|
|
|
|---|---|
| När det är kallt virker inte styrservon serlig godt, det er nok servoolje, og når den blir varm virker den ok. Vad kan det vära? | |
|
Fel olja? Min bil: Länk |
|
|
Jag har samma symptom på min E34. Vid minus 8-10 är det riktigt tungt att ratta. Anders |
|
Plumber |
Import? |
|
Låter som det är en bil med ATF olja (rött lock) i styrväxeln... Sv. sålda E39 har "kallväderspaket" där bl.a. styrservot använder CHF11 Olja (grönt lock) i stället... Oljorna är INTE blandbara, och det verkar som att har man väl börjat med ATF börjar det ofta läcka omman byter till CHF11 tyvärr... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det er import från 99, men det er grönt lock med CHF på. Remen som driver servopumpen er vel uten kugger, så kan det väre reimen som "glipper"? |
|
|
Så där har jag i ca: 20 sekunder när det är kallt ute. Har för mig att det är normalt att servot beter sig så några sekunder, men sedan ska det förstås släppa. /Johan |
|
|
norrmannen lurer på om det är lurt å bytte reim eller om det er bortkastede penger. |
|
|
Min 750 är likadan, och när jag frågade på Bimmerboard fick jag tipset att byta filtret i servovätskebehållaren. Detta för att det kan börja bli igensatt efter ett antal år, och då flödar servooljan trögare genom filtret, vilket man märker först då oljan är kall och tjockare än vid arbetstemperatur. Förklaringen lät rimlig tycke jag, så jag åkte till BMW och skulle köpa ett sådant filter. Men då min bil har nivåreglering visade det sig att filtret inte kan tas loss utan man får byta hela servooljebehållaren. Tänkte att det är väl skitdyrt så då glömmer jag det, men behållaren visade sig inte kosta mer än ca 300 spänn, så jag köpte en ändå. Sedan har den dock blivit liggande eftersom det kommer attt vara en del kladd med att dränera och byta behållaren, så jag har inte kollat ännu om detta hjälper. Om någon hinner före mig att testa att byta filter/behållare så är jag väldigt intresserad av resultatet... Mvh. /Kjell |
|
|
jag var precis och kollade under huven på min E39 vilken olja det var och det står ATF, frågan är nu bara vilken nivå ska det vara på "pinnen". Det fanns flera streck.. Instruktionsboken nämner det inte vad jag kunde se. |
|
|
Tumregeln är ju mittemellan sträcken. Så är det på min E34. Angående filter i servon, vart sitter det på en bil utan nivåreglering? Sitter det också i själva behållaren eller? /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.