|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en Bumse 540IA -93:a. Jag undrar hur lång tid det tar för en verkstad att byta samtliga stötdämpare (bilen är orginal utan nivåreglering och sportchassi, som tur är (för priset)!!)? Stöter man lätt på problems om man försöker själv, behöver man något specialverktyg kanske!? Bilen har gått 19500 mil och det är orginal-dämparna som sitter på. Kommer det att märkas mycket om jag byter till nya? Den är lite stötig när det är gropig asfalt och brunnslock på vägen mm. Är det värt det, trots att de nuvarande fungerar? Samt, hur komlicerat är det att plocka ner kardanaxeln på den här bilen, och sedan sätta dit den nya axeln med mellanlager knutkors och dylikt? Jag har nämligen starka vibbar mellan 40 och 50 vid acc, känns inte bra alls! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
|
Det är inga större problem att byta stötdämparna, jag gjorde det på min 525:a för ett litet tag sedan. Det enda du behöver är två kraftiga fjäderspännare med dubbla klor, vanliga enkla med en klo funkar inte för fjädrarna är ordentligt hårda. De som finns på Biltema eller Micro funkar bra och kostar c:a en hundralapp. Sedan behöver du ju förstås vanliga verktyg som fasta nycklar och insexnycklar. Kolla speciellt så du har en nyckel för den stora muttern längst upp, den du kan se om du lossar plastkåpan på fjäderbenstornet i motorrummet. Sedan kommer inte ihåg säkert om jag behövde en gaffel för att lossa spindelleden, jag har en sådan hemma ändå, kostar en femtilapp eller så på Micro/Biltema. En kardanaxel brukar i sig vara sätt lätt att plocka ner, men jag misstänker att du måste plocka ner avgassystemet på den här bilen för att kunna komma åt. Stötdämparna kan du lätt byta hemma, men för att ta ner kardanstången behöver du eventuellt en lyft/smörjgrop. Det finns på de flesta gördetsjälv verkstäder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.