AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.339

Köp utav 325 -92!?

Tjenare.
Har ev. en 325 -92 på gång som jag vill köpa.
Den importerades utav kompisens far för fem år sedan och han är enda ägaren. Den har enligt mätaren gått precis 20" mil. Det som är bytt är alla bromsar runt om + slagsylinder(tror jag). Besiktigades i veckan med ena nr:plåtsbelysningen ur funktion + att lamdan behöver bytas, den är nu beställd och kommer vara monterad vid affär isåfall.
Det som är tråkigt är att den är lite solblekt på skärmen bak, men det går troligtvis att poleras upp!, den är röd.
Återkommer med vad det finns för utrustning i den.
Men vad är det jag ska akta mig för?, spindelleder?, bakvagnsbussingar mm?. Kan någon ge mig lite tips om vad man speciellt ska kolla på.
Jag får bilen mycket "billigt", därför skulle jag vilja få en utförlig lista vad som brukar lägga av på dom mm. För att den är billig, betyder inte att det är ett fullständigt lik, han behöver pengar.

Mvh
Henke
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Kolla begagnatguiden här på forumet, där står de viktigaste punkterna...
Japp, har redan kollat det lite.
Men det är typ, någon lista som jag skulle vilja se mm, från folk som ägt/äger denna bil mm.

Mvh
Henke
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja!

Jag har tidigare haft 2 stycken 325:or årgång 1992.

Det som jag har fått byta (utöver slitage grejer)har varit följande:

*Lambdasond
*Gasspjällspotetiometer
*Spindelleder (ska anses som slitage produkt dock)
*LMM
*Vattenpump

Den första jag hade var väldigt "sportig" specialbyggt avgassytem, sportstolar, m3 kjolar runt om, sportkoppling, väghållningssat, 18" etc etc. Alla dessa modifieringar inbjöd till en aggresivare form av körning, det slet naturligtvis mera på motor och hela bilen. Efter ett par månaders körning och ca 20500 mil på mätaren så rök topplockspackningen på 4 ställen.

Att lämna in den på verkstaden skulle gå på mellan 10-15 tusen, så jag och två polare skruvade själva, men materialet gick på en 3000 vill jag minnas.

Min andra 325:a var en coupé med automat växellåda. Extremt fräsch och bekväm att åka i. Den körde jag lugnt och fint, då och då gasade jag på. På denna gick knappt någoting sönder, gasspjällspotentiometern gick sönder, men det var förmodligen mitt eget fel, hände i samband med motortvätt. Annars så tog ju bromsar, remmar, spännrullar, filter, oljor och bussningar slut efter ett tag, men slitage varor måste man ju räkna med.

Kontentan är att om man kör normalt och inte allt för aggresivt så håller grejerna fin fint, men vill man gasa på ordentligt och leka så får man betala därefter också. Tänk på att det är en 13 år gammal bil, sakerna är inte nya. Gäller att vårda och se efter allting. Då kommer bilen inte drabbas av mycket problem. spindelleder, bakvagnsbussningar, lambdasonden är saker som ger upp vid 20" mil, det är slitage varor. Bilens fjädrar är också rätt slitna om det inte varit mycket landsvägskörning.

Största risken skulle jag vilja påstå är toppen på m50 motorn. Men som sagt, allting beror på hur du kör och hur du vårdar bilen.

Good luck to you

Hmm, Har själv en 325 E36 -92:a...
Stötdämpar bussningarna bak, bakaxel bussningarna...
Och främre hjul upphängningarna... Det är väl Standard felen som förekommer oftast!
Men ett annat tips är hardy skivan som sitter precis efter växel lådan... det är en gummi platta som sitter emellan växel låda och kardanet! Den brukar vara sprucken på äldre bmw:n... en ny kostar 600kr... och då måste man riva lite under bilen för att komma åt med verktygen för att byta eländet!
annars är det som vilket som helst bilköp!

Shake That Ass
Okej, tack för tipsen. Inga som har mera o skriva.....blir ju lite nervös av importbilar facktiskt.
Jag ska provköra den imorn, den skall vara mycket fräsch i motor och drivlina, inga glapp mm.
Enda felet..enligt ägaren är att hastighetsmätaren....hela konsolen alltså där km mm står, flimmrar i bland vi körning. Man ska också tydligen bromsa mm innan man kör för att någon lampa ska slockna..vad det nu är?.
Någon som har/haft liknande fel?, finns väll knappast batterier i den eller?, som det gör i äldra hastighetsmätare från BMW?

Mvh
Henke
Jaja, jag vet vad ni tänker. Jag har ej hunnit provköra den än, har varit mycket upptagen. Bilen är alltså inte till salu ute på marknaden/annons, jag känner ägaren lite.
Återkommer som sagt när jag provkört den mm.

Ingen som har några tips angående konsolen till hastighetsmätaren?

Mvh
Henke
Tjena!

Om du undersöker bilen och bestämmer dig för att inte köpa så är jag eventuellt intresserad om priset är rätt.

Jag är i behov av en bil snabbt!

Lycka till och ha det gott! Mvh Robin
Okej, jo jag ska försöka kolla på bilen snart.
Priset är mycket rätt :-)

Mvh
Henke
po
57
power4you
325i 1991
jag har en 325i från -91 ,, som jag köpte förra våren .
Trots lite gasa , då och då !
Så går den mycket bra ,,, Inget problem utom att AC´n Lagt av !
Men på motor och växellåds sidan verkar den på knalla på ..

Men kolla bakvagnsbussningarna och som redan nämts spindellederna fram !

Lycka Till !

Power4you !

Bmw sida : Länk

Nu har jag provkört den och blev lite sugen, fast priset höjdes en aning. Nyskattade, nybes o nya dämpare bak var det som höjde det.
Den kändes fruktansvärt fin o tajt i drivlina mm, inga glapp. Spindelleder, bromsar, vattenpump bytta för ett tag sen. Han köpte den från en firma som sedan importerade den, alla papper mm från det finns. Utrustningen vet jag inte riktigt, men elhissar, dator, larm, sportstolar mm fanns. Bra vinterdäck, dåliga sommardäck, sommardäcken hade tuggats rejält på insidan såg jag.
Nackdelarna är att den är matt i lacken, lite lite lite rost finns på något ställe, men dock inget allvarligt. Detdär jag skrev om hastighetsmätaren vet jag inte, nu funkade den felfritt, inget flimmer i mätaren då.

Ny front tillkommer också, en snyggare.
Vad kan en sådan 325 ligga på för pris?. Skriv bara vad ni tror, så jag vet lite.

Mvh
Henke
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Tjena.
Är det sedan, coupé eller touring ??
Kan tänka mej att den bör ligga mellan= sedan: 28'000-35'000 touring: 30'000-38'000 coupé: 35'000-44'000 naturligtvis lite beroende på skick,utrustning och hur mycket "SMÅfix" som finns...
Okej, sorry. Det är en coupe och det är inget småfix förutom att rubba upp o polera lacken. Mätaren som flimmrar vet jag inte riktigt vad jag ska göra med isåfall, nu funkar den ju.

Mvh
Henke
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Du behöver inte göra något åt mätaren...
Min beter sej också konstigt när det är under +5 och lite fuktigt.
Fungerar klanderfritt sommarhalvåret.
Du skrev inte hur mycket du skulle ge för den?
Du kände visst honom så det blev billigare och det är ju alltid en fördel...
Tjena. Jo jag skulle få den mkt. billigt. Men priset höjdes tack vare att jag får den med nya dämpare bak, lamda, nybes, nyskatt.
Får den ev. för 26"

Mvh
Henke
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Jamen då är det ju inte mycket att tveka över... :-)
Tjena T-Gul!
Blir det nån affär för dig? Mitt ord står kvar och jag vill bara stressa på lite då jag behöver en bil omgående. Sorry! Ha det bra!
Mvh Robin.
Tjenare, tjenare. Jag har inte bestämt mig än funderar lite på om det är så billigt igentligen, med tanke på att sommardäcken är helt slut mm, o lacken är matt i bakskärm. Jag har hittat många nu runt 30-35".

Mvh
Henke
Tjena! Hur går det? Kan du tänka dig att maila mig vid nya besked? Tack på förhand. Mvh Robin
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
om bussningar bak är dåliga? hur ska det då låta inne i coupen eller nått annat tecken? tacksam för svar.
Jag kan bäst beskriva ljudet som att det klonkar eller slammrar när vägen är ojämn typ småhål och liknande. Det kan låta ganska rejält om de är väldigt dåliga. Som tur är så är de inte så dyra att få utbytta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.