|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Lyfte ventilkåpan igår för att göra rent från klegg som bildats där. I framkant på ventilkåpan, precis vid oljefiltret, leder en slang ut, ngn form av ventilation antar jag. Men vad är det för burk den leder till? Ett filter kanske? Och kan ett täppt sådant vara orsak till klegg bildandet? Tacksam för svar, hälsn. Niclas | |
|
Kom igen nu... finns det ingen motormek här på forumet som känner till detta? Mvh. Niclas |
|
|
Du ger för lite uppgifter , är det vitt , eller svart , är det vitt , kör du kanske många kort svängar , (kondens) , svart , dålig olje kvalitet, Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Hej! När bytte du olja sist? Ventilkåpsventilationen har till uppgift att ta tillbaka gaserna som smiter förbi kolvringarna o in i motorn igen för förbränning. Om man ej har servat bilen i tid kan det bli liknande problem som du har. Även en frisk motor släpper igenom en hel del på detta vis.. Är ingen expert,men du kanske skulle börja i den änden dvs byta olja o filter. Mvh Janne. |
|
|
Klegget är vitt och det brukar hänga vattendroppar på oljepåfylln.locket. Olja är bytt med 1000 mils interv. och senaste med 400 mils interv. Jag bytte även olja och filter nu när jag rengjorde Ventilkåpan. Bilen drar inte kylmedel heller. Så vet ni vad det är för burk som ventilkåpsvent.- slangen går till? Slangen var kleggfylld så jag antar att denna burk kanske också är det. Så slangen kanske inte suger ordentlig var min tanke. Bilen står ute och jag kör normalkörn. men alltid så motorn går upp i temp. Mvh. Niclas |
|
|
Är det inte vevhusventilationen då du menar. När du varvar motorn lär motorn ha ventilation och denna får ej gå rakt ut i fria luften pga miljökrav. Den går in efter luftfiltret för att förbränna oljedimman. Har inte kollat nåt på min, men det sitter kanske nån form av kondensor innan som kondenserar dimman. mvh Andy /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Du har möjligtvis inte undersökt tändstiften. Jag har hört att dessa kan ha samband med det problem du beskriver. Jag har haft samma problem. Mitt råd är annars att byta bil. Jag kan rekommendera hundkojan. mulle |
|
|
Jag har nu fått ordning på problemet. Detta kanske kan vara till hjälp för andra med oljeklegg under oljepåfyllningslocket. Jag gjorde som sagt rent ventilkåpan, bytte olja o filter. Direkt återkom kondens i ventilkåpan efter körning. Efter några dagar så gjorde jag rent slangen från ventilkåpans framkant ner till något som jag tror är en oljeavskiljare, då den går upp i insuget och en slang går ner i oljetråget precis brevid oljestickan. Blåste ur denna "oljeavskiljare" som innehöll klegg. Nu har jag kört en vecka och kondensen är som bortblåst, torrt och fint under oljepåfyllningslocket. Så har man en gång fått klegg i kåpan så är det nog svårt att bli av med då denna avskiljare kanske är täppt. Hälsn. Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.