AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.528

Lösa tonade plexiglasrutor?

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Hej!

Någon som har användt sig av avtagbara tonade plexiglasrutor till sin bil? Vad har ni för erfarenheter av dem, kvalitet? Skramlar de något? Dyra? Bra toning? Vart kan man köpa dem, hittar ingen som säljer sådana?

Letar nämligen efter sådana till min 528 Touring och funderar på ifall man skall köpa sådana eller tona på vanligt sätt.
Tar tacksamt emot tips!

"It's furious to be fast!"
Solarplexius heter dom, finns fler trådar om deras kvalitet och funktion, har sådanna själv bl.a.

Hittas på www.solarplexius.se

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Har haft solarplexus själv på ett par bilar. Jag tycker inte att dom är någon höjdare!, gnisslar och skramlar en del. Dessutom blir det spegeleffekt på rutorna vid solsken. mitt råd är att lägga lite extra pengar på riktig solfilm, monterat av proffs. Finns inget som slår det. Men om du kan leva med att det gnislar lite& som sagt spegel effekten, så varför inte. det blir betydligt billigare ialla fall

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
varför köpa tonade plastrutor??? det kan ju knappast vara mycket billigare en en solfilsmontering? det är ju som att sätta på kromade navkapslar istället för riktiga alufälgar..

el. är det den som har mest plast i bilen vinner?

det finns ju faktikst fördelar med löst monterade tonade rutor.

Enkelt montage, enkelt demontage (på vintern tex.) Praktiskt vid en besiktning om dom nu är placerade på ett sådant sätt som SBP ogillar och som Frisco säger det blir billigare.

sen så låter det väl itne såå skoj med gnissel såklart...

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
varför skulle SBP klaga på tonade rutor.. du får ju ha helsvarta runt om förutom fram & främre sidodörrarna fram & där sitter väl inga plast saker el.? så vad kostar en sats plastrutor? till en bmw?

Pappa har Solarplexus i sin V70 vid bagageutrymmet. Tycker inte att dom skramlar nåt! ÄR dessutom väldigt bra att kunna ta ut dom, som nu tex. Skulle inte se nåt bakåt på vintern om dom var tonade året runt.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har Solarplexius till 7 rutor i bilen. Det skramlar inte ett dugg. Nackdelen är att det går inte att öppna rutorna bak. Men det gjorde vi aldrig innan heller.

Det kostade knappt 1500 har jag för mig.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Av de jag känner som kört med solarplexus så verkar de samla en massa damm mellan rutan och skivan.

//Simon
Det är bara att konstatera att solarplexus inte blir lika bra som att lägga solfilm. Men så är ju plexiglas mycket billigare att lägga på.

Ma
30
Mami
525IA Touring-02
bood:
Funderar själv på att köpa solarplexus till min 525
Du har ingen bild på din egen ?
Det är stor skillnad på priset, 1500:- inkl frakt för solarplexus och 3700 :- för solfilm.

// Martin

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jag ska solfilma 528:an. Ljus film runtom. De´blir snyggt de´
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Mami:
Så här ser den ut (i vinterskrud)
Länk
Länk
Länk
Länk

De ser mörkbruna ut inifrån och nästan svarta ut utifrån. Lite krångligt att montera bakre sidorutorna men det ska tydligen gå betydligt lättare om man monterar bort listen runt rutorna först.

Se bara till att rutorna är helt rena innan och att inget skräp fastnar på plexit. De blir som damm-magneter när man drar bort skyddsfilmen. Vi är väldigt nöjda. Vi tänkte ta bort de i dörrarna och bakluckan över vintern men så blev det inte. Solen lyser ju på vintern också...ibland :)

"BMW six appeal"
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
bood: snygg bil
Ma
30
Mami
525IA Touring-02
bood:
Det ser riktigt bra ut, jag blir mer och mer övertygad.
Känns som ett bra kostnadsalternativ med tanke på att jag har investerat i solfilm på 6 bilar dom senaste 4 åren.

Som jag förstår hade du inget skramell från dom ?
en sak till, utifrån ser dom väl ut som "orginalfilm" men inifrån är det en brun nyans ? för filmen har ju en mörkgrå nyans annars.
// Martin

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
bmwlundqvist: tack...men det säger du väl bara för att du har en likadan ;)

Mami: inget skrammel alls. Inte ens på tjälskadade småländska vägar.

De är, som sagt, mörkt bruna i färgen. De finns bara i en nyans men jag tycker den är väldigt bra. Utifrån ser det nästan helt svart ut. Grabbarna där bak är glada att slippa solen.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Kom ju på att jag i ett annat sammanhang har tagit bilder som visar hur det ser ut inifrån. Häpp: Länk

"BMW six appeal"
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Någon som har bild på e39 sedan med solfilm/solarplexius?

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Beemer_Linkan
Hade en polare som hade plexi på sin Audi 2,3 Coupé , han fick kondens mellan rutan å plexi , sen såg dom grå ut utifrån + spegel effekten , men det är ju på 2 vis..
Det enda jag inte gillar med mina plexiusrutor är att det blir inte svart utan nån konstig spegel effekt ( se boods andra bild)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.