AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
753

2 frågor ang BMW!

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
1. Testas alla BMW-modeller på samma vis? Eller utsätter man de dyrare modellerna för hårdare test?

2. Vad jag egentligen undrar är, varför kostar en 330i nästan dubbelt så mkt som en 116i? Är det dubbelt så dyrt att göra en 330i? I så fall, varför?
/A
Angående tillverkningsprocess, kika här: Länk

Varför skulle en dyrare modell testas hårdare än en billig?

Tillverkningskostnaden för en E46 med M54B22 och en med M54B30 är nog väldigt snarlik. De är prissättningen hos handlaren som bestämmer varför en 330 är så mycket dyrare än en 320 tex.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Fick samma fundering när jag sett programmet. Blev varm inombords när jag konstaterade (helt ovetenskapligt, uten enbart genom att tänka själv) att min gamla E34 säkert fick motsvarande behandling innan den släpptes ut från fabriken =)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Alla modeller borde ju utsättas för samma test. Vad jag egentligen undrar är, varför tillåts vissa modeller vara stötigare i fjädringen än andra, och varför är vissa mer spartanskt inredda än andra osv...? Skillnader som dessa är säkert medvetet framtagna från tillverkaren. Däremot kan vi som konsumenter uppleva dessa skillnader som sämre eller bättre kvalitet, fast det egentligen inte handlar om det.
/A
Sigdarve: Hur en modell känns i fjädring osv är ju en ren koppling till hur modellen marknadsförs. 3 serien skall vara mer sportig än 5 serien och har i princip alltid vassare vägegenskaper än dess storebror.

Inredningen är väl alltid kopplad till utr nivån, så det väljer ju kunden själv. Menar du grundnivån på utr så styrs den givetvis av försäljningspriset.

Att tex 1:serien har "sämre" kvalite än 3 serien är jag helt övertygad om. Det handlar om material val som styrs av tillverkningskostnad. Jag personligen är besviken på 1seriens inredning till exempel. Den är dock hur kul som helst att köra på kurvig landsväg.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Grymt intressant film Wendtan, har aldrig sett hur tillverkning av någon bil är innan.

På din fråga sigdarve så är det nog samma fenomen som wendtan skriver ovan. handlaren sätter priset. Betalar du mer får du en annan inredning som känns bättre. Även om den billiga och dyra kvalitetsmässigt säkerligen är relativt snarlika.

Men som konsument vill du veta att det ska kännas extra fint om du lagt ut 50' extra för det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.