|
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Är det någon som kan tipsa om vart man kan lämna in sina bromsok för blästring? I Västerås med omnejd. Måste man demontera dem fullständigt innan blästring eller räcker det med att maskera ordentligt, vad säger ni? Sedan är jag inte ute efter att lackera dem i någon speciell färg. Jag vill ha dem som de såg ut nya. Får man fram en fin yta efter blästring månntro? Hur bevarar man den på bästa sätt isf? Ska man kanske lackera i någon gråaktig färg ändå? Vad säger ni? Och en fråga till, vad är rimligt att betala för blästring av 2 alt. 4 bromsok? Tack på förhand! Mvh: Thomas |
|
Mitt tips är att du INTE tar isär oket, det brukar inte rekommenderas annat än för firmor som pysslar med renovering Sök upp ex en bilelfirma som renoverar generatorer och be de glasblästra oken, eftersom sand eller aluminiumoxid avverkar betydligt mer, medans glaskulor "bara" rengör Du kan antingen sen behålla ytan och hoppas den håller sig så ett tag, alternativt klarlacka. Annars finns det speciell färg hos bl.a SKEVAB, har tyvärr inte deras hemsidesadress, men de finns utanför Sundsvall iaf, om du köper ett nummer av Classic Motor så hittar du säkert en annons från de |
|
| är det aluminium ok? då klarar dom sig nog ett att tag. är det gjutjärnsok måste du ha någonslags ytbehandling annars kommer dom var roströda så fort du satt tillbaka dom på bilen. Bromsok i gjutjärn brukar vara gulkromaterade från fabrik. | |
|
Maskera.. Hur tänkte du göra det? Jag svarvade pluggar i stål som jag stoppade i cylinderloppen på oken. Istället för nipplarna skruvade jag i skruvar sedan blästrade jag oken. Jag blästrade med sand. Mig veterligen averkar glas mer än sand vid blästring. Det rör sig inte om några större avverkningar av material vid blästring... /Anton |
|
|
håller hammarlack för så höga temperaturer? annars är ju vanligt okfärg ngt som hjälper till att hålla rosten borta ett tag... MVH Johan K |
|
Gemini__ |
Tack för alla era svar och synpunkter, blev lite klokare. Mvh: Thomas |
|
Gemini. här löses dina problem Bil & Industribromsar AB Renov. av alla typer av bromsar och bromssystem för fordon och industrin. Specialitet Svarvning av trummor, skivor och svänghjul. Renov. bromsok och cylindrar. SPEClimmar alla typer av bromsbackar, även veteranbilar, friktionsmaterial industriella ändamål. Vi planar även toppar Varumärken FERODO - DYNAM Övrigt Faxnr: 08-325546 Öppettider Mån-tors 7.30-17.00 Fred. 7.30-15.0 Sökord Bromsar, Bromsbackar, Bromsskivor, Bromstrummor Adressuppgifter Bil & Industribromsar AB Tomtebog. 11, Box 21004, 100 31 STOCKHOLM 08-34 75 98 Fax 08-32 55 46 |
|
Gemini__ |
Ahh, intressant! Tack för tipset! |
|
Nej, glasblästring har i princip noll avverkning, däremot sand och aluminiumsilikat är aggresivare! SKEVAB (Importör för Eastwood) har specialfärg för att efterlikna originalytbehandling, bl.a en som heter Spraygray, liknar gjutjärn om jag inte minns fel, en som kallas Detailgray, sen finns det givetvis också färg för att efterlikna gulkromatering |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.