|
|
|
|---|---|
|
Goddag! Har sökt & läst och kommit fram till att min strulande koppling kan bero på ett antal saker... Iaf så har bilen rullat 12500 mil, kopplingen har alltid fungerat bra, tills igår! Då var pedalen väldigt "slapp" de översta cm, men tog bra ändå bortsett från detta, dagen efter så var kopplingsfunktionen som bortblåst! Kopplingspedalen ligger INTE mot golvet, utan spänsten finns där, men inget "motstånd" så att säga... Har sett att det är ett minde läckage under bilen, från en hyfsat grov skruv med synliga utanpåliggande gängor. jag har ej märkt av något läckage från bilen tidigare.. Någon som vet ifall läckaget har med kopplingen att göra? Har jag vajerkoppling? Kan det vara något mekaniskt fel? Tycker det verkar märkligt ifall hela kopplingen skall kunna rasa på c:a 2 mil i lugn körning... Vad kan kalaset gå på att fixa? Tacksam för all hjälp! //Henrik - med tummen mitt i hand! | |
|
du har hydraulisk koppling, vilket innebär att du har en huvudcylinder och en slavcylinder i bilen! huvudcylindern sitter troligen under ratten och förmedlar trycket ner till slavcylindern som trycker på kopplingsarmen och särar på kopplingen och motorn när du trycker ner pedalen...slavcylindern brukar kunna ge sig och då får man dina symptom! vilken bil gäller det, e30 eller e46:an? till e30 kostar slavcylindern runt en 500-lapp (adcenter var billigast med 485 kr när jag köpte) och den sitter på växellådan, åtkomlig underifrån med lite trixande. MVH Johan K |
|
|
Se rubriken: E30 ;-) Tack för svaret Bmwfreaken! |
|
|
Har nu kollat vätskenivån... Inget onormalt där... Hade hoppas på att behållaren skulle vara tom.. Lutar väl åt den förb. slavcylindern...=( |
|
|
Har med haft detta problem.. skulle hoppa in en sommar och sparkade nästan ut pedalen genom väggen. Bytte slavcylindern och allt funkade igen.. Det var samma där.. en liten läcka på golvet under. Jag fixade felet själv och det var inte så svårt.. 2 skruvar tror jag det är. Det jobbiga var att lufta allt.. Nån som har ett tips på luftningen kanske? |
|
| Typiskt E30fel. Händer dessutom oftast när det är kallt som fan ute... | |
|
Tack för svaren! Kan man på något sätt se ifall det är slavcylindern som är kass? Helst innan man monterar loss den, eller kanske när man tagit loss den? Så man inte köper en ny, smäller på den och felet kvarstår? Tja.. Hoppas ni förstår vad jag menar... ;-) Mvh Henrik 328án: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.