AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.804

Orolig! Anabola steroider i dieseln!

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Hejsan!

Jag är fortfarande relativt "grön" inom BMW-sfären och då med min M51-bestyckade E34 som "läroobjekt".

Jag har under den tid jag nu ägt och kört bilen upplevt den som i "relevant" skick men lite "slö" och "törstig". Förpumpen är bytt. Ett besök hos min mekaniker i veckan gav att han också bedömde bilen som för "trött", jämfört de andra liknande exemplar han har kommit i kontakt med, och hans misstankar föll på turbon som han inte tyckte sig märka någon "effekt" av. Han kontrollerade genast att turbon dock är "hel" men att det kan vara dumpventilen som "satt sig/rostat fast" och att vi därför inte åtnjuter något "turbo-ladd". Han upptäcker också en "trimbox" av märket BSR som han också tycker bör "hjälpa till" mer än vad som synes vara fallet. Service är inbokat till nästa vecka.

Nåja, har jag tänkt, jag kan väl åka omkring med lite för dåligt turbotryck, motorn går fint ändå, om än tröttsamt och törstigt.

Ikväll, vid återfärd från träning, hände dock något när jag genomfört en sväng och skall accelerera upp i landsvägsfart.

Plötsligt börjar automatlådan att "tveka", vill inte hitta en växel, men plötsligt, ja, det är som om djävulen själv har hittat in i motorn! Bilen fullkomligt vräker iväg! Jag får parera gasen för att inte få hjulspinn och fara av vägen (snömodd) och jag märker nu att jag har en våldsam "power" i maskinen, samt att den momentana bränslemätaren nu håller sig till ca "halva" dieselåtgången vid acceleration, jämfört tidigare.

Jag kör häpen vidare och provar några accelerationer och bilen går verkligen som ett spjut. Inför den sista svängen hem på "gatan" upptäcker jag dock en brist, motorn har fått mycket "hostig" tomgång. "spott", "host", "spott", "host".

"Aj, aj, aj", tänker jag, inte bra. Jag kontrollerar att vi har olje- och kylvattentryck (allt ok) och jag "kryper" den sista halvkilometern hemåt. Inför svängen till garageuppfarten "hoppar" dock både motor och växellåda till igen, och "återgår" till det tidigare "slöa", men jämna, gången. Motorn låter bra, går jämnt, men är åter lite "slö".

Nu undrar jag, vad hände? Kan det vara något som "lossnat" och fått fart? Höll jag kanske på att "spränga" hela maskinen? Det har under hela min ägotid varit mycket kallt, kan det vara något som "frusit" och kanske tinat upp?

Jag har tänkt att åka ca 70 mil i helgen med bilen, men jag kanske skall låta den vara? Jag är mycket orolig och tar tacksamt emot hjälp och råd.

Trevlig helg!

// Lars Olofsson

" Framdrivning och styrning kan inte åläggas samma hjulpar"
Låter som om vakumslangen till turbon lossnat. Det innebär då att turbon laddar för fullt, kul ett kort tag men du kan inte köra särskilt långt innan den pajar, istället för att ladda som den skall t.ex. 0.8 bar ligger den då kanske på 2-3 bar. Kolla detta INNAN du åker iväg, turbon kommer bara att hålla en mycket kort sträcka om den inte redan har gått sönder...
Kändes som jag hade 300 hästar i gamla firmabilen (Volvo 945 lätt-trycksturbo) när vi "testade" samma sak.
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
går det inte att koppla förbi trimboxen ifall det är nån slags vajsing i den ?Jag monterade en trimbox i min i höstas av fabrikat KCR och lyckades skruva bort mig helt när jag försökte hitta grundinställningen på den vilket gjorde att bilen formligen skenade när varvtalet gick över ca 2200 varv.
Jag vet inget oM BCR men om det är en trimbox borde det vara ganska enkelt att koppla bort den.
Johan

2-3 bar i den där söta lilla turbon tror jag inte på.
1,5 bar har jag om jag drar slangen, men över 1 bar och original soppatryck så händer inget förutom enorm värmeutveckling.
camata

Jag visste inte heller,därför skrev jag "kanske" ;-)
Däremot vet jag att det blev ett j-a drag i en gammal slutkörd väktarbil när man drog bort slangen..
(Chefen klagade efter femte turbon på ett år)
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Jag valde en annan bil i helgen, så tds:en har fått vila i garaget.

Ok, vi skall alltså kontrollera vakuumslangen till turbon, så skall ske nu i kväll.

BSR-boxen går att koppla ur, men inte förbi, och det skall jag också prova att göra, även om det är ganska bökigt att komma åt kontaktdonet mellan boxen och huvuddieselpumpen.

Ni som vet något om BSR-boxen för tds:en, går den att "jobba" med på något sätt?
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
En uppdatering!

Jag har nu kommit fram till att det är BSR-boxen som utgör problemet. Jag körde tidigare i kväll med boxen demonterad, med lugn, fin, harmonisk och "original-trött" prestanda/gång som resultat.

När boxen återmonteras så far åter djävulen i motorn, prestandan blir helt underbar men gången, framförallt tomgången, blir orolig och "stötig". Motorn ryker också väldigt mycket.

Jag skall kontakta BSR i morgon och försöka få lite assistans. Ni som tror att ni har en synpunkt att ge är som vanligt hjärtligt välkomna med den!

Tack för alla kommentarer och tips så här långt!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hur har det gått?
Nu var det ingen diesel jag hade, men jag var tvungen att reklamera det trimchip jag köpte till min f.d. 525i hos BSR. Tomgången var precis som din, spott, fräs och åkte jojo i varvtal. På besiktningen var lambda-värdet åt h-e högt. På verkstaden stod det också DME-programfel då bilen kopplades upp mot dator, vilket betyder programfel i styrboxen. Bilen gick dock väldigt bra när man slapp "tomgångsköra". Jag tvivlar starkt på BSR´s kompetens, för min personliga erfarenhet är inte den enda negativa jag hört om deras produkter.
Men det kan ju vara värt att kolla med dem i alla fall med ditt problem, de kan kanske hjälpa till.

Lycka till!

------
BMW CS #04839
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Nya uppgifter finns!

Jag kontaktade BSR i Växjö och fick som utlåtande att mina problem synes bero på läckage och "otäta slangar, så att det tjuvar luft bakvägen, någonstans". De erbjöde sig att kostnadsfritt "debugga" boxen, men jag har än så länge valt att avstå från det erbjudandet, förklaring kommer nedan.

Jag bytte de gummslangar som hör till själva trimboxen och då återkom den normala tomgången. Härefter går också bilen som den skall, men med det problemet att det är ett väldigt "hopp" mellan icke-trim-effekt och trim-effekt. När jag accelererar så händer, inget, inget och därefter ALLT! Vid halka får jag passa mig så att jag inte slirar av vägen, för det skjutsar på något alldeles våldsamt!

Ett annat problem uppstår när jag har accelererat upp i önskad fart och därefter försöker "hålla" denna fart. Trim-effekten går i och ur, i och ur, varvid automatlåden växlar ned, upp, ned, upp och bilen tar sig fram medelst acceleration, retardation (gassläpp) osv. Det blir helt omöjligt att ligga och "cruise:a" på en behaglig fart.

Nu misstänker jag att min turbo inte laddar som den skall, att det kanske är läck i t.ex. vakuumslangen. Bilen är i "original" väldigt slö och turbon "hörs" väldigt svagt. Aggregatet är dock inte "bränt", det har jag kontrollerat.

På onsdag skall jag låta kontrollera turbon och bilens original-effekt/-prestanda och jag misstänker att trimboxen kommer att bete sig bättre när jag får ordning på "originalgången".

Får jag ordning på originalgången och problemen med trimbox påkopplad kvarstår, ja då åker boxen in på analys.

// Lars Olofsson

" Framdrivning och styrning kan inte åläggas samma hjulpar"
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
finns det ingen justerskruv på boxen?
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Nej, det gör det dessvärre inte (modell KCR:s box), utan BSR:s trimbox är helt "solid" s.a.s. Jag har t.o.m. försiktigt öppnat upp den och den består av i princip "ingenting" invändigt. Ett kretskort, några små IC-kretsar, allt "indränkt" i hårdplastmassa.

Enligt BSR i Växjö skall det heller inte behövas ställas någonting, förutsatt att bilen går i original som den skall. Det kanske är sant, det kanske inte är sant.

Jag vet att KCR är att betrakta som "bättre", men den här boxen följde med bilen så jag provar gärna med den först, då jag inte vet om jag vill lägga 6000 - 7000 kronor på KCR-boxen, som ju är ganska dyr i nyskick.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kollade på KCR´s hemsida igår, och en trimbox din bil kostar 4400kr inkl. moms om jag inte minns helt galet. Det är väl förstås exkl. montering och justering men den är kanske lite billigare än vad du trott.
Fortsätt gärna skriv om hur det går, jag är intresserad då jag börjat fundera över tds själv. Bara planeringstadiet än så länge...

------
BMW CS #04839
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
låter som spännande det där, hoppas det löser sig men jag vill som reflektera över en sak.
Min far hade en likadan e34 -94 och vad jag vill minnas med den så var den inte "slö" i orginal utförande, var kanske inte spjutvass(143hk) men den var absolut inte slö. om din känns så slö kanske det beror på något annat än bara boxen, ska tilläggas att hans bil modiferadas med något fabrikats trimbox (ca175hk) så vi provade båda trimmat och otrimmat.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
a96larol:
Jag hade en 525 tdsa -93 tidigare med KCR:s trimbox, där det finns en justerskruv. Ställde man upp den för högt blev det precis som du säger.. Motorn drar-motorn släpper-motorn drar-motorn släpper, vxl lådan går ner-upp-nep-upp, som sagt omäjligt att cruisa! Plus att bilen istort sett skenar när varvet närmar sig 2000rpm. Det hjälptes ju dock smidigt med att justera ner skruv lite grann (ca. 1/2 varv). Hade jag varit du så hade jag bytt ut boxen mot en KCR, eller bett BSR om en utbytesbox att åtminstone prova med.

Såg även längre upp, du skrev att vxl-lådan ibland tvekar att hitta växel och när den kommer så smäller den i... Även det beror på för högt ställd box. Jag hade samma även där, men det gick att lära sig att styra med gasen, man liksom styrde växlingen med gasen lite. Man får vara bestämd själv, ska man köra om så gör det, inte börja en kickdown och sedan tveksamt avbryta, utan bestämda drag om du förstår hur jag menar..

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
morsare: KCR:s box ger 173 hk...

Diesel-räsern
/Rickard
Slö och med dålig funktion på farthållaren låter som luftmassemätaren tycker jag.
Se till att göra en felkodsläsning, alt. se till att få låna en mätare från en bil som går bra.
Det sitter väl ingen lmm på en diesel och min tds var laddtrycket uppställt med en pysventil till ca 1,3 bar och vid längre accelereration orkar ventilen inte släppa ut trycket och wastegaten slår till och laddet sjönk till org 0,7 en kort sekund och till följd av detta får växellådan fnatt, ibland felmeddelande.

Tips kolla att tryckslangen som sitter under insuget sitter där den ska annars sätt dit den gärna med en laddtrycks mätare och kolla trycket.
Ursäkta mig!!
Fick för miga tt det var en E39:a eftersom den var från -96.
Men det står ju faktiskt E34 om man bara läser ordentligt och då har den ingen massemätare, alldeles sant!
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Ja, det är lätt att skruva på kcrboxen för mycket=). Men funkar ypperligt till min bil iaf, har snart haft den i 1år utan några som helst fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.