AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
723

iX vs. bakhjulsdrift

eing9911
Är det nån här som har erfarenhet av både bakhjulsdrivna 525:or och iX versionen. För jag har en bakhjulsdriven odiffad 525:a och man kan lungt säga att den är fruktansvärd egentligen på vinterväglag. Det sladdar ju hit och dit hela tiden och det kan väl iofs vara kul ETT TAG! Inte hela tiden.

Jag funderar dock på att byta till en iX istället då jag bor i Jämtland och har vinterväglag stordelen av året så där av min fråga. I övrigt så tycker jag att det är superb bil.

Förresten, är det nån skillnad mellan sedan och touring?

mvh Henrik
Läste i nya numret av svenska AMS (nr 2 2002)ett test mellan 530 Touring (e39) och nya Passat W8 Variant. Där påstods e39 touring ha bättre framkomlighet än sedanen på grund av 122 kg mer över drivhjulen. Dock leder det till något sämre resultat i undanmanövertestet, då det är fler kilo som slänger omkring därbak.

Mitt tips är att (jag antar att du har sedan) slänga en 50 kilos cementsäck eller liknande i skuffen. Det tror jag skulle lugna ner vinterbetéendet drastiskt.

Lycka till.

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Har ju haft en ix touring i drygt 4 år. En mycket bra vinterbil så länge snön inte är FÖR djup. Du slipper ofrivilliga sladdar om du inte kör MYCKET fort eller vägen är riktigt såphal. Eftersom du är boendes i Jemtland och har e-postadres på Mitthögskolan lär du väl känna till Bydalen. Möjligen känner du oxå till vägen dit. Har åkt den åtskilliga gånger i alla väglag utan större problem än att de breda vinterdäcken inte gillade snömodd. Ett annat alternativ är att hitta en 525 med ASC. Det räcker rätt långt har jag upptäckt nu med 540:n :-).

Mats E
BMWCS 3050

eing9911
Jo jag känner till den vägen. Det måste vara en av jämtlands sämsta väg. Ganska konstigt egentligen med tanke på att många turister åker dit och man tycker ju att Vägverket borde se till att den ska vara körbar för alla fordon som har gått igenom svensk bilprovning eller?

Bor du också här omkring?

mvh Henrik
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har en IX men har aldrig kört vanliga 525.
Jag bor uppe på ett brant berg där inga lastbilar kommer upp ens på sommaren. Nu i vintras var det 3dm snö och jag trodde aldrig det skulle gå men jag körde hela vägen upp! Visserligen var det lite spinn men utan problem!
flickvännens Clio kom inte ens halvägs trots att jag backade den med full fart!
Jag skulle senare parkera i stan men det fanns bara översnöade platser, inga problem! tre dm vall och sen djupsnö, bara att ta fart. trodde inte jag skulle komma ut men det var inga problem!
Rekommenderar verkligen ix modellen.

fyrhjulsdrift är roligast!
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
eing9911<< Bor på Frösön och i Bydalen. Faktum är att Bydalsvägen äntligen ska upprustas. Start i år, pågår åtminstone till hösten 2003 enligt vägverket. Jag tror det när jag ser det. Har för övrigt tagit Fjällhalsvägen på våt is med ix:en. Gick fint uppför men det var hårigt utför med odubbade Bridgestone :-)

Mats E
BMWCS 3050

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.