|
|
|
|---|---|
|
Hallå ska byta spindelled undra om nån har några tips att erbjuda?????? | |
|
leden sitter pressad i länkarmen och det allra enklaste är att ta loss hela armen och pressa ut den gamla och in den nya, man behöver ha pressverktyg till denna operation! när jag byter spindelleder på mina bilar (och annat som behöver pressas) så monterar jag av delen och går med den till en maskinfirma här i byn som pressar in och ut grejorna på 10-15 minuter...brukar ge 50 kr för en spindelled t.ex....sparar bra mycket tid och arbete..dock är det ju inte alltid man har tid att låta bilen stå... men ta loss armarna (byt på båda sidorna) och gå till en verkstad så fixar dom det till dig på nolltid! MVH Johan K |
|
|
Jag har hela armen att byta och behöver förmodligen inte pressa ut den.? |
|
|
Bra vertyg och massor av rostlösningsmedel + tid för att lossa skruvarna. Glöm inte att ställa ned bilen innan Du drar åt gummibussningen! Denna länk kan möjligen hjälpa! Länk Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
jaha, skall du byta hela länkarmen så är det bara att göra som ovanstående säger... MVH Johan K |
|
|
Är det den undre länkarmen eller den övre/bakre (casterstaget) du skall byta? Förstnämnda är betydligt lättare att byta... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Om det är övre armen fins en annan länk! Länk Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
bmwfreaken: det finns inga lösa spindelleder på en E34. Det är kompletta stag..... greenberg: varför skulle den undre vara enklare?? Dom sitter i samma styrarm o den övre går faktiskt o byta på plats utan att dela fjäderbenet från styrarmen, vilket inte går med den undre..... Men enklast är o lossa styrleden, samt dom 3 bultarna under fjäderbenet och sen dom inre bultarna för främre o bakre länkarm. Sen tar man hela den delen /styrarmen o båda länkarmarna) till ett skruvstycke o delar på sakerna där o byter det stag som är dåligt.... När du monterar ihop så lyft upp stagen i horisontalt läge bakom fjäderbenet och dra åt dom inre bultarna först, nu sitter bussningarna rätt o behöver intre krångla o dra dem sen med bilen på backen..... Sen pressar du ner länkarmarna och flyttar in fjäderbenet igen o monterar dom 3 bultarna under benet + styrleden..... ///Magnus |
|
| Jag tyckte leden satt väldigt trångt och krångligt på casterstaget, men det är klart att den går att lossa hyfsat enkelt om man har rätt storlek på avdragare. Jag upplevde det betydligt enklare att lossa den undre, även om det vart tre extra bultar med att lossa fjäderbenet. | |
|
Den här länken kan kanske vara till lite hjälp: Länk // Jögge Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.