AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
936

Jag har problem ang att bilen drar mkt soppa och går dåligt

Mitt förra nilägg vart bottaget så jag får knåpa ihop ett nytt

Det är så att jag har en importerad bmw 325 eta,en 86a

det sitter ingen katt på den men den har varit utrustad med det tidigare(innan min ägo) och lambdan sitter kvar,nu är det så att bilen har börjat dra vääääääääääldigt mkt soppa och går lite konstigt (ryckigt,känns som om att den inte vill ge allt)

och då undrar jag om lambdan verkligen behövs då det inte sitter ngn katt där?

TobbeBMW
jag spekulerar bara nu, men jag tippar att ditt motorstyrdon är programmerat för en kat, alltså så, vilket gör att bilen nu inte går ordentligt, tar du bort lambdan också så undrar jag om inte motorn går in i nödprgrammet (om den inte redan gjort det) och bilen går om möjligt ännu sämre. Allting går ju att testa helt klart och att testa med att montera en kat är ju möjligt.

En annan bov är LMMen, den kan ge liknande symptom om den är kass.

Testat och bytt till nytt luftfilter, nya tändstift??

Det är ju en gammal bil så det kan vara ganska många faktorer som spelar in.
ja då...har bytt både luftfilter tändstift,soppa filter olja osv osv,itne allt för länge sen,men jag har ägt bilen i snart ett år och den har dragit soppa precis som den ska (runt en liter) ända tills för kanske en månad sen då den började slurpa i sig BRA mkt mer

Labdan sitter före katten så den behövs, men katten påverkar inte labdan för den sitter ju som sagt före katten.

men nu är det så att jag itne har ngn katt överhuvudtaget :)

Jag knippsade kablarna till lambdan nu för ett tag sen och kan varken säga om den går bättre eller sämre

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kolla luftmängdmätaren istället, mest troligt där felet sitter, alt. termotidkontakten.

///Magnus
vart sitter termotidkontakten och hur kollar man den ?

Att "knipsa" kablarna till lambdan är inte bra. Skit i katten, den har eg. inte med saken att göra. Lambdan ser till att motorn får RÄTT blandning av luft och bensin. Om du tar bort lambdan från systemet går den över till ett nödprogram, som fullkomnligt skiter i om motorn går för fett eller för magert! Du lär inte få några problem (mer än effektförlust, ökad bränsleförbrukning m.m.) med för fet blandning, men får den för mager kan ventilerna ta ordentligt med stryk. Ibland märks ingen skillnad alls....men systemet blir lika flexibelt som betong. Systemet ställer inte om sig efter "nya" omständigheter, utan kör "sitt" program.

//Christer
Du gör naturligtvis som du vill. Jag läste igenom mitt inlägg, o det kan nog uppfattas som "grinigt" INTE meningen ;-)

//Christer
men nu är som sagt kablarna knippsade och ingen skillnad märks,men du menar att det kan göra skada iallafall eller?

Motorn arbetar inte optimalt utan info från Lambdan. Enda sättet , enligt mig, är att skarva ihop kablarna igen. Det är systemets enda info om huruvida förbränningen blev bra eller dålig med just den blandningen. Som det är nu arbetar systemet i "blindo" så att säga. De som konstruerat prylarna har antagit vissa värden och hårdkodat dessa i ECUn, som en nödåtgärd när info från Lambdan saknas. Motorn KAN ta stryk utan att man märker det i tid vid för mager blandning. Var noga med att kolla stiften för att hålla lite koll på blandingen. Du vet, ljusa/vita stift = mager, mörka/sotiga = fet. Antagligen går den väldigt fett. Inte direkt skadligt för motorn, men inte så kul heller. Både dyrt o effektsänkande.

//Christer
ingen som kört utan lambda och råkat ut för nåra problem ?

Mitt förslag, koppla ur LMM och kolla om bilen går likadant eller bättre/sämre.

Sämre = då är det inte den antagligen.

Likadant = Antagligen den, byt.

Bättre = byt.

hur kom det sej att de uppkom? var det bara så en dag när du startade den eller uppkom de under körning?

tar jag bort lmm så går den som en riktig kratta,knappt att den startar.....bilen har alltid gått liiiiiiite konstigt,typ dragit tillbaka på gasen eller vad man ska säga,svårt o förklara,sen började den dra satans mkt soppa..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.