|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
För en tid sedan gick det en diskussion om varför man först startar bilen och låter den stå på tomgång för att sedan skrapa rutorna. Jag tänkte anknyta till detta eftersom det åtminstone här i Stockholm har varit ganska kraftigt snöfall. Jag har idag varit ute och sett en ny typ av skrapsvin, nämligen dom som inte tar bort snön alls, eller möjligen på framrutan och båda sidorutorna, bakrutorna och om man har kombi rutorna till kombiutrymmet och bakrutan skiter man i. Varför gör dom på detta viset, är det för jobbigt att ta bort snön på dom andra rutorna eller behövs inte det???? Mats BMW CS #5847 | |
| Du har ju backspeglar på bilen tänk på skåpbilar som litar på sidospeglarna. | |
| Brukar starta bilen för att oljan ska hinna runt i motorn innan jag kör iväg och medan jag väntar så hinner jag ju fixa rutorna.. | |
|
Och får bilen stå och gå medan man skrapar rutorna så är det ju så varmt och skönt därinne när man ska åka iväg. Det är aldrig trevlig att sätta sig i en iskall bil, risk man drar på sig urinvägsinfektion... :) Mvh. |
|
|
För att knyta en till din fråga t80196 så är jag själv ganska dålig på att skrapa alla rutor. Jag tror inte alls det är bra, om man vil ha full sikt genom döda vinklen bör nog alal rutor skrapas. Dock tror jag inte man, (i alla fall jag), tänker i dom banorna klockan 7 på morgonen när man bara vill till jobb elelr skola och helst vil slippa vara ute i kylan så lite tid som möjligt. Tror du ser ett annat beteende om det är helg och folk inte har samma sressmoment. |
|
|
Bakrutan ska man inte skrapa heller då det sitter värme trådar i den och då den oftast är skitig vintertid! Starta motorn, på med bakrutevärmaren och värmen i sidospeglarna, sedan skrapar man allt annat.. Tar 1-2 min att skrapa, på den tiden hinner mycket av isen på sidospeglarna samt bakrutan försvinna. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
ErikNilsson |
Sim: Sitter verkligen värmetrådarna på utsidan på en nya E60??? ;) |
|
Nä det gör dom inte,, men jag har hört att den inte är så bra att skrapa på rutor där det finns värmetrådar.... :) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Varför i all världen skulle det vara olämpligt att skrapa en ruta där det finns värmetrådar???? Dessutom så blir ju rutan ren om man skrapar den då smutsen följer med isen. | |
|
inte på sidan där trådarna sitter, men andra sidan är riskfri. Däremot så blir den ju lätt repig eftersom det är den skitigaste rutan på bilen. Så jag brukar ta den sist när defrostern mjukat upp isen så behöver man bara svepa av den. /Christofer |
|
| Än har jag inte träffat på den bil som blir varm av att stå på tomgång 1,5min medans man skrapar rutorna, det ska vara väldigt nära 0 grader då. | |
|
Håller med ovanstående (Jaken) På en automatväxlad bil är det knappast bra heller då oljan kräver moment för att bli riktigt varm så den kan harmonisera med en varm motor. |
|
|
Tidigare i vintras när jag hade en icke-BMW som bruksbil så lät jag motorn gå medan jag skrapade rutorna. Skönt att sätta sig i en varm bil! Nu brukskör jag dock 325:an och den utsätter jag inte för sådant. Start, iväg, lugn på gasen, håller mig under 3krpm. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag undrar också lite hur pass lång tid ni tar på er att skrapa, min hinner inte ens bli i närheten av varm på de få minutrarna som det tar att skrapa, på sin höjd hinner defrostern mjuka upp isen på bakrutan. Men inte f-n är bilen varm? /Christofer |
|
|
Det är klart märkbar skillnad, speciellt värmen i stolarna. Sen så är ju den mesta imman borta från rutan också. Några minuter kan det nog ta om det är mycket att skrapa. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Att skrapa rutorna är inte något för en entusiast :) Jag menar hur ofta är rutorna 100% rena när ni kommer med skrapan? De få gångerna jag får snö eller frost på min bil när den stått ute över dagen så är jag värsta sortens miljösvin och låter bilen smälta bort all snö/frost. Min bil är i miljöklass 1 så jag har ändå ganska rent samvete. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Man kan lägga ex en skiva på framrutan då blir det en ruta mindre att skrapa! Mvh danne Never feel sorry for yourself. |
|
|
Hej! Med risk för att kritik som miljöbov, eller något, måste jag erkänna att jag tillämpar samma metod som wendtan. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
| Jag låter helre motorn stå någon min än åker gammal diesel buss i 1 tim till jobbet. | |
|
@Wendtan och Buffy11 Spelar troligen ingen roll om er bil är miljöklass 1. Startar ni en kall bil och står på tomgång under tiden ni skrapar "tänder" inte katalysatorn. Längre tomgångskörning _är_ dåligt både för bil och miljö. Själv brukar jag skrapa vänstersidan av bilen och när tjejen skrapar höger startar man. En halv minut som är lagom att få det gamla förgasarskrället att gå hjälpligt rent. /N |
|
| Min vinterbil en pajero modell större har det inte varit is på, på hela vintern, varför vet jag inte ifall kupè utrymmet är så stort eller nått | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.