|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte för några år sen en 855:a, ruskigt billgt av en halvdansk hobbyhandlare. Vi möttes på halva vägen och bilen såg bra ut vi gjorde upp affären och han skulle lägga på papperen. Vilket inte gjordes. Fick därefter inte tag i honom igen flera månader av mailande, ringande och brevskrivande. Inte ett svar. Vägverket kunde utreda men fick de heller inte tag i honom fick man ta upp det som en civilrättslig process, vilket kunde ta väldigt lång tid. Bilen var påställd och jag hade försäkring som naturligtvis inte gällde då den registrerade ägaren måste stå för den. När jag nästan gett upp och tänkte plocka ner bilfan och sälja den i delar dök papperet upp en dag.... Puckot hade inte haft någon försäkring på bilen trots att han haft den påställd och därmed dragit på sig en väääldigt saftig kostnad hos TFF, runt 10-12k tror jag. Förstod aldrig vitsen med hans förfarande. Jag skulle lägga på ägarbytet direkt om jag sålde en bil, men numer ser jag alltid till att vi gör det tillsammans oavsett om jag köper eller säljer en bil, för respekt och säkerhet till båda parter. |
|
|
Bra att du slapp betala räkningen trån Trafikförsäkringsföreningen iaf. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Jo, tack vare att jag kunde påvisa att jag hade egen försäkring, samt att jag skrev ägarbytesdatum from när jag fick papperet och inte datumet på kvittot. Egentligen ett utmärkt sätt att åka bil gratis på men den skulle säljas vidare vilket blev svårt utan papper... | |
|
"Vem i hela världen kan man lita på" Jo, sig själv. Jag har alltid skrivit ut kvittot i förväg och har med mig det när jag köper bil privat. Med alla tänkbara kryphål täppta i formuläret. Skulle inte köparen vilja skriva på detta så är det ju något lurt... Självklart är det säljarens ansvar att posta ägarbytet, men inte ens det kan man lita på att han gör. Därför brukar jag "mygla" med mig ägarbytet så jag VET att det blivit postat. Ha, som sagts tidigare, frimärke med dig så blir det hela till en samvetsfråga för säljaren. Möjligen är jag ett kontrollfreak, men vissa saker vill jag ha koll på. Har en bekant som sålde en grävmaskin 2 gånger och fick betalt och skrev kvitto. Det bästa av allt - det va inte hans grävmaskin... Behöver jag berätta att han fick skaka galler ett tag för det...? Sammanfattning: Själv är bäste dräng, fixa alla papper i förväg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.