|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Gör som wendtan och Magnus18. Låter den stå igång tills det smällt... /Johan Min bil: Länk |
|
bmw,m3 |
Bättre å ha en kupe värmare i bilen , slits inte motorn mer när den är kall å få stå på tomgång? ' Mvh |
|
Compacten står i garage, bara tuta och köra:) 325an har kupé och motorvärmare vilket är underbar, Varmt i hela bilen när man sätter sig, skonsamt för motor och miljö, aldrig någon snö/is på någon av rutorna. Om bilen någon gång skulle stå utan värmaren och behöva skrapas är det islösare på flaska som gäller, efter ett antal sönderrepade rutor är det skottpeng på den som använder hemska plasskrapor på nya bilen:O) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Compacten står i garage, bara tuta och köra:) 325an har kupé och motorvärmare vilket är underbar, Varmt i hela bilen när man sätter sig, skonsamt för motor och miljö, aldrig någon snö/is på någon av rutorna. Om bilen någon gång skulle stå utan värmaren och behöva skrapas är det islösare på flaska som gäller, efter ett antal sönderrepade rutor är det skottpeng på den som använder hemska plasskrapor på nya bilen:O) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Inte så många tycks ha uppfattat min fråga.........frågan var inte om man skrapar först eller sist, varför skrapar man inte alla rutor? En del säger att dom låter bilen stå tills isen smält....har ni defroster på bakdörrarnas fönster?? Hade en Z3 som filgranne idag, hela bakre delen av bilen var full med snö, 3 av 6 fönster borstade....det var det som var frågan... Mats BMW CS #5847 |
|
Len |
Använd toppkapell. Inga repiga rutor, heller. eller. L |
|
Pga lättja! Har faktiskt sett en som blivit stoppad av polisen för att vederbörande inte röjt ordentligt, h*n hade bara tagit upp ett hål framför föraren, inget mer! Själv så är jag inte så förtjust i att sopa av bilen, tanken på alla repor som sopen kan göra skrämmer mig, speciellt om bilen har en massa damm på sig från varmgaraget =/ Har bara behövt sopa av bilen engång i vinter, det var när det helt plötsligt blev snöstorm och jag hade kört till skolan. |
|
| Jag skrapar inte rutorna många gånger under ett år då jag har tillgång till motorvärmare för det mesta. När jag skrapar så skrapar jag inte bakdörrarnas sidorutor, till bakrutan har man värmeslingor. | |
|
varför man inte skrapar alla rutor ?, jo det är som någon sa av lättja... jag bor uppe i norr och här är det för det mesta lite småkyligt på vintrarna, och det är inte alltid man kommer ihåg/har möjlighet att koppla in värmaren. sen så kommer den där morgonen ca 06:40 det är -35 grader ute och när man kommer ut så märker man att man har glömt sladden, starta bilen, kör igång allt som kan värma för att dels så blir bilen iaf lite varm, och dels så blir det betydligt lättare att skrapa med varma rutor. skrapar det nödvändigaste, dvs: så mycket av vindrutan man hinner före det börjar bli rejält kallt om händerna, och lite srategiskt på sidorutorna. den som känner sig manad får gärna stå ute den morgonen och skrapa alla rutor, själv skrapar jag helre några och är på väg mot govärmen på jobbet lite fortare. |
|
|
Handen på hjärtat nu! Hur många av er som har bilen ute var inte skrapsvin i morse? -21 brrr..... Själv så funkade inte ens skrapan, den bara halkade ovanpå så det fick bli 2 st 2liters petflaskor med varmvatten. bara att hälla på framrutan med torkarna igång /Christofer |
|
|
Eh, varmvatten på en ruta som är -21 grader låter inte som en god idé. Själv så står jag i carport, annars så brukar jag skrapa alla rutor utom vänster bak, den brukar man aldrig behöva se igenom ändå, ens när man tittar i döda vinkeln. |
|
|
OK, nu har jag fått svaret: lathet man orkar inte, alternativt fattar inte trots att man bor norrut att det är kallt ute så man orkar inte klä på sig så man kan stå den extra minut det tar att skrapa ALLA rutor. Det är synd om människorna och deras bilar....... Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196: Ska man se klä av sig alla kläder igen för att inte bli för varm när man sitter i bilen? Då är det enklar att bilen sköter hela processen själv i sitt eget tempo. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
varför ska man egentligen skrapa de bakre rutorna ?, det behövs ju inte, man har tillräckligt med sikt genom d 3 främre+backspeglar, sen så finns det ju elektrisk uppvärmning av bakrutan. sen så kanske man inte alltid klär sig rätt, kan bero på att man inte alltid orkar titta på termometern varje morgon då det för det mesta är runt -20 varje morgon... sen om du ska klä dig rätt vid -35 och kallare så blir det ungefär på med skoteroveralen och en väldig massa kläder därunder, samt ett par väldigt otympliga handskar med vilka du i princip inte kan använda en isskrapa. t80196: har du någonsin upplevt temperaturer runt -35 grader och kallare ?, det låter då inte så... särskild inte när du skriver att man inte fattar att man borde klä på sig, du går inte ut i vanliga vinterkläder utan att frysa rejält när det är så pass kallt... |
|
|
drutten, självklart kan man inte vräka på allt på en gång, man får hälla försiktigt i början, för att sedan öka takten, är nog inte att rekommendera om man har olagade stenskott i rutan dock. Men det löser isen både på in och utsidan, jag är nöjd iaf. /Christofer |
|
|
Magnus18: Om man har en mössa, vantar och en halsduk så klarar man nog av att skrapa/sopa hela bilen utan större bekymmer. Om man sen tycker att det är jobbigt att ta av sig en mössa, vantar och en halsduk så bör man fundera på att vända om och gå tillbaka till sängen! paradis_oscar: Jag brukar använda högerbakruta till att kolla om jag har nån bil i dödavinkeln när jag kör ut ur en rondell. Har räddat plåten på min bil ett antal gånger! Kollar man inte där så är det alltid nån som lägger sig där, och då smäller det! |
|
|
(Måste bara klargöra så att inte wendtan m.fl. missuppfattar; Det var min f.d. "slängbil" (ej BMW) som jag skrapsvinade med. Min BMW skrapas det inte på, den står i garage...) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag har en firmabil med skåp ska jag kapa upp skåpet baktill kanske. Räcker gott med 3 rutor imorse var det minus 31 det tar minst en halvtimme att få bort kärnisen från alla rutorna. Man blir förresten av med lappen om man bara har skrapat en glugg på vindrutan mh |
|
|
Mattias: Kan du berätta vilken lag som berättigar körkortsindragning om man inte skrapar sina rutor ordentligt? Kan man bli av med körkortet om man inte tvättar bilen också? :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Självklart kan de dra lappen om du inte skrapat så du ser ut ordentligt. Går under vårdslöshet i trafik, det är ett solklart fall av vårdslöshet om du kör med igenmurade rutor och bara en kikglugg framåt. Du lär åka på "framkallande av fara för annan" också. Dock så gäller det endast rutor framför B-stolpen, övriga behöver det inte vara sikt genom. Och ja, är bilen tillräckligt skitig så samma förhållande om att det inte går att se ut genom rutorna så åker man på det också. /Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.