|
|
|
|---|---|
|
Sitter nu på jobbet (nattskiftet). När jag åkte hit märkte jag att tempen gick upp lite mer än vanligt. sen gick den tillbaka till normalt för att sedan åter igen klättra upp ännu högre. Då stanna jag och kolla läget under huven. Allt verka ok. Den elektriska kylfläckten hade startat och gick på fullvarv för att hjälpa till med kylningen. Första gången den har startat under dom 5 åren jag haft bilen. Trodde inte ens den funka! Tempen har alltid legat superstabilt. Nu står tempen på normalt igen och jag testar att köra en bit med värmen i bott och rutorna öppna. Efter nån km börjar tempen klättra igen. Då testar jag att växla ner och köra på fyran för att få mer fart på vattenpump och fläckt. detta funkar och jag tar mig till jobbet. Jag börjar tänka vattenpump eller fläcktkoppling. Termostaten är bytt för 2 år sen. Vad tror ni??? Jag testade att med motorn på tomgång vid normal arbetstemp att sätta skaftet på en skruvmejsel mot fläckten och stoppa den. Gick ganska lätt och den tog tid på sig att snurra igång igen. Ska d va så. Bilen va ju inte för varm när jag testa detta. Är även lite glapp i fläckten när jag känner på den. Tänkte försöka låsa fläckten med lite ståltråd eller nått , så den går med full fart hela tiden innan jag åker hem img. Ligger tempen bra då, så bör det va fläcktkopplingen eller? Vad har ni för erfarenheter med symtom för fläcktkoppling och vattenpump när dessa ger upp? Vågar jag köra hem (4 mil)? Tempen va aldrig uppe på rött, men strax under när d va som värst. Den kokade inte. Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
|
Så här års vid landsvägskörning gör fläkten inte så mycket nytta, jag skulle tippa på termostaten. Även vattenpumpen kan vara på väg att ge upp. Dålig fläktkoppling brukar oftast visa sig i körning och tomgångskörning. På hemvägen bör du ta med lite extra vatten och vara beredd att sätta på maxvärme&blås i kupén. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok. termostaten borde det inte va nått fel eftersom den inte är så gammal. Tempen har alltid legat superstabilt fram till nu. Anledningen till att jag bytte termostat för två år sedan, va att det tog tid att komma upp i arbetstemratur. Det gick typ på halva tiden efter bytet. Men d är en annan historia. En termostat som börjar bli dålig har jag uppfattningen om att symtomen borde komma smygande och inte gå från fullt fungerande till helt deffekt på ett ögonblink som i mitt fall. Tror nog mer på Vattenpumpen i sånna fall. Har den en sån där värdelös impeller i plast på TDSén? Vad kostar en vattenpump? Ska iallafall se till att fläcktkopplingen blir stumm innan jag åker hem för att se vad som händer och kanske utesluta den. Är det ingen som vet om den ska gå så lätt att stoppa vid arbetstemp som min gjorde??? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
vattenpumpen tror jag inte är så dyr. men är den nedre kylslangen varm eller är den kall hoppas bara inte toppen har farit. |
|
|
Hmm. Jag kände ju bara på den övre och konstatera att jag hade cirkulation då den va varm. Toppen hoppas jag verkligen att d inte hänt nått med då den inte gått mer än ca10000 mil. Kan inte va nån fara då bilen aldrig kokade. Den va ju inte ens uppe på rött. Nu är d dags att åka hem och jag har inte gjort nått åt fläcktkopplingen. Jag vill ju känna på den när motorn blir varm om den nu blir d igen. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
okej men känn om den nedre slangen är kall eller om den är varm är den varm så är det nog ingen fara med toppen..hoppasd det löser sig |
|
| Vattenpumpen kostar ca 500-600 kr 615 på Mekonomen jag böt på min för nån månad sen gav 534 för pumpen det är metall nu jag hade inga problem ännu men ville byta för den har rullat så långt toppen behöver du inte oroa dig för om den inte kokat | |
|
Jag tog mig hem i morse. Den började klättra upp i tempratur efter ca 2 mil. Då stanna jag och kände hur svård d va att stanna fläkten med skruvmejseln. Den drev på lite hårdare denna gång, så den är nog ok. Tempen går ju även ner direkt när jag stannar. Konstigt, men så borde den ju inte göra när fläktkopplingen är dålig. Borde va tvärt om som Erikw skriver. Kände på den nedre kylarslangen och den va kall. Men d är klart. Jag körde extremt lungt och d va 10 minus och elfläckten gick. Antar att givaren för den sitter i motorblocket nånstans. Annars skulle den ju inte starta. Detta gjorde nog att kylvätskan pgr av den antagligen dåliga cirkulationen kyldes ner totalt i kylet. Måste ju ha haft nån sorts cirkulation eftersom den övre slangen blev varm och motortempen låg normalt resten av vägen hem vid lugn körning på fyrans växel och maximal värme i kupén. När jag kom hem stängde jag av och öppna huven. Nedre slangen fortrarande kall. Jag tog av locket på expansionskärlet. Inget sprutande eller fräsande. Bara det normala pyset när man öppnar locket. Jag doppar ner fingret och får lite olustiga känslor jag känner att vattnet var kallt även där. Det va det inte när jag åkte till jobbet igår kväll. Men som sagt. Man hörde ju att det inte kokade i motorn. Brukar ju höras tydligt. Och tempen visade normalt. Så då borde det inte kunna ha hänt nått? Måste ha haft tillräcklig cirkulation ändå för min lugna resa hem. Bara att byta pumpen och glatt köra vidare hoppas jag. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
prova att byta vattenpumpen som du säger. den kan fungera. i min tdsa var den nedre slangen alltid kall å då visade det sig att toppen hade gått:( men när motorn är igång så är vattnet på samma nivå eller far den upp och ner? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är nedre kylarslangen kall så är inte termostaten öppen, och det är den normalt inte när du kör landsväg, kylningen räcker ändå oftast. dvs ingen cirkulation genom kylaren. (det är därför kylaren fryser om du har för dåligt med glykol i trots att motorn är varm.) har du rätt blandning ?? För att få upp termostaten så måste du stå på tomgång och hålla varva på motorn efter rejäl varmkörning det är ju vinter ute :) Luft eller termostatfel ?? ev vattenpump ///MVH Hasso Länk |
cr |
Vattenpumpen har plastpumphjul som brukar gå i småbitar eller att centrum på pumphjulet lossar från själva pumpdelen. Givetvis slutar då pumpen att pumpa. På min TDS började tempmätaren också leva sitt eget liv någon eller två dagar innan den slutade pumpa. Mitt pumphjul hade gått i sex bitar. När pumpen sade upp sig gjorde den givetvis det en varm augusti dag vid en fullgas omkörning på landsväg då jag kastade ett öga på varvräknaren såg jag att temp mätaren var alldeles i kanten av det röda. Jag lade i neutralläge och svängde åt sidan och skulle just stänga av motorn då den stannade själv. Givetvis trodde jag att den skar. Dessbättre visade det sig att bilens elektronik säger stopp och belägg när tempen går upp tilräckligt långt i det rödafältet. Efter byte av vattenpump var allt frid och föjd igen. Så som du beskriver det låter det som om det är dags för vattenpumps byte. Termostaten kan du ganska enkelt plocka ur (tre skruv och en slang) för att komma åt skruva på locket och slangenkör en bit utan termostat. Kvarstår problemet är det sol klart att det inte cirkulerar något kylvatten. MVH Calle |
|
har du nog med glykolblandning?? annars kan det bildas en ispropp när du kör sen när du stannar så tinar den osv.. jag hade så på min. (förre ägaren hade hällt bara vatten) det upptäckte jag först när det blev över 20- för motorvärmarn var på dygnet runt. så jag hällde i T-sprit och ren glykol så jag kom hem. spriten försvinner sen när tempen stiger... |
|
|
Kylvätskenivån ligger nog stadigt och far inte upp och ner vad jag har sett. Blandningen är 50/50. Är nästan helt säker på att det är vattenpumpen. Dom brukar inte gå i evighet och bilen har 32000 mil bakom sig. Pumpen är inte bytt tidigare vad jag vet. 32000 = godkänt. Ligger en pump och väntar på mig på bmw nu. Få se när jag hinner hämta den. Har syrrans 320 till jobbet nu. Först sa dom på bmw att pumpen kostar 760 kr. Sen fick dom se att det hade blivit ett nytt artickelnr. Det nya priset blev då 860 kr. Frågade vad som va ändrat. Om det va plastpumphjulet som blev utbytt mot ett i metall. Han visste inte. Tack för alla svar. Speciellt dom lugnande från hasso och cr. Jag återkommer med rapprt när den nya pumpen sitter på plats. Föresten. Är det några konstigheter man bör veta om vid vattenpumpbyte på TDSén? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
cr |
Tänk på att fläkten har vänstergänga (lossas åt "fel" håll). Kylaren demonterade jag. Tror nog att det är en förutsättnig för ett lyckat resultat. Min är en automat och då får man även lossa olje rören till automaten som går in i vattenkylaren. Det är alltså viktigt att kolla oljenivån i automaten när allt är återmonterat. När du lyfter upp kylpaketet följer även intercoolern med så lossa slangarna till den med. Jag passade även på att rengöra kylarn utvändigt det var en hel massa grus och annat elände. Intercoolern gjorde jag även rent invändigt då den var lite sölig. När du lossat alla bultar till vattenpumpen finns där ett sprängbultshål som underlättar när pumpen skall skiljas från blocket. MVH Calle |
|
sprängbultshål? Va? Är de ett hål med gängor i pumpen och inget hål i blocket, så man kan dra i en skruv där för att på så vis tvinga isär block och pump??? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
cr |
Det var just vad jag menade med sprängbultshål. Du har fattat galoppen alldeles utmärkt. MVH Calle |
|
Sådärja. Då va pumpen bytt. Gick som en dans. Väldigt smart de där med sprängbultshål. Hade nog varit svårt annars då den behövde våld för att skiljas från blocket. Det va plasthjulet som hade gått i bitar. Fick pumpen för de gamla priset (750 kr) då dom inte hade lagt in det nya artickelnr i datorn. Dock va d plasthjul även på den nya pumpen. Inget jag ser som ett problem. Den gamla gick ju trots allt 32000 mil. Enda ändringen jag såg va att den nya pumpen hade nån sorts plastplugg/pip som stack ut ur botten på lagerhuset. Det fanns inte på den gamla. Nån drännering kanske? För övrigt så kan jag dela med mig av ett luftningstips jag fick av en som har egen bilverkstad. Man gör såhär. 1. Häng på en batteriladdare. 2. Vrid på tändningen (starta inte) och vrid värmevredet till maxvärme. 3. Öppna eventuella luftskruvar och låt locket på expansionsbehållaren vara av. Nu sköter cirkulationspumen till värmepaketet luftningen. Jag lät min stå och surra i 2 timmar och gick ut ibland och fyllde på med kylarvätska och pumpa på slangarna. Funka fint. Därimot hittade jag inga luftskruvar. Har inte TDSén det? Efter detta startade jag motorn och lät den stå och bli varm. Sedan en rejäl provtur på 3 mil. Allt funkar perfekt. Härligt! Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Man får metallhjul om man inte köper på BMW och nej TDS har inga luftskruvar för den luftar sig själv | |
|
Jaha. Ok. Då skulle jag inte handlat på bmw. Men men. Nu sitter pumpen där och om den går lika länge som den gamla, så är det inget problem. Tack för all hjälp. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
cr |
Jag fick plastpumphjul på min när jag handlade på Mekonomen. Mekonomens leverantör på pumpen var SKF. MVH Calle |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.