|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 02:a som gillar att visa sina varningslampor för mig... Den goa röda DSC lampan har tänts tidigare men slocknat av sig själv igen efter några mil. BMW tror att det är ett liten ventilblock för 12 500 spänn... Ingen som har några bra ideer om något annat? Bilen har gått 3 000 mil och har varit på verkstad 4 gånger på 3 månader för varningslampor...verkar vara bra kvalitet på nya BMW. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror dom?? :) Det brukar sitta en styrvinkelsensor "på" rattstången har dom provat att omkalibrera denna ?? Ska kunna ge lite bekymmer med DSC lampan. Har du garantier kvar på bilen ?? eller maskinskadeförsäkring, som brukar kunna täcka fel på elektronicmoduler. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso! Tusen tack för tipsen! De är helt klart värda att följa upp! Börjar som sagt att bli lite less på bilen som jag trodde var den bästa i världen... Regnsensorsystemet verkar inte heller fungera...slår man på automatiken uppför den sig som en dålig intervalltorkare... Funderar på att byte till MB 500 S men den är så gammalmodig. MVH /Terence |
|
| S-klass är inte mycket bättre den vad gäller kvalitén, de har ju (också) dragits med elektronikproblem. | |
|
Terence, Grattis till en härlig bil! Under vintern tittade jag på olika e65:or. Det tipset som jag först fick var att undvika alla 02:or därför att de skulle vara behäftade med en "massa" problem kring elektroniken, Men när jag började gräva (vågar inte ens tänka på hur många timmar som har gott förlorade) så visade det sig att många fel löstes genom uppdateringar av mjukvaran. Vilken version av mjukvaran (CIP) har du? Den senaste versionen såvitt jag vet är CP10.1. Nu har jag ingen aning om en uppdatering löser ditt problem, men kanske kan det underlätta i framtiden. |
|
|
Hur kan man se vilken version man har av mjukvaran? Bilen har varit på BMW i Helsingborg 3 gånger på lika många månader så den borde vara uppdaterad... /Terence |
|
|
Terence, Jag vet faktiskt inte hur man får fram numret annat än genom BMW-verkstan. Tilläggas ska att jag inte har koll på hur BMW använder sina mjukvaror. När det gäller e60 så är tex den senaste versionen jag känner till v.15.2. Jag tror inte att du ska vara säker på att din mjukvara uppdaterats trots ett antal verkstadsbesök. I USA vet jag att BMW har gått ut med riktlinjer att bilarna ska uppgraderas i samband med verkstadsbesök, därför att detta inte gjordes av verkstäderna. Mitt tips hade varit att ringa BMW Sverige för att få information om vilken mjukvara som är den senaste. Sedan åker du till verksta'n och ber dem plocka fram din version. Efter det lär du få en bra känsla för vilken koll de har! |
|
|
Om du far in med den och ber dom koppla in datorn medans lampan lyser borde dom kunna få ur vart den felar. Hur kan dom gissa på den där saken för 12.400 kr?? Kan ju vara vilken givare som helst.. Efter ett styrstagsbyte med sned ratt som följd började mitt system skumma sig, men det berodde helt enkelt på att den trodde att styrvinkelcensorn var ur funktion, när den angav att bilen svängde trots att den for rakt fram :) "Felet" uppstod efter ett antal 100 meters körning och var nollat när man startade igen. Har aldrig felat igen sen hjulinställningen blev gjord! |
|
|
Bilen var inne under förra veckan och då konstaterade dem att felet inte var temporärt. Det är tredje gången lampan tänds och varje gång har den tänds kort efter start vid körning på rak väg. Kanske kan det vara styrvinkelsensorn ändå? BMW vill ha besked om de ska ta hem ventilblocket från Tyskland och säger jag ja till det garanterar jag att dem konstaterar att det var felet... Ingen som vill köpa en maxad 745:a billigt... /Terence |
|
|
Det kan kanske inte vara läge att kontakta någon välrenommerade icke auktoriserad BMWmek. Jag tänker på JArls bilservice i Hbg eller kanske någon i MAlmö? Av erfarenhet gillar BMW i Sthlm att byta grejor om datorn säger det medans andra kan måhända skruva på grejorna lite. Om du inte hittar ngn annan så borde Bil&Motorteknik 087110687 säkert kunan skruva på det lite emn dom ligger i sthlm... Prova att slå en pling om du har vägarna dit? Eller en snabb sväng till tyskland och en aukt BMwverkstad brukar resultera i 30-40% billigare reservdelar bara det.... Lycka till! Asken |
|
|
Låter som styrvinkelsensorn, om den beter sig så som du säger; 1. Lyser ej vid start 2. Börjar alltid lysa efter en stunds körning (på raksträcka) 3. Lyser sedan hela tiden under körning 4. Lyser ej efter en stunds avstängning Hur ska datorn veta att det är ett ventilblock tro...? |
|
|
Är det någon som vet var denna lilla berömda rackare till styrvinkelsensor sitter på bilen? /Terence |
|
|
troligtvis bakom ratten, så på audi i allafall. man ska inte förglömma att dessa bilar har extremt komplexa elsystem, det e typ den första bilen bmw gör med avancerad c-bus styrning av merparten av elsystemet. det är liksom inte särskillt stor mening att sitta här o "felsöka" på bilen utan att äns kunna koppla in DIS. som ex. kan nämnas att när vi hadde "solfläckar" föra året, tror att det höll på i några dagar. så hände MYCKET konstiga saker i felminne på bilarna, vissa bilar gick inte äns att få igång, och felkoder som var helt otydliga uppstod... sen när solen var normal... då funkade allt igen... låter helt sjukt, men det säger en del om hur sårbara våra nyare bil-elsystem är... //T |
|
| Magiskt! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.