|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har nu börjat intesifiera jakten på en e34 touring och hittat två (i mitt tycke) rimliga objekt. Nämligen: Länk och: Länk Diesel vs Bensin? Årsm 92 vs årsm 95? Automat + farthållare vs manuell utan farth.? Är det något i utrustningsväg på någon av bilarna som i ert tycke är nödvändigt/icke nödvändigt. Tacksam för så många åsikter som möjligt. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. | |
|
Automat e perfekt. Skinn e schysst. Farthållare e skräp. 95 är nyare än 92. Diesel, kör du många mil eller? Jag röstar på 92 an 525. Om de är i bra skick. Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
|
Är det farthållaren som är dålig eller du sominte gillar farthållare? Jag kör ca 2000 mil/år. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Det är jag som inte förstår vitsen med farthållare. Har testat det, men förstår inte varför man inte kan gasa själv. Bättre att reglera farten lite, så håller man sig vaken. Skinn och sånt är utrustning som jag anser betyder något. Blir inte skatten jobbigt hög på tds:en? |
|
|
Har räknat på bensinkostnad + skatt och då går det jämt ut med bensin vid ca 1800-1900 mil/år. Däremot har jag inte kollat om det är stora skillnader i försäkring än. Ska nog ta och göra det. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Skatten ligger på 7500.. så man skall nog ta med det i beräkningarna.. personligen gillar jag farthållare, men mna kan inte bortse från att det drar mer soppa än manuell fartreglering. |
|
| Mycket märkligt att jämföra en 525i med en 525tds tycker jag. Det ända dom två modellerna har gemensamt är karossens utseende. Om det nu är pengarna det hänger på, varför inte kolla efter en 520i? Mycket billigare och tillräckligt med prestanda för svenska förhållanden. | |
|
Jag har testat några 520 men gillar den inte. tycker att den är för klen på låga varv. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
| Farthållare drar väl ändå MINDRE soppa än manuell fartreglering!? | |
|
Stente: Både ja och nej. Den ointresserade föraren som pendlar mellan 85-105 (och som jag alltid tycks hamna bakom) skulle tjäna på en farthållare. Däremot kan den aktive föraren dra nytta av backkrön och dalgångar och köra lite snålare utan farthållare. Men jag prioriterar farthållare högt, gör att man kan koncentrera sig på körningen istället för på hastigheten. Mvh /Janne (med farthållare sedan 1989) |
|
|
Skatt på 7500?!?! Det kan inte vara möjligt.... /Pewe |
|
|
Jodå, våra politiker har bestämt att alla som kör med diesel ska straffskattas. Varför skulle ja gbra gärna vilja veta.... mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
| Köp en personbilsreggad toyota landcruiser diesel eller dylikt, så är det riktigt kul att skatta.. bortåt 20 lappar är inte så svårt att komma upp i.. | |
|
Kuriosa: utdrag från skattetabell för dieselbilar.. finns att hämta på RSV:s hemsida Över 3 000 kg. För år: 14 763 kr för 3 001 kg + 569 kr för varje helt 100-tal kg däröver. |
|
| Kör man 20 år gammal diesel skattas man väl inte lika hårt. Det är väl bara nyare va? Det om något är ju HELT sjukt. I Tyskland vill ju folk inte ha kvar sina bilar utan katalysator, de straffskattas ju rejält. Så borde vi göra i Sverige också. | |
|
Ut med baksätet, i med lastgaller, besiktiga. Ut med lastgaller, i med baksäte. Skatt = 1000 - 1500 kr / år. :) |
|
|
Måste bara säga att jag älskar min farthållare. Kör man långt är den helt suverän. Man blir inte stel i benen eller får ont i röven, slipper hålla koll på hastighetsmätaren och kan bara glida. Vill man spara bensin är det ju faktiskt bara att koppla ur den inför backarna... mvh /Henrik |
|
|
Tagge, numera har alla dieseldrivna bilar samma beskattning 87:a som 93:a som 00:a. Att de har högre fordonsskatt har ju blivit något av ett "slagträ", dock är det inte så konstigt beroende på att dieseln först på senare år blivit någorlunda ren samt att själva bränslet inte är lika högt eller åtminstone var lika högt beskattat. Nu verkar det som om att det är dags att göra om fordonsbeskattningen igen. Som alla vet syftar beskattning i första hand till att få in pengar till staten...så en generellt lägre total beskattning tror jag inte är att vänta. Ska bli intressant att följa utvecklingen. Trots den höga skatten så får man ändå ett break even på 1800-1900 mil trots att BMW 525TDS inte är speciellt snål för att vara diesel. Något att beakta är att dieselbilars motorer är MYCKET dyrare att laga, rätt mig om jag har fel...har för mig att det kan kosta 30-40' något att ta med i beräkningen. Farthållare är suveränt verkligen...har det på min senaste bil...kör man stadstrafik mest är den onödigt, men på landsväg, men framförallt motorväg är det suveränt! Mitt råd till dig är att leta efter en 525iT eller automat om du vill ha det från 1995 för samma pris som dieseln....92:an var förhållandevis dyr tycker jag. Tror att en bensinare från 1995 är det bästa valet. Simon |
|
|
Glömde bort att berätta att farthållare har varit ett mycket efterfrågat tillbehör när jag sålt mina tidigare bilar....försök att "få med" farthållare, AC och stolsvärme....en del ska absolut ha "schinn och automat med"....:-) Lycka till med inköpet...sätt ut köpesannonser på fler ställen! Simon |
|
|
alltså en diesel är ju lite billigare att tanka och den är ju mer stitstark än vad en bensinare är. Diesel är lättare att få tag på billigt. Bättre priser på bensin delar men en diesel klarar mer mil än en bensinare gör. |
|
|
Simon: Kan du förklara för våra kolegor hur "schinn" uttalas på östgötska ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.