|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Janne T: När du bara byter olja utan filter så löser sig partiklarna upp i den nya oljan. Håller med om att det bästa är att byta oljan oftare än var 2-3000:e mil som är relativt vanligt på nya bilar, tycker att man beroende på hur snabbt oljan sotar ner sig får anpassa bytestillfällena. Mvh |
|
|
Tja...Anser det vara alldeles för liten mängd "skitig olja" för att det ska spela någon roll mellan mina förhållandevis täta oljebyten. Filtret renar säkert längre än dem ca 1000-1500milen mellan mina filterbyten. Men som sagt så är det naturligtvis bäst att byta både filtret och oljan,varenda gång,men någon måtta med "pedanteriet" får det vara :) Mvh Janne. |
|
|
Hur är filterna på micro? dom har ju mann filter,men sen har dom ett något billigare alternativ,vet inte exakt va de hette,men är något italiensk tror ja... Sen undrar jag lite över mekonomens "miljöfilterinsats" som är något billigare än de vanliga alternativet,är de någon kvalitéts skillnad på dessa 2? |
|
|
Köpte idag ett nytt oljefilter på Engluns..BMW original Made in Sloveina..94 Spänn+moms... Men så är det ju original, säkert testat och godkänt av bimmertekniker:-) Någon nämde att man skulle känna vilket som var tygst..blir det lättare än så här så flyger dom.. Nu är det ju insatsfilter på min så det kan ju göra en del med vikten men nog såg det billigt ut Min bil Länk |
|
|
Ha ha var på Englunds jag med i förra veckan och handlade ett filter, jag blev lite förvånad också.. Mvh/Palle |
|
|
Hej, Jag köpte ett filter på Biltema och ett på BMW för att kunna jämföra: Det var ingen större viktskillnad på filtrerna. På BMW filtret så sitter det ett pereforerat papper runt filtret vilket saknas. I bilen satt det ett MAHLE filter det hade papper till 3/4 av filtrets längd. Det som var lite bekymmersamt med Biltemafiltret var att det var ca 4mm högre än BMW filtret. Tätningsringen för oljepluggen hade mindre material än BMWvarianten. Se bilder på Filtrerna här: Länk Länk Länk Hälsningar Lars |
|
|
Köper aldrig delar på biltema, inte ens till min gamla saab 900-84. Har inte köpt något annat än orginalfilter till de ca 20 bilar jag ägt. Hjälpte min far att byta stötdämpare bak på hans gamla 240 en gång, och ena stötdämparen passade och den andra fick jag göra om fästet helt på med hjälp av bågfil mm. Samma sak med min brors saab 9000 med bromsrör som inte passade, och till min systers Passat passade inte en spindelled hon köpt på biltema. Finns säkert delar som är bra på biltema, men kvaliteten är ojämn. P.L |
|
|
Köp på micro bra kvalite 45 kr. Skall även börja sälja mobil1 oljor. :) |
|
|
Hej, Filtret kostar 99kr på micro och är av märket MANN. På BMW kostar det 118kr |
|
| Köp på Micro 45 kr en stor tillverkare. | |
|
lalaw Ja det är om du bestä,,er för att beställa hem ett från ape. om du tar laurette (risk för stavfel) så kostar dom 45kr. Jag kör på ett sånt, funkar fint har använt dom i flera år. |
|
| Jag fick betala 93 kr för mitt oljefilter på bmw. | |
| Som jag skrev i tidigare inlagg. Tester (Finska teknikens varld) visar att biltemas och Knecht (bla. Mekonomen) filter ar daliga. Kop kvalitetstillverkare eller BMW:s filter. | |
|
Ett oljefilter skall inte bara filtrera, det skall även släppa igenom tillräckligt flöde annars blir oljeförsörjningen lidande även om oljan som kommer fram är ren... Dessutom skall filtret tåla sura restprodukter och tryckspikar utan att gå sönder. Om nu Knecht Mahle är så dåligt, bör man beakta att det är de som levererar BMW:s originalfilter... :o)) Jag kör med "originalfilter" (Knecht Mahle - stämplat jämte BMW-art.nr) och har inte upplevt några problem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Följande bilar är körda på Biltemafilter samt Biltema olja utan ras: Min far: Mazda 323 -98 5000 mil Saab 9-3 -00 5000 mil Jag och min flickvän: Volvo 142 -71 3000mil Volvo 480 Turbo -89 2000 mil Mazda 626 -90 3000 mil BMW 535 -88 3000 mil Chevrolet 1930 300 mil Volvo 245 3000 mil Min Moster: Volvo 245 6000 mil Min Kusin: Volvo v40 3000 mil Opel Corsa GSI 6000 mil Tyvärr - ingen bil har skurit. Hur vet jag det. Jo jag servar alla bilarna!!! Håll till godo vänner! (Slå inte ihjäl mig nu :) |
|
|
Jag kör med MANN-filter. Deutsches Qualität, och tillsammans med Mahle/Knecht originalleverantör till BMW med flera. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
bustorp |
Ess: Försök gärna ta fram det testet så att vi kan läsa det. Skulle vara intressant att se om BMW själva har läst detta och kan kommentera det.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Jag har läst samma test som "Ess" och kan bekräfta att testet stämmer, och att resultatet i testet överensstämmer med det Ess berättar. Det var ett Volvofilter (skruvfilter) man testade. MANN, FRAM och Volvos originalfilter placerade sig överst. Biltema och Knecht/Mahle var bland de sämsta. Testets trovärdighet och seriositet kan jag dock inte bedöma. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Men som jag skrev. Jag har sammanlagt många mil som bevisar att motorn inte skär. Apropå testet så är garanterat de dyrare filtrena bättre. Nu kan jag inget om Oljor. MEN - det finns både RACE olja från Castrol så finns det billig olja från Castrol. Min mazda klarar sig på den billigare då jag inte äger en F1 bil. kan det inte vara likadant med filter?? Toleranserna i min 535 -88 motor kommer inte ens i närheten av en Enzo?? Därför använder jag värstingfiltret till min Enzo som kostar 500:- och Biltema till min 535:a!?!?! Vad tror ni?? |
|
|
Helt rätt en del lägger ner för mycket pengar. Eller så har dom inte råd att serva bilen. Jag personligen köper allt på micro, filter från laurette 45 kr. Eftersom jag kör syntet så blir det castrol magnatech 499 kr för 4 liter + 1 liter 129 x 2 hade jag kört mineral så hade jag tagigt castrol high milage, en olja gjord för bilar som gått över 10 000 mil. Jag håller mig till micros filter eftersom det håller samma pris som biltema dock olja hade jag kunnat köpa på biltema då den är underskattad den tillverkas av statoil och statoil sätter inte sitt namn på något som inte håller vad det lovar. Har även kört på oks olja i flera år, och det har fungerat bra. Hur ofta skall man byta jag byter vid 1000 mil olja + filter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.