|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har fått ett problem :/ Köpte en bil Av en privatperson..En 524TD-84 Såklart då n'är man tycker de handlar om så "Lite" pengar så är man inte så hemkt noga med kvitton m.m De får jag väl nu sota för...Han skulle skicka in ägarbytespapprena men nu har det snart gått 2mån och inget händer...Bilen är påställd och får skatteskuld... Han har fram och tillbaka lovat (Via sms) Att han skall fixa det..men inget har hänt.... Så har jag kastat min 8 tusen i sjön eller kan jag på något vis få den på mitt namn? Jag har 2 st "Vittnen" till att jag betalat bilen kontant och att vi skakat hand och han lovat att skicka in papprena..Hjälper det mig??? | |
| Öööh ... vad är problemet? Han står som ägare och är skyldig att betala skatten på bilen. På vilket sätt drabbas du? | |
|
Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. Och har du två vittnen stärker det din sak. Föreslår att du träffar säljaren igen och att ni tillsammans postar pappren till bilregistret. Ett mindre bra förslag kan vara att felparkera bilen ett par gånger så får säljaren betala böterna ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Se till att få lite parkeringsböter så ska du nog se att han snabbar på med ägarbytet. Det är ägaren som får stå för böterna. |
|
| VillaRosa hann visst före... | |
|
Det är det att jag hört när jag börjat forska i vem han är att han Totalt skiter i att betala räkningar och redan har skulder iupp över öronen.... Så fast jag oxå funderat på Parkeringsböter och sånt så tror jag inte han bryr sig.. Jag kan inte få tag på honom..Han svarar ej när jag ringer och har väl skickat sådär 10000 sms och fått svar 2ggr... |
|
|
Testa att vända dig till vägverket, har du vittnen, bilen och nyckar o så så kanske det går att få den överskriven på något sätt Alternativt så kanske dom kan komma med tips |
|
| Har nu tagit kontakt med Vägverket så vi får se vars det leder..Den står på min gård med Nycklar och allt | |
Len |
Ett tips: se till att han inte kommer och hämtar bilen, till annat elände! L. |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Lås in bilen han har regbeviset och äger därmed bilen. Det är köparen uppgift att posta regbeviset, säljaren ska bara skriva under, och du som köpare ska se till så ägarbytet kommer till stånd. Ett försök är att åka och hämta papperna tillsammans med dina vittnen... mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
BMW-båstad, jag skulle inte släppa regbeviset med köparen, han kanske inte har för avsikt att bli ägare till bilen utan bara köpt en bil för säg 2000kr som han felparkerar mm för tusentalskronor. |
|
| Har du något kvitto eller nogon annan typ av köpehandling? Hade jag varit du så hade jag gjort en polisanmälan | |
| Jo tyvärr måste du faica säljaren och se till att regbeviset ramlar i den gula lådan. | |
|
Vad jag vet är det säljarens ansvar att ägarbytet blir registrerat, inte köparens. Tyvärr finns det inte så många lagliga sätt att fixa detta på då du inte har något kvitto. Så det enda är nog att åka till föregående ägare med ett par biffar i släptåg och inte åka därifrån förrän du har fått reg. beviset påskrivet. Fredrik M |
|
|
Det ligger i säljarens intresse att registrera att ett ägarbyte ägt rum, detta för att inte drabbas av tex p-böter som den nya ägaren gjort sig skyldig till m.m. Ett problem du har är att pundaren som sålde bilen till dig kan hävda att du stulit hans bil och polisanmäler dig för stöld, om jag vore du skulle jag polisanmäla säljaren för att på så sätt säkra upp att du gjort allt i din makt för att få köpet fullföljt. Sen om det hjälper vet jag ej. Lycka till Johan |
|
| Bilen står fortfarande reggad på han, eller hur? Beställ nu ett regbevis hem till ägaren, dvs honom, ring och berätta att pappren är på väg och att han bara behöver signa dessa, därefter åker du förbi och plockar upp dom. Killen kanske bara är sjukligt lat..... | |
|
>>>Fredrik95 Det är just det jag gjort redan en gång...Han hörde av sig via ett sms till min polare ca 2 veckor efteråt och skrev att det inte hade kommit några papper.. |
|
| Men nog måste väl Vägverket kunna skriva över den på mig om dom får skriftligt från mig+mina två vittnen att jag köpt bilen för 2mån sen.....Om det skulle visa sig vara oriktigt måste dom ju kunna ställa oss 3 till svars för det..det borde väl räcka som säkerhet för dom? | |
|
Tja, jag vet inte vad som gäller i den här situationen, men inte skulle jag vilja att min bil hastigt och lustigt skrevs på någon annan bara för att någon, plus hans polare, skriver till vägverket och påstår att bilen är deras. Men jag hoppas att det löser sig för dig i det här fallet. |
|
|
Något måste dom väl göra? Som alla säger så gäller muntliga Avtal. Och jag har 2st vittnen på det avtalet! Tror knappast dom heller får tag på honom om dom försöker ringa.. |
|
|
Eftersom båda har saker att förlora på att den andra inte postar pappren på ägarbyte så brukar jag göra som så att jag plus den andra parten åker tillsammans med pappren ifyllda till en låda och lägger i dem när båda ser på så behöver det inte bli nå tjafs! Enkelt va :-) Hur du skall göra i denna situation vet jag tyvärr inte. Antar att det inte går att få vägverket att skriva över bilen utan en underskrift av gamla ägaren. Men hoppas att det löser sig för dig! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.