|
|
|
|---|---|
|
Vad gör givaren i luftburken på en 325-91 (e36)? Och Vad händer om det inte är tätt mellan lmm och luftburk? Hur beter sig bilen med en trasig givare? | |
|
Jadu, dess funktion är att mäta tempraturen inuti luftburken. Detta för att motorn ska vet aom de är varm luft som skickas in eller kall. Om det är glapp mellan LMM och luftburken så ska de inte vara några problem förutom att skit lättare kommer in i motorn och även riskerar att förstöra volframtråden i LMM vilket INTE är bra. Om det sitter mellan LMM och spjället så skapar detta fel värden. Detta eftersom LMM inte kan räkna ut hur mycket luft som släpps igenom. Då skickar LMM värden att de kommit in lite luft och då bör de även komma in lite bensin. LMM är ett vanligt fel till att bilen år oerhört ryckigt och dåligt. Vet inte riktigt hur det är med BMW men med AUDi så kunde man koppla ur LMM-kontakten och då gick bilen på ett nödprogram som var aningen bättre men ändå ryckigt. Om givaren som känner av varm/kall luften är trasig så vet jag faktiskt inte hur bilen reagerar. Tror inte den spelar allt för stor roll faktikt till skillnad mot LMM. Blev ett riktigt långt inlägg de här. men men! Ni som ser nått som inte stämmer så rätta mej gärna! |
|
|
Tack så mkt förormationen.. Dock hade jag ändå velat veta vad som händer om givaren i burken är paj, för lmm är det inget fel på... Problemet är att motorn små rycker etc på tomgång, i övrigt går den som ett spjut. En annan fråga: Kan man verkligen nolla sin dator genom att bara ta av polen från batteriet? och isåfall hur länge är nödvändigt? En mekar polare till mig påstod att det inte går att göra på detta viset utan minnet måste nollas med helt andra medoder än att koppla bort strömen från styrdonet. Typ att de snarare kopplade på ström på de rätta ställena, naturligvis via en dator då... ?? |
|
|
jepp, det stämmer. såg att de fanns datorer att köpa för detta. kostade runt 700:-. |
|
| konstigt då att så många på forumet ger tippset att ta av polen i 40min eller över en natt etc... | |
|
öhöm. datron, snackar du om färddatorn? eller servicelamprona. eller bara datorn i sej? isåntfalla undrar jag vad de är man nollar på själva datorn? |
|
| Jag menar att man nollar motor-styrdonets minne, så den får lära om sig all data ex, lamda värde, lmm, temp, etc etc... | |
|
jaha, de har jag ingen aning om. det är väll bara att prova? |
|
|
Plocka bort kablen ifrån batteriet under natten när du har satt dit ett sportfilter. Sen startar du och kör en sväng så att du får nya inställningar i bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.