AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.460

Angående tjafset om korrekt mätarställning!

Jo
23
Jocke_84
328iC -96
Tjena!
Som uppenbart nästan alla andra, är jag orolig över min mätarställning, om den stämmer eller är skruvad!
häromdagen så var det en kille som sade sig veta hur man kollar upp den. Läst det här flera gånger tidigare också, så han satte sig i bilen och stängde av den.
Han höll in trippmätarens återställningsknapp och vred på tändningen, då kom det upp ett värde som sa ca360000km.

Kollade senare på dagen även min som hade ett liknande värde, och blev skeptisk med tanke på skicket i min bil.
Åkte till BMW, och dem skrev ut en lista på vad dem 6 värdena står för:

BMW Leveransomfång (6-ställig) (1) Läge i rullen
Kod nr datapost (5-ställig) (2)
K-tal (4-ställig) (3)
Chassienummer (6-ställig) (4)
Software-version (2-ställig) (5)
Ändringsindex (2-ställig) (6)

Så alla som påstår att det är den korrekta mätarställningen kan ni berätta detta för!

Om någon känner för att ge en närmare förklaring på vad dessa saker innebär, var vänliga skriv det!!!
i otaligt antal diskussioner här på forumet har detta konstaterats, dock verkar det som att det inte kan sägas för många gånger!

jag visste bara att man inte kunde få fram den verkliga mätarställningen genom att göra så, och inte vad dom värdena betyder, men nu vet jag! tack så mycket

MVH
Johan K
Äntligen ett konkret svar :). Men jag visste att det inte gick att kolla mätarställning som beskrivet. Annars skulle det vara för lätt el hur !
Ed
31
Edderf
535 D Touring - 11
Fick ett erbjudande igår om att skruva min mätare av en kille i Malmö. Han skulle ha 1200 för det och då fixade han så att det absolut inte skulle märkas av BMW. Jag förstår att många skruvar sina mätare när det är så brinnandes billigt.

Fredde

Diesel luktar gott
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.