|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
bustorp |
Pajala: Det är onödigt att kasta skit på allt Biltema säljer. Det tyder på okunnighet anser jag. Biltemas oljor är det inget fel på. Eller deras verktyg med 10 års garanti till dom pengarna? Du har säkert något hemma som är köpt på Biltema, eller hur? Rent generellt om man ser i förhållande till priset så tycker jag inte att det är fel på t.ex. deras torkarblad, glödlampor, handbromswirar heller. Billig kopparpasta, aluminiumpasta, bromsfett som är ett måste för varje BMW-entusiast.......Däremot så passar jag mig för deras olje/bränslefilter. Aldrig mer. Jag köpte alla bromsdetaljerna (utom ok) till 520:n i fjol för att testa Biltemagrejor ihop riktigt. Inga som helst problem. Inga skevheter, inget gnissel. Ingenting. Lite för tjockt med färg på klossarna i spåren bara. Det var allt. Jag kan köpa en omgång till runt om och nästan få pengar över jämfört med original (förra årets priser). Icke att förakta på en gammal E28. Tilläggas bör kanske att jag har beg. originalskivor liggande hemma, just in case :) Tyvärr så har jag nästan 20 mil till närmaste varuhus men när jag kommer i närheten så kan jag inte låta bli att åka dit och det är jag säkert inte ensam om..........Erkänn!! :) Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Testet som Per L länkade till är inte helt ointressant (jag har sett det förut), MEN man glömmer bort en viktig faktor i det testet: Oljeflödet! Ett oljefilter skall klara av mer än bara rena bort smuts, det måste låta olja passera med en viss volym per tidsenhet. Dessutom måste filtret fungera under många mil. Ett "tätt" filter har utmärkt filtreringsgrad, men oftast ett (för) dåligt flöde, dessutom sätts det täta filtret igen snabbt så att flödet försämras ytterligare... Det gäller att det är RÄTT filtreringsgrad i ett filter! För bra filtrering leder till dålig oljecirkulation i motorn. För dålig filtrering leder till att smutsen inte filtreras bort och det leder till att oljefilmen bryts i motorn, vilket i sin tur leder till stort slitage. Utöver filtrerings/flödesproblematiken har man dessutom problemet med filtermediats motståndskraft mot sura restprodukter i oljan. När BMW införde de långa serviceintervallen i M52TU hade man problem med att filterpappret löstes upp av sura restprodukter i vissa motorer som hade "ogynnsamma" driftsbetingelser (mycket kortkörningar), vilket ledde till att man tvingades uppgradera/ändra materialet i filterpappret. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tänker jag fel om jag påstår att om jag har ett bra oljetryck (i mitt fall runt 5 bar vid 3000 rpm mätt vid topplocket. 3.0S, 67.000 mil) så har jag också ett tillräckligt bra flöde! Däremot kan jag inte veta om jag har ett tätt filter och en öppen övertrycksventil (= ingen filtrering av oljan). Personligen skulle jag inte tro att jag kört med ofiltrerad olja (något längre tag i alla fall) med tanke på att bottendelen fortfarande verkar vara OK efter alla dessa mil! Oljan brukar jag byta var 1000:e mil oavsett vad bilföretagen säger och vilken olja jag använder (tex BILTEMA i 3.0S:en och Mobil 1 i SAAB 9-3 Aeron) Per L |
|
|
Intressant tråd! Brukar själv alltid köpa filter på biltema till min 518. Mest för att det är bekvämt att slippa åka till bmw. Men varje gång så tvekar jag... är det värt det? Hittils har det inte varit några som helst problem (som jag märkt av). Men när det gäller 740in skulle jag aldrig våga changsa, i synnerhet inte när det är frågan om så lite pengar. Vinterhäcken får klara sig med biltema men inte finbilen. =) |
|
|
bustorp: Eftersom jag jobbar som bilmekaniker så VET jag vad BILTEMAS prylar går för, det finns alltid någon kund som själv har med BILTEMA grejer som vi ALDRIG kan ge någon garanti för, just framvagnsdelar, filter och som du nämnde (torkarblad) brukar vara dom produkter som inte håller måttet, även glödlampor brukar ha en tendens att gå sönder ofta men eftersom dom nästan inte kostar något alls så spelar det inte någon roll, he he he ... även stötdämpare med två års garanti fungerar inte här uppe i norrland när det blir -30 grader ... det har jag sett alltför ofta, ska man satsa på något annat än original så blir nog mekonomen ett vettigt alternativ, även Laitis (norrland) har bra grejer. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Per L, det är svårt att veta om oljan passerar via övertrycksventilen eller ej. Dock är inte trycket det intressantaste, utan flödet! Byter man t ex till en tunnare olja än tidigare kan oljetrycket vara lägre, men oftast får man ändå ett bättre oljeflöde i motorn och det är mer intressant. Dock är det lättare att mäta tryck än flöde, varför det blivit gängse norm... Därför tycker jag främst att oljetrycksmätaren är en mätare som kan indikera plötsliga förändringar i trycket. Får man ett plötsligt tryckfall är det något som är fel i motorn. Samtidigt är det ingen panik om mätaren visar på t ex ett halvt eller kanske t om ett helt bar mindre tryck efter byte till en tunnare olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är inte bara i Pajala som Biltemas grejer inte håller måttet även i Värmland är det samma sak. Jag vill inte kasta skit på någon men vi som byter ut delar på bilar dagligen ser med egna ögon hur olika firmors reservdelar passar hållbarhet etc, så den valiga hemma skruvaren som alltid handlar på Bitema tror jag blir lite hemma blind och har för lite att jämföra med. Men alla får ju göra som dom vill det är ju att fritt land. Ta ett bra exempel, du köper bitemas styrleder i bästa fall har du kunskap att byta själv då slipper du den kostnaden , men sen ska du ha en hjulinställning den är inte gratis. Sen när det gått kanske i bästa fall till nästa SBP så är de glappa igen inte får du någon ny hjulinställning varken av oss eller Bitema. Bara att gratulera till ett utomordentligt bra köp.... |
|
|
jag skulle aldrig chansa att handla på biltema när det gäller oljefilter och olja. inte ens i min vinter bil!! Tycker det skilljer så lite i pris så det är helt klart värt de extra hundringarna att få märkesolja + filter. Biltema har väldigt många bra saker som tex verktygen med 10års garanti och till vissa bilar är det ju helt ok att köpa bromsar, stötdämpare som tex min saab 900 som jag har som vintebil, men ingen olja o filter det vågar jag inte.. |
|
|
Alltid lika roligt att läsa dessa biltematrådar Jag säger bara det om man tycker orginal är så mycket bättre köp då det och var nöjd sen. Jag har alldrig sett någon biltemabrukare kasta skit på orginaldelar fast det finns en massa kvalitetsproblem även med orginaldelar. Jag har själv använt en hel del biltemadelar med varierande resultat men olja och oljefilter används biltema och har så gjort dom senaste 15 åren utan problem och eftersom vi har fler bilar som rullar en hel del innäbär det att jag har använt minst 100 oljefilter från biltema och jag har aldrig bytt något i motorn i någon bil.Trots att jag körde en opel omega 32000 mil på BILTEMA olja och filter var motorn inklusive kamaxeln helt frisk när den såldes. Slutsats låt var och en bilda sig en egen uppfattning tala för det ni tycker är bra men kasta inte ogrundad skit över en produkt bara för att den kommer från från ett visst varuhus. M.V.H. Lasse |
|
bustorp |
Pajala: Hur funkar Biltemas bromsdetaljer i Norrland? Och oljan? Och verktygen? Kan vara intressant att jämföra. Även KRYSSA kan ju berätta hur dom funkar i Värmland. Något från Biltema måste väl funka i alla län, eller? :) Jag hävdar fortfarande, med en dåres envishet + egen erfarenhet, att det finns grejor på Biltema som är bra. Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Vi kan väl enas om att det finns bra och mindre bra grejer på Biltema. Att komma hem och märka att borren man köpt är mjuka i stålet är väl ingen katastrof. (Jag har köpt träborrsats på Biltema där man kan böja ett 3mm borr med bara handen!) Och det finns säkert Biltemafilter som fungerar utmärkt, det har vi ju kunnat läsa om i denna tråd. Problemet är nog att man aldrig kan vara säker på att det är samma kvalitet nästa gång man shoppar på Biltema. Rätt som det är har dom hittat nån billigare leverantör i sydostasien. Till min gamla SAAB 900-84 köper jag det mesta på Biltema, (även oljefilter!) men till en bil värd över 100' skulle jag inte ta denna chansning för att spara 50:-. Givetvis handlar var och en där man finner det lämpligast. |
|
|
hall112: Det är inga problem med att lita på klassningen på Biltemas motoroljor... Det var inte så länge sedan som man kunde läsa om en utvärdering från SBP där BMW:s 300-modell från tidigt 2000-tal hade ca 30% nedslag på spindelleder. Skyhögt för en sån pass ny bil. Här kunde man i alla fall inte skylla på att det skulle vara spindelleder från Biltema...! I grund och botten så handlade det hela om ett konstruktionsfel, men originaldelar var det alltjämt..! // Jögge Länk |
|
|
Vissa saker ska man kanske hålla sig till andra märken än Biltema, oljefilter är ett exempel. Titta på orginalfiltret och jämför med Biltema filtret. Oljan hos Biltema är riktigt bra, deras syntet oljor har numera en API SL klassningen vilket är riktigt bra. |
|
-BeeMWe- |
Kan säga att Biltemas bromsklotsar är superba, biter bättre än orginal. Köpte till en 535a jag hade och det var orginal innan. |
| Jag kan erkänna att även jag handlar hos biltema men det är mindre riskfylda produkter, gardinstänger verkar ha en helt ok kvalite... | |
|
Läste ett seriöst test en gång där de testat olika oljefilter (ca 20 st) till en Volvo S40. Man släppte ut specifierat antal partiklar av ett antal storlekar och så mätte man hur mycket som fångades upp av filtret. Detta gjorde man på 2 filter från varje tillverkare för att undvika missvisande fel pga måndagsexemplar. Bland de bättre var Volvos egen (som tillverkas av en känd tillverkare) och bl.a Mann's filter (kommer inte ihåg fler i toppen). Biltemas filter låg typ på ca 16 plats. Sist blev Knecht's filter som var uruselt. Knecht säljs iallafall i Finspång av ad-center till BMW. Mekonomen sålde mig ett Knecht filter till min Saab 9000 som jag inte satte i bilen efter att ha läst testen. |
|
|
Om man som jag byter oljefilter oftare än oljan så är Biltemas filter kostnadseffektiva... Det verkar som det är många som inte vet att oljefiltret bör bytas ut minst 1 gång emellan oljebytena (gärna 2ggr om man har över 2000 mils intervaller...) En bra länk: Länk Mvh |
|
| Visst är bromsbeläggen bra på Biltema, efter lite justerande med vinkelslipen passade de jättebra!!! (Gällde en Renault Megane) | |
|
rob_t_j72>>>>Jag har aldrig begripit varför man bara ska byta ut oljefiltret...Det renar ändå bara ned till ca 25mikron(0,025mm). Mindre partiklar än så fastnar inte i filtret utan "slipar ner" motordetaljer succesivt om man inte byter ut den skitiga oljan också. Man ska enligt mig ALLTID byta ut såväl oljan som filtret vid sin oljeservice...Meningslöst att bara byta filter anser jag. Visserligen så kan man väl säga att jag gör tvärtom,dvs jag byter nuförtiden ut oljan med ca 500-750milsintervaller och byter ut oljefiltret varannat oljebyte. Mvh Janne. |
|
| BjörnB, jag behövde inte justera mina biltema bromsklotsar men någon vinkelslip för att få de att passa, passformen var perfekt. Även funktionen är bra för normal körning inom lagens ramar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.