|
|
|
|---|---|
|
var ute i lördags å luftade min ögonsten m5 3.8..fint å torrt väglag och lite gas sugen.pressade ganska hårt på fyran och ska lägga i femman...när man tydligen får hjärnsläpp å petade i trean istället..följden blev en motor som inte är riktigt bra..det känns fruktansvärt.speciellt när den var nyrenoverad hela motorn..när jag köpte den..motorrenoverad för 60000..har börjat riva av toppen idag..tog ett kompprov innan som visade.0 på cylinder 1.cyl 2 och 3 visade 13.5. dom övriga låg runt 8..så min undran är om det bara kan vara krokiga ventiler ..för övrigt var det inga missljud mer än lite mer ventilljud..och vad kostar nya ventiler och packningssats...nu har man knappt sovit sen lördagen..tack på förhand gash | |
|
Aj....gör ont o läsa bara...."Bara" krokiga ventiler (vilket det är med största sannolikhet) kommer resultera i en mer eller mindre regelrätt "topplocksrenovering".Har ingen aning om vad ventiler mm kostar till motorn men du kommer säkert upp i mellan 5-10000 i reservdelskostnad lite beroende på vad som tagit skada,har man otur kan en eller flera kolvar fått för mycket stryk,nån ventiltallrik kan ha lossnat o "mosat" lite varstans:-(.Ett tips är kanske att höra med Länk som gör i ordning/"trimmar" toppar för en schysst peng nu när dollarn står så lågt som den gör... Lider verkligen med dig.. |
|
|
sotnings satsen kostar runt 6000:- ventilerna 1800:- styck! kolvsats 17000:- så det är ju inte direkt billigt, skulle nog försöka få ta i en frisk topp.. mvh evers |
|
|
Länk "Stage 1" Kostnad 1250USD + frakt och tull.. eller om man vill vara värre: Länk "Stage 3" Kostnad 3500USd +frkat o tull. Väldigt humant om det nu stämmer att 1st ventil kostar ca 1500!Har du 10 böjda ventiler har du redan tjänat på att skicka den till "staterna".... Observera att de renoverar DIN topp dvs du skickar den dit o sedan fixar de till den! |
|
|
jaha då va toppen bortplockad..verkar bara vara en avgasventil cyl 1..som är rejält krokig..sätet har klarat sig..och ett litet märke i kolven..så man hade nog en j...a tur..men alla ventiler är i behov av en ventilslipning..men en sak oroar mig. det känns väldigt glapp i styrningarna på alla avgasventiler.hur mycket kan man aceptera..och är det en dyr historia att byta styrningarna..hitta en bra begangnad topp verkar vara omöjligt...och tack för alla råd. och medkänsla för det inträffade.. gash |
|
|
har nu kollat ventilerna.8 st avgas krokiga..men det blir att lämna iväg toppen för en total renovering.nya styrningar..fräsning av säten. nya ventiler. alla...toppbultar..sotningssats.har varit i kontakt med per legander i örebro. och fått ett pris..men han pratade om planing av topp vid behov..och bmw säger att planing är tabu...någon som vet nått om saken..och om någon har kanske en annan firma att rekomendera...vill ha det 110%..tack på förhand....tommy gash |
|
|
toppen får inte planas om du inte hittar nån packning som är tjockare än orginal, vilket mej veterligen inte finns att få tag på.. mvh evers |
|
|
evers: Är du helt säker på att toppen ej får planas och att det är omöjligt att få tag på en annan packning? Jag misstänker att min toppackning har gått eller i värsta fall en spricka i toppen. Är då min enda chans att strunta i och plana och bara byta packningen och hoppas på det bästa? Hur har ni som har haft borta toppen burit er åt om det ligger till på så här? Är det så illa att man får byta hela motorn? Är det någon som känner till minsta tillåtna tjocklek på toppen till en M5:a 3,8 om orginalpackningen används? Mvh. Bjarre |
|
|
enligt uppgift så är utrymmet mellan kolv å ventil när toppen är monterad 2 mm..kanske 1 eller 2 tiondelar funkar...nu har man en helt renoverad topp.styrningar å ventilsäten.och 10 nya avgasventiler..så börjar i morrn å montera dit den igen..skööönt gash |
|
|
gash: Jag tänkte att jag skulle montera av toppen och sedan lämna in den för provtryckning och planing om det erfodras. Jag har inte gjort denna operation förrut på en M5:a så jag undrar om du eller någon annan som gjort detta kunde komma med lite bra tips så man slipper fall i någon grop. Om det finns någon som orkar skriva en bra beskrivning är jag mycket tacksam. Mvh. Bjarre |
|
|
Bjarre: har M5an redan pajat? M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
bjarre de e så mycket å skriva.men du kan ringa mig.070-5220808 gash |
|
|
M femman: Ja det ser inte bättre ut. Tror på toppackning alt. spricka i toppen. Jag tror det eftersom jag har ganska stort övertryck i kylsystemet vid kall motor (motorn "pressar" troligen in avgaser i kylarvattnet") och kylarvätskenivån sjunker när motorn har svalnat men när jag sedan öppnar kylarlocket stiger nivån några cm. men det verkar bildas luftfickor i kylsystemer (avgaser?). Tänkte jag skulle mäta i fall jag har avgaser i kylarvattnet, då är det ingen tvekan. Kan tillägga att kylarvätskan var helt grå/grön grummlig. Vattenpumpen är ny, och jag har inget vatten i oljan. Men om någon råkat ut för något liknande vore jag mycket tacksam att få reda på detta. Jag har heller inga missljud eller tvekningar i från motor. Verkar dock "dra" lite kylarvätska. Vad tror ni spricka eller packning? gash: Tackar, jag kanske hör av mig. Har du fått ihop bilen? Mvh. Bjarre |
|
|
nej får toppen i morrn..så börjar å skruva i morrn gash |
|
|
Jag har nu varit inne på BMW idag för femteelfte gången och de tror varken på spricka eller topplockspackningen. De tror att det är bristfällig luftning av systemet. Jag får göra en 4-gasmätning så fort jag hinner, jag måste få veta det börjar gå mig på närverna det här. Jag har glömt att tillägga att det luktar kylarvätska i kupén vid lite inspererad körning. Var även under bilen och såg lite kylarvatten här och där kan dock ligga där efter jag luftat systemet. Kan det vara värmepaketet som läcker och bildar stora luftficker men hur förklarar man då att jag har övertryck kylsystemet vid kall motor? Kan det vara ännu värre än befarat både topp och värmepaket.:-( Mvh. Bjarre |
|
|
Bjarre: Jag tror inte att din topp e sprucken...För du "tappar" väl inte kylvatten eller?Ryker bilen vitt(kraftigt)?Om kylarpaketet läcker borde det väl knappast bli övertryck i systemet för då har man ju "fri" väg ut till atmosfärstryck så att säg...Så den teorin tror jag inte på.Observera att jag inte vet:-). Bortsett från att du har övertryck i kylsystemet går bilen som den ska?Grädde under oljelocket? |
|
|
Hej på er! Har nu gjort en mätning av HC-halten i kylsystemet och fick värden mellan 50-300 ppm, så det verkar inte bättre än att toppen alt. topplockspackningen är kass. Följande sympom tyder på detta: 1. HC-halt på 50-300 ppm i kylsystemet. 2. Kylarvätskan är lite "oljig" 3. Det är övertryck i kylsystemet vid kall motor. 4. Bilen drar lite kylarvatten ca. 1 dl/10 mil. 5. Det bildas luftfickor i kylsysystemet, troligen komp. från motorn. Kan detta tyda på något annat än topplockspackning alt. spricka i toppen? Jag känner mig 99% säker på detta så det blir till att plocka bort toppen och se. Det är några saker jag undrar över: 1. Vad tror ni på spricka eller packning? 2. Varför har jag övertryck i kylsystemet vid kall motor, om det är komp. som trycks ut borde inte detta sedan tryckas tillbaka (kylarvatten) in i cylindrarna alt. oljekanalerna när motorn stängs av? 3. Om det är komp. som trycks ut i kylsystemet borde det inte uppstå ett sådant tryck så att kylarslangarna brister, jag har ej sett något tecken på att det släpps ut via locket på expansionskärlet. Och sist men inte minst är jag så in i h....te förbannad på han jag köpte bilen av för jag är 99% säker att detta var orsaken till att han sålde den. Jag hoppas att han har riktig ångest som kan med och blåsa folk på detta sätt. Jag vet att jag skulle undersökt bilen mer noggrant när jag var och kikade på den, men man lär sig så lägge man lever, det känns dock tufft att lära sig den hårda vägen. Men man får ta det som en man, bara lätta på skinnet och sedan när sommaren är här och bilen (förhoppningsvis) går som en klocka är detta glömt. Mvh. Bjarre |
|
|
Beglagar det som hänt dig Bjarre. Så har samhället blivit jag har oxå varit med om det men det var inte så dyr bil. Jag körde den till skroten.... Men det är principen, spelar ingen roll om det gäller 10 kr eller 100.000 kr det svider men mer eller mindre beroande på situation men men, Hoppas det löser sig.. |
|
|
nu är den totalt nyrenoverade toppen på sin plats.upp startad idag lörd..vilken gång.. går klockrent.....skönt..men blev många sköna tusenlappar oxå.. gash |
|
Smiley© |
Bjarre Har du hittat nåt fel på motorn? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.