|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Ni som tycker det är säljaren ansvar! Menar ni på fullt allvar att ni skulle köpa någonting utan att ta med er ägare/registreringsbeviset för det som ni köpt? Säljaren ansvarar för att bilen och utrustning är hans egedom, att de är till fullo betalda och inte föremål för någon tvångs eller säkerhetsåtgärd, samt att bilen inte är belagd med körförbud, om inget annat är avtalat. Handlingar som ska styrkas och bifogas vid köp är: Kopia på säljarens förra köpekontrakt, garantibevis, nybilsgaranti, vagnskadegaranti, besiktningsprotokoll, regbevis och ev. beiktningsinstrument, servicebok och instruktionsbok. Ante.T : Ta kontakt med din konsumentvägledare på kommunen. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Det är säljaren som skall posta regbeviset. Köparen har med sig kvittot på affären och kan genom detta påvisa att affären är gjord. Självklart är det smart att var och en får en kopia av kvittot och att man postar regbevis tillsammans, men det sker ju inte alltid. Har man inte fått ngt kvitto, inte regbeviset postat utan bara nycklarna i handen så blir det lite jobbigare att få bilen skriven på sig. Själv skulle jag inte lassa upp 8lax till ngn utan att få kvitto, men det är jag. /Christofer |
|
|
"Ni som tycker det är säljaren ansvar! Menar ni på fullt allvar att ni skulle köpa någonting utan att ta med er ägare/registreringsbeviset för det som ni köpt? " BMW-Båstad, jag gör alltid så! Om vi vänder på det, skulle du sälja en bil och låta köparen posta reg. beviset??? Det ligger vanligtvis mest i säljarens intresse att ägarbytet blir av. Således bör denne posta reg. beviset. Men allra bäst är det givetvis om man gör det tilsammans som någon föreslog. |
|
| <<<BjörnB>> Håller med dig!! När jag säljer bil postar jag alltid det själv...Man vet aldrig hur länge köparen börjar "Dra" på det | |
|
Det står på reg beviset att det är säljarens ansvar att postar reg beviset. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Nej det står "bör" på regbeviset, men i konsumetköplagen står det att det är köparens ansvar, Har Jag fått fullt betalt för bilen, så lämnar jag över bilen, nycklar och regbeviset till köparen. jag ser inte poängen med att köra omkring i en bil som ägs av någon annan!? mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
BMW Båstad. Poängen med att själv inte lämna in ägarbytet själv kommer du att se den dag du säljer en bil till någon som skiter i att lämna in ägarbytet drar på sig 25 parkeringsböter som du som är skriven på bilen är skyldig att betala använder bilen vid olika brott med mera DÅ kommer du att upptäcka POÄNGEN. Lycka till BMW båstad |
|
|
Du lär knappast få Bilregistret att skriva bilen på dig utan att registrerad ägare skrivit under det SENAST utfärdade regbeviset i original, dvs man kan inte som förr, faxa in ett ägarbyte Däremot, som tidigare sagts, vill det sig illa så kan du faktiskt bli polisanmäld för bilstöld.. och eftersom du inte ens har ett kvitto så har du lite tunt på fötterna, tyvärr. Att ha några kompisar som vittnen på affären håller nog inte heller tyvärr.. detta eftersom det ju knappast är svårt att få några mindre nogräknade människor att intyga och bevittna både det ena och det andra... |
|
|
Det bästa är att man tillsammans med säljaren går till närmaste postlåda och skickar iväg reg-bevist. Så gör jag alltid, både när jag köper eller säljer en bil. ------ Länk Länk |
|
| Jag har alltid med ett frimärke så man gemensamt kan posta ägarbytet. Brukar bli bäst så! | |
|
E36 Jag vill inte tro att en Liten "Skurk" skulle kunna bevisa att jag stulit bilen om jag tar mina 2 vittnen till rätten...Vi är alla skötsamma Jag jobbar som teknikst ansvarig, Dom 2 andra gör lumpen.. Han och hans polare har vad jag nu efteråt hört åkt dit för lite vad som hellst (Dieselstöld,Skoterstöld,Ratfylla,Olovligkörning m.m m.m) Tror dom har svårt att verka seriösa i rätten Men nu AVSLUTAR vi denna tråd...Jag har fått svar på det jag ville veta och nu svammlas det mest |
|
| Kommer ej ihåg om jag nämnt att han är 87:a | |
BM 683 BMW 502 -57
Janne A. Det är ju en risk man tar, vilket som. Om du som köpare inte tar med dig regbeviset kan säljaren snabbt skaffa ett nytt och sälja bilen en gång till, ta ut en leasingskuld, låna pengar, e.t.c. och du blir blåst på dina pengar. Om du då inte är registrerad ägare till bilen blir det mycket svårt att häva ditt köp i tingsrätten och föra skadeståndsanspråk mot säljare för att få pengarna tillbaka. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
BMW-Båstad Det är säljarens ansvar att posta regbeviset... sålde jag en bil så inte f*n skulle jag skicka med regbeviset utan skulle posta det själv!!! Annars står ju jag kvar som ägare o problem kan komma om bilen används vid nåt kriminellt tillfälle som ex rån m.m. P-böter blir hemskickade till mig osv. Så alla som säljer sin bil så är mitt råd att posta regbeviset själv eller tillsammans med köparen allt annat är otänkbart!!! Självklart ska ni skriva ett kvitto som både säljaren o köparen får var sin kopia av. Smart med ett kvittensblock! //Niclas Pärlan Länk |
|
|
Jag sålde min skoter i helgen, och när ägarpapper skulle skrivas så hade vi inga frimärken, har dock gul låda utanför huset. Hursomhelst så sa köparen som var på väg till fjällen att dom kunde posta papperena, och försäkra den på måndag.Det gick jag med på jag hade ju fått pengarna, så jag tyckte det borde ligga i hans intresse att göra ägarbyte. Men sen ringde jag försbolag på måndagen och skulle tala om att jag vill ha bort försäkringen då jag sålt skotern, men det gick dom inte med på då ägarbyte inte var registrerat. Så dom sa åt mig att ringa på onsdag och kolla då för då borde det vara registrerat samt att nästa gång jag säljer någonting så ska jag INTE skicka med ägarpapperen. Jag kollade på onsdagen(idag) och jag stod fortfarande som ägare. Det enda jag är orolig över är att köparen nu när han är på väg hem från fjällen efter sportlovet kommer att komma förbi med skotern och släppa av den hos mig och vilja ha tillbaks pengarna, för jag har inga slantar kvar eftersom jag löste mitt skoterlån med dom. Så blir det något sånt så måste jag nog ta hyra för den, han har ju trots allt haft den en hel vecka i fjällen. Fast jag vill ju absolut inte ha tillbaks den, men jag kan väl inte tvinga honom att skriva under papperena heller. Hoppas innan veckan är slut att han skickar in ägarbytet. |
|
|
BMW-båstad. Köparens garanti för köpet är kvittot. Säljaren skall posta regbeviset för att slippa stå som ägare. Om köparen kan vifta med kvitto med säljarens underskrift och personuppgifter på så kan ju han bevisa att den är köpt, svårare för en säljare att bevisa att man inte äger fordonet längre. Allt är busenkelt, bägge får kvitton, och litar man inte på säljaren så får man posta tillsammans. /Christofer |
|
| Bra sammanfattat Hubbe! | |
|
Detta hände min bror vid ett bilbyte för några år sedan. (240 GLT -84 mot en Scorpio 2.8 -87) Mitt råd till dig är att ta kontakt med vägverket så fort som möjligt. De har en avdelning som tar hand om tvister i ägandeförhållande. Det kan sluta som ett väldigt kostsamt misstag detta. I min brors fall byttes hans Scorpio (som bara stod avställd och rostade i garaget) rakt av mot en påställd 240. Killen kom hem med den till honom, och den var i skapligt skick så det blev byte. Pappren skrevs på och sedan åkte han iväg i Forden. Min bror postade sitt regbevis direkt, men det gjorde inte killen med 240. Efter lång tid och flera påstötningar var det klart att inget skulle hända. Då tog min bror kontakt med vägverket som utredde ägandeförhållandet på bilen. (Det tog ett tag). Under tiden som brorsan försökte få honom att posta beviset, inträdde körförbud på bilen. Dessutom hade den andra dåren lyckats att försäkra av bilen på något sätt. Så när utredningen var klar framkom det att bilen stått påställd utan försäkring rätt länge (Bror kunde inte ställa av bilen, han hade ju inga papper). Och eftersom min bror hävdade ägande från och med ca 6 månader innan tyckte vägverket att han skulle betala försäkringskostanaderna för den tiden. Det slutade med att min bror fick betala in drygt 8000:- till den obl. trafikförsäkringen som kickar in när man har en bil påställd utan egen försäkring. Det sved kan jag säga. Bilen var värd kanske 4000:- (Ett tag därefter var det närapå skottpengar på skojaren) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
Len |
Jens "bror" kunde väl ha beställt nya papper från VV och sedan ställt av bilen? Omgående. L |
|
Nej, de hade kommit hem till den registrerade ägaren. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.