AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.495

Kardanaxel + stötdämpare

Hej!

Har en Bumse 540IA -93:a. Jag undrar hur lång tid det tar för en verkstad att byta samtliga stötdämpare (bilen är orginal utan nivåreglering och sportchassi, som tur är (för priset)!!)? Stöter man lätt på problems om man försöker själv, behöver man något specialverktyg kanske!?
Bilen har gått 19500 mil och det är orginal-dämparna som sitter på. Kommer det att märkas mycket om jag byter till nya? Den är lite stötig när det är gropig asfalt och brunnslock på vägen mm. Är det värt det, trots att de nuvarande fungerar?

Samt, hur komlicerat är det att plocka ner kardanaxeln på den här bilen, och sedan sätta dit den nya axeln med mellanlager knutkors och dylikt? Jag har nämligen starka vibbar mellan 40 och 50 vid acc, känns inte bra alls!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Hej!
Jag gissar att en verkstad kan göra jobbet på 3-4 timmar men jag tycker det är konstigt att den verkar stötig, problemet borde närmast vara att den är gungig! Dock lär du märka skillnad efteråt.
Jag har en likadan bil som du och har nyss monterat sänkfjädrar fram, bak är en senare fråga p.g.a. sönderdragna hjulbultar. Nåväl, det var ett byte du frågade om. För mig tog det 7 timmar (och många svordomar) att byta fjädrar fram, mestadels p.g.a. att det gick sönder en del verktyg men även p.g.a. en del klanterier. Du bör kunna byta dämparna på ca 4 timmar, mycket beroende på att du ska sätta tillbaka originalfjädrar (eller?) och bara behöver fjäderspännare till de gamla fjädrarna. Mitt råd är att byta fjädrar när du ändå håller på, det är en liten utgift (varför inte en sänksats, jag betalade 1.745 kr för min Weitec sats inkl. frakt) men tilsammans kommer det att göra underverk på din bil, speciellt efter 19.500 mil för 540:n är en tung bil så bitarna tar stryk!
Det enda "specialverktyg" du behöver förutom fjäderspännarna är en öppen hylsa eller liknande för att lossa muttern på stötdämparkolven och där kunna sticka ner och hålla emot med en insex när du tagit bort fjäderbenet.
Bak kommer du säkert att klara det på 2 timmar. Där sitter fjäderbenet bultat i spindeln med en bult och du slipper få med dig bromsen när du tar ut fjäderbenet, totalt 3 muttrar och en bult per sida bak att lossa på! Ang. kardan borde det vara mycket lättare än ovanstående men du borde inte behöva byta annat än stödlagren samt ev. knutar. Om det är obalans borde din lokala BMW-handlare kunna balansera den åt dig. Hoppas mitt svar är till någon hjälp och lycka till med din bil!

RAWLAW
Hej!

Jag får se om jag har tid framöver att byta stötdämparna, annars tar det alltså 3-4 timmar runtom utan svordomar och så för BMW-verkstad, kanske är värt det trots allt!
Jag har bara haft bilen i drygt ett år och den är direktimporterad, så jag har väldigt svårt att avgöra hurvida det är byta-dags. Gungar vid ojämnheter gör den absolut inte, däremot gräver den gärna ner sig i ojämnheter, så att säga. Sådant beror säkert den del på däcken också, olika på olika däck. Även fjädringen såklart.

Vad gäller kardan med vibbar 40-50 vid acc. så hade BMW bara en sak att säga utan omsvep: "Du bör byta kardanaxeln". De hade tydligen hur många exempel som helst på ombalanserade kardanhistorier som fortfarande skapade obalans på något sätt. BMW skickar iväg en kardan till proffs, men tydligen händer det riktigt ofta att det inte blir bra när den väl sitter på bilen igen. När man köper ny kardan så ingår mellanlagring och knutkors osv, de rekommenderade varmt ett byte till en ny för att vara "helt" säker och slippa överraskningar (Jag slipper överraskningar och de tjänar mer pengar!). Man blir ju paff när man hör priserna förstås: 5 500 för axeln plus 4 timmar jobb. Att byta kardan med knutar och så är ett steg i felsökningen på bilen, den har nämligen kraftiga vibbar även mellan 70 och 100, oberoende av växel+varvtal+acc+kall/varm. Vibbarna här är aldrig konsekventa, ibland nästan inget alls och ibland så att man tror att bilen ska skaka sönder. Olika vägar ger också olika resultat, här kan man ju tänka sig att ett byte av stöt-dämparna minimerar effekterna beroende på väglaget. Efter bytet av kardan ska vi gå igenom alla motorfästen och sådant, helst även byte av stöt-dämparna då. När det är gjort börjar det bli dags att dyka på automaten som växlar hårt till 3:an och 4:an, och därför KAN vara upphov till vibbarna vid 70-100. Felsökningsgången styrs av BMW Wölkes i Göteborg som har ett mycket gott rykte om sig, jag tycker att det känns lika bra att de får göra på sitt sätt, med synpunkter från mig som håller i plånboken såklart, haha. Det kostar en slant, men vad gör man vid sådana här knepiga fel, det kan ju vara nästan vad som helst. Och det blir ju garanterat inte bättre med milen, snarare har vibbarna och den dåliga växlingen itentifierats de senaste 4-5 månaderna sedan felen dök upp, ungefär samtidigt för 7-8 månader sedan.

Tack för råd och tips!

ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Oj då! Det låter rätt allvarligt med dina problem. Hoppas att allt går bra för dig. Du kan väl låta oss vet hur det går. Själv har jag bara ägt min bil ca 5 mån. så jag hoppas att jag inte har dina problem att vänta! Lycka till hursomhelst!

RAWLAW
NYMAN
JAG HADDE OMTIVERADE VIBRATIONER MELLAN 90 O 100. EFTER MÅNGA OM OCH MEN VISADE DET SIG ATT MITTRE STYRSTAGET VAR GLAPP SAMT STÖDLAGERETS GUMMI UPPHÄGNING VAR BRUSTEN
Hej!

Hade du alltid vibrationerna? Lika mycket varje gång du kom upp i intervallet?

-> Rawlaw

Sönderdragna hjulbultar? Har du provat att knacka på en lite för liten hylsa? Det brukar göra susen...

-> Nyman:

Har du provat att trycka ner "Caps Lock"-tangenten så att vi slipper läsa inlägg med endast versaler??
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
MATTE: Mina hjulmuttrar var låsmuttrar köpta på mekonomen, mjuka som tenn i materialet! Jag var på vår lokala skrot och vi fick svetsa på mutter och bult ett antal gånger innan vi fick bort den. När vi skulle på den sista bulten så hade svetsen pajat! En riktig följetong med andra ord...
Rubberman
Rawlaw
Hej,idag var det in en försäljare på min däckverkstad och skulle sälja en speciell hylssats just för låsmuttrar med borttappad nyckel.
Det var en vänstergängad konisk hylsa som ska funka till dom flesta låsmuttrar.
Prova ring till nån däckhandlare,kanske har du tur.
Lycka till.
Om det säljs hylsor för att få upp låsmuttrar, vad är då vitsen med att sätta på dessa låsmuttrar??
Rubberman
Den frågan har jag oxå ställt mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.