|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
wendtan har du sett nån som är blind med körkort mh |
|
|
Denna fråga är mycket laddad märker man. Jag skulle vilja gå tillbaka en bit, någon skrev ang. borstning av snö. Själv hat jag en speciell borste för BMW´n just för att borsta bort snö. Det ser mycket komiskt ut med de bilar (de flesta faktiskt) som åker omkring med 1.5 meter snö på taket. Dessa "kanelbullar" eller rullande semlor finns det gott om i sthlm. Om man ligger bakom en kanelbulle är det ytterst viktigt att vara på sin vakt. Inte så kul att få 60kg snö över bilen. Inte helt ofarligt enligt min mening. Kan inte vara bra för luftmotståndet heller. PS. BMW = speciell borste Volvon = piasavakvasten DS. |
|
svintoleffe |
Det som Hubbe325 skriver stämmer bra. Samma sak gäller om ni kör på någon ochså, kanske har ni otur o greta 65 går över vägen, o ni har lite dimma så kör ni på henne, då torskar ni rejält kan jag till lägga. Samma sak gäller om ni kör in i korsning, o ni blir bländad av solen, då blir ni vållande ochså. ( Hubbe325. Jag kan lägger min hand på hjärtat o säger, jag skrapade rutorna i veckan i minus 25, alla rutorna både på bilen samt lastmaskinen. detta var menat till dig.) Samt så är folk så himla lata o inte orkar skrapa rutorna, men skulle en sån bil köra in i mig, då hoppas jag bara att jag kan behärska mig. Så jag inte rycker på personen. För det är precis vad det är, LATA personer som inte orkar skrapa rutorna eller ta bort alla snö. För inte vill jag ha en massa snö, vs isblock ifrån en personen som inte gör rent sinj bil på min bil. kan ge fina skador på en bil det. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
svintoleffe: självklart skrapade du rutorna, men var du ett skrapsvin, dvs skrapade du rutorna medans motorn stod igång eller var du miljövän och startade bilen först efter skrapningen var klar? Det var ju det som var frågan... /Christofer |
|
svintoleffe |
Hubbe325.., Skulle aldrig falla mig in, att inte låta motorn få stå o gå på tomgångsamma gäller på lastmask9in o grävarna jag kör. Kan tilllägga, att får inte lastmaskin stå, så oljan får bli lite varm, då bränner jag upp hydrostatlådan på den, o det vill jag inte. Samt att det är så himla mycket lättare o spräcka toppen, eller ha sönder något på maskinerna ochså, på grund av värme förväxlingar. Varje gång jag ser någon bara köra iväg så gråter min skäl,fattar inte hur dum folk kan vara, o bara sätta o köra iväg med en iskall bil. Samt, så hoppas jag då, att dom får urininvägsinflamtion, för då ska jag skratta åt dom. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Man ska köra iväg direkt. Såvida det inte är flera minusgrader, då ska man stå på tomgång typ 40 sek innan man rullar iväg - det står i instruktionsboken. Det är inte bra att motorn får gå helt varm på tomgång... Varför minns jag dock ej, men det kan säkert någon annan förklara. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Anledningen till att man bör begränsa tomgångskörningen är att när du varvar motorn lite mer än 7-800 rpm så får man upp bättre oljetryck och den lite segare oljan kan pumpas runt, om man tomgångskör så kan det bli dåligt med olja och det slits mer. MEN jag har inte hört om en enda modern bil som gått sönder pga tomgångskörning... så så himla illa kan det inte vara. /Christofer |
|
|
Tycker svintoleffe uttryckte det rätt bra och det var ju det frågan gällde, varför folk är så in i helvete lata så dom inte orkar skrapa eller sopa rent på ALLA rutor så att man har full sikt. Huruvida man tomgångskör före eller efter har debatterats i en annan tråd Mats Mats BMW CS #5847 |
|
|
Så frågan lyder.... Är du en.... 1. Rullande-Semla 2. Kanelbulle 3. Ubåtsbil (2 gluggar i framrutan att se ut genom, typ periskop) 4. En kombination av ovanstående en sk. RKU 5. Av snöad/isad bil 6. Finns även en sista variant...darknessdriver. kan vara svårt att veta/kunna informera om man är en sådan då dessa har kort livslängd i trafiken. De brukar även hjälpa andra att få ett kortare liv... |
|
|
1. Semla Välskrapade rutor, men dåligt avsopad., vill inte hålla på och dra iskokor och annat över lacken. /Christofer |
|
|
När bilen står ute så börjar jag med att starta motorn. Visst bilen blir inte varm av 2 minuters tomgångskörning men den kommer bli varm snabbare än om man startar den senare. Visst är det bättre att låta motorn bli varmkörd på något högre varval så oljepumpen får upp lite tryck men jag tar den smällen på en bruksbil. Om jag har bråttom skapar jag inte sidorutorna bak, har jag ännu mer bråttom skapar jag bakrutan väldigt slavigt. Ta bort snö från taket? Ibland, oftast inte. Det blåser av innan jag kommit in i stan. Visst är man lat, men inte trafikfarlig tycker jag själv. M5:an som endast körs sommartid varmkörs på ett mer kontrollerat sätt. Ett par minuter på 1000-2000 varv. Ett nöje i sig att sitta och smågasa lite innan man rullar iväg (för vidare varmkörning). |
|
Njuren |
HAHA körde till jobb idag (-15) och hade ett sunfält på 300 gånger 300 kanske.Farligt som fan jag vet men jobbet ligger 1 min från hemmet =) Man e som sagt ett skrapsvin BMW - i nöd och lust? |
| Sopar av snön, för att de som ligger bakom ska slippa att få snön på sig när den blåser av, lite hänsyn får man ju faktiskt visa. | |
|
Njuren: HAHA körde till jobb idag (-15) och hade ett sunfält på 300 gånger 300 kanske.Farligt som fan jag vet men jobbet ligger 1 min från hemmet Varför går man inte då? Jag gissar att du inte hade motorvärmare eftersom du hade så dåligt synfält(Åtminstone här i Norrland är det ovanligt med motorvärmare utan kupevärmare). Jag nästan gråter varje gång jag måste starta i många minusgrader pga slitaget. |
|
|
Ni som tänker på slitage och vice versa. Hur länge kör ni med era bilar egentligen? Kör ni dom tills det är dags för skrotning eller. Jag personligen struntar fullständigt i vad som är bra och mindre bra för motorn. Man byter ju bilen ändå efter ett år eller två. Tänk även på att i moderna bilar så är motorn det sista som lägger av. Varför bry sig om någonting som ändå överlever själva bilen? Äger man en fet Porsche eller nåt så kan jag förstå resonemanget, men en typ 10-15 år gammal vanlig bruksbil! Väldigt off toppic men var tvungen att skriva av mig :). |
|
svintoleffe |
( M 3.. om det stämmer det du säger, då vill jag absolut inte köpa bilen efter dig.) Vad det gäller oljetrycket i motorn, då kan jag säga, att jag har lite under 3 kilos tryck på tomgång, så det behöver man inte oroa sig över. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
hade inte den första "skrapsvinskillen" en 750? vilken sann miljövänn! och nu en till sann miljövänn med 735,a. varför överhuvudtaget bekymra sig om detta när bilen som man äger släpper ut lika mycket som 14 micror per mil? skulle möjligen kunnat förstå er om ni cyklat eller så! man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.