AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
476

Avställning

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Hej, jag har ställt av min bil och undrar om det är något speciellt man skall tänka på medans bilen står still i garaget ca 4-5 månader?

roadZter
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Det brukar stå lite tips i instruktionsboken.
Annars kan jag ge tipset att byta olja o filter i motorn(pga korrosionsrisk).
Jag brukar köra motorn en gång i månaden o samtidigt köra en sväng.(det får inte du pga avställningen måste jag ju skriva).Men jag tycker det är nyttigt att oljan får blaska runt lite i bakaxel o vxl.låda mm mm under uppehållet.
Om du har en motorvärmare så koppla in den ett par timmar innan.
Har du lufttork tillgängligt i garaget är det ju också bra...
Är du rädd om däcken föreslår jag att du pallar upp bilen och tar bort dessa.
Och tvätta och torka bilen snustorr innan såklart.
Vad gäller cabben så finns de olika skolor,en del säger att den skall vara nerfälld andra tvärtom,men det måste stå i instruktionsboken vad BMW anser.
Se dock till att du inte ställer bilen i något "råttbo",jag har sett en ny klädsel ätas upp av dessa små gnagare.
Ang. skinnklädsel skötsel så skall de också stå i insr.boken.
Mvh Janne.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Tusen tack Janne!

Ps. Min instruktionsbok är på tyska... ;)

roadZter
För att minska risken för skador på däcken kan man trycka i rejält med luft i däcken. Sådär 25 % över maxtryck.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
DanneZeta:

det första jag gjorde när jag köpt min import var att fixa en svensk instruktionsbok, typ 200:- på BMW. Bra att veta hur grejorna funkar... (jag vet, det är lite fegt att läsa instruktionsböcker ;-)

mvh
Anders

BMWCS #4727
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
jag tror att man skall lämna cabben uppfälld, så att tyget inte krymper, kan bli svårt att få dit den igen..
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det står perfekt hur man ska göra i instruktionsboken. Det är några grejer som man ska tänka på vid avställning.

//Schnitzer
west70
Vad gäller cabben menar de flesta experter som man frågar att den mår bäst av att vara uppfälld, dvs i utsträckt läge. Dels för att tyget mår bäst av detta under lång tid, samt att eventuell fukt och smuts (hemska tanke!) inte får tillfälle att påverka tyget vilket ju är risken när det är ihopvikt.

BMWest
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.