AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.011

Bra garagebelysning

Ol
99
OlofM
e60-520
Less!!! Är ute i garaget och tvingas springa runt som en idiot med ficklampa för att se vad jag håller på med. Hur ordnar jag bättre belysning?

Idag har jag tre lysrörsarmaturer i taket: två stycken enkelrör parallellt med yttervägen på resp sida och en armatur med "dubbelrör" på kortsidan.

Garaget är ett tvåbilsgarage med "normal" takhöjd. Tacksam för förslag.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Fyra stycken 2x36w-armaturer i taket och två stycken 2x36W-armaturer i lagom höjd på långväggarna. Bor du i Stockholm så kan jag montera:)

Min bil: Länk
Ol
99
OlofM
e60-520
Oljekyld,

Tyvärr inte i Stockholm utan knappt 60 mil längre norrut... Annars hade jag nappat på ditt erbjudande.

Tycker du att jag ska ta ner de befintliga enrörsarmaturerna?

En tanke jag hade var att ha två armaturer i taket över "mittgången" och sedan två uppsättningar om 2x36W på respektive sida. Var din tanke att ha två i mitten, och sedan för resp sida en i taket och en på väggen?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kan koppla in en kronbrytare, så att du kan ha snål- respektive operations-belysningen tänd.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ol
99
OlofM
e60-520
Jag gillar det: "Operationsbelysning"! Tack för tipset.
Ol
99
OlofM
e60-520
En fråga till: Är det för häftigt att satsa på 2x58 istället för 2x36?
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Bra arbetsbelysning är 15-20W lysrör /kvadratmeter.
Sedan är det bra om man kan sätta några armaturer lågt ner på väggen för att få mer ljus under bilen när man lyfter och skall jobba under.
i mitt 2-bilsgarage har jag 8 st. 2x58W i taket på 48 kvadrat. det ger bra ljus uppifrån. Men under är det bedrövligt mörkt, funderar på att ha en portabel 2x58W att flytta med sig när man är under bilen. För mycket lojus kan man aldrig få.l
mvh

BLJ
Ol
99
OlofM
e60-520
Tack för tipsen! Nu har jag beställt 6st 2x58W armaturer. Återkommer med info om hur det blev.

Jag ska prata med elektrikern om att montera belysning på sidoväggen också.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Färgen på väggar golv och tak gör också stor skillnad. Har du betonggolv så varför inte måla det vitt? Nu ser ju alla garage olika ut så jag vet inte hur rent från prylar du har på väggar och tak, men har du möjlighet att måla allt vitt istället för att ha omålat trä som tak å väggar (om du har det) så gör det enorm skillnad. Det ger betydligt mer indirekt ljus så även skuggorna blir snällare.

Mvh Micke
Ol
99
OlofM
e60-520
Micke,

Det låter som en mycket vettig idé. Jag har idag ett grått betonggolv och obehandlade träväggar.

Jag har redan installerat ett nytt ventilationssystem och fläktkonvektor. Ny färg på väggar och tak känns som pricken över i:et!

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Klockrent ju! En burk färg och en roller är inte dyrt. Så har du nåt att pyssla med en lördag med.

När jag fortfarande bodde hos föräldrarna hade farsan helvitt i garaget och det gjorde faktiskt en hel del för ljuset.
Det blir givetvis aldrig så sjukhussterilt i ett garage som man kanske kan tro att det blir, pga alla prylar som brukar finnas efter väggarna.

Åk till en färghandlare och hör vad du ska ha på golvet, jag tror det ska till lite special på betong för att det inte ska flagna, men det är nog inte dyrare än "träfärg"..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.