AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
821

montering av Vattenpump 525 e34?

Plockade precis ur vattenpumpen ur min m20 och i sammband med deta ramlade det ur en st fjäder och en skumm pinne... hur ska detta sitta ihop?

har någon en sprängskiss skulle jag bli glad.

En fråga till ang. vattenpumpen, hur känsligt är det med märken och små urgröpningar där packningen sitter?

Gärna svar snarast möjligt.

mvh//Fredrik
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
trä fjäden på pinnen och sätt den mellan en urgröpning på vattenpumpen och kamremsspännaren. du ser hur de ska va när du vet vart de ska sitta.
gjorde precis samma sak när jag bytte pump på min förra e30, blev duktigt förvånad :) som Nop säger skall den sitta mellan pumpen och kamremsspännaren.

Sen angående rester på packningsytan så kan jag säga att jag hade ett helvete med det! rengjorde inte tillräckligt första gången så när jag hade monterat ihop allt och hällde i vatten så läckte det friskt där, jag hade slarvat rätt så rejält :( bara att riva ner igen och göra om, dock blev det inte tätt då heller så jag rev IGEN, slängde packningen (den gick sönder) och körde med packning på tub och kletade på rätt så mycket och jämnade sedan till, men inte fan funkade det heller så jag rev IGEN och rengjorde riktigt noga, tog väldigt fint våtslip typ 1200 och slipade på pump och block, kletade ihop med packning på tub och sen höll det tätt :) så man har ju lite rutin på just det momentet :)

men jag vet att det är rätt så trångt därnere, men ta som jag gjorde med fint våtslippapper och slipa rent så mycket som du bara kan! är nog inte fel om du kompletterar packningen med packning på tub, då den packningen man får till är rätt klen och minsta lilla ojämnhet resulterar i läckage...

sen finns det packningsspray så att packningen ligger stilla på pumpen medans du monterar, jag hade iaf lite problem med det :)

ett tips till är att du inte häller i glykol och vatten första gången du fyller systemet efter att du monterat ihop allt igen, utan enbart vatten och ser om det håller tätt, gör det det så kan du tömma det igen och sen fylla med rätt blandning...man slipper nämnligen slösa med glykol då om det skulle läcka och man måste riva :/

MVH
Johan K
ok... tack så mkt.
jag valde att plocka bort kylare för att slippa ha det så trångt... tänkte passa på att byta k-rem på samma gång.

Tack./Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.