|
|
|
|---|---|
|
Snart är det vår och man ska ha nya sulor till bilen! Jag funderar på att köpa Sumitomo HTR - Z ZR pga att det är snyggt mönster och att priset är lågt. Är det någon som har erfarenheter av dessa däck? /TACKAR! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ska du titta på däcken eller åka på dom -)??? Köp kvalitetsdäck typ Conti Michelin Uniroyal När det gäller däck så får man vad man betalar för. En fin BMW med asiatiska däck är en kombination som får det lysa Biltema om bilen.(ryggradsrysning) Det är ju inte så kul att köpa billiga däck som inte går att balensera eller är orunda dvs du får alltid obalans i någon hastighet,så blir man ju inte nöjd, utan bara irriterad. men valet är ju ditt MVH Hasso |
|
Stämmer förvisso vad hasso säger, man får vad man betalar för... Har själv Sumitomo på mina 18" sommar då de satt på när jag köpte dom. Dom är ganska nya och jag kan inte uttala mig om hållbarheten än, däremot så är det inget fel på greppet (har kört relativt hårt med dom också). Sen vet jag inte heller om problem uppstår med balansen i dom, inget än iaf (efter ca 200 mil). Mvh Anders S. |
|
|
Jag har 18" Sumitomo däck på mina sommarfälgar. Helt OK däck till rätt pris. (Sumitomo är världens 3:e största däcktillverkare, så nått måste dom ju i.af. kunna.) För ett tiotal år sen lanserades Toyo på sv-marknaden med mycket låga priser. Idag är det ett erkänt bra däck som kostar lika mycket som andra märkesdäck. |
|
Trubadur |
Vad ligger priserna på ungefär så där? Och vilka e det som säljer dom? |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Marin: Det finns en herrans massa japaner ,kineser och andra asiater så visst måste det gå åt däck, men de får gärna ha kvar däcken där dom hör hemma. Och de flesta åker inte BMW utan hundaj toyota,daihatsu och vad de kallas där duger de säkert. En gång aldrig mer. MVH Hasso |
|
Hasso: Bridgestone är oxå japanskt.....men det används ju av Formel 1 bilar, så det måste oxå va skräp ;-) |
|
Marin: vad köper du dom i så fall?? Jag trodde det var personbilsdäck som det var frågan om, där har väl inte bridgestone haft några höjdardäck. Alla bilar är ju inte bakhjulsdrivna "tyvärr" bara för att Formula 1 bilarna är det. Asiatiska däck duger säkert till vardagsdimensioner och bilar som betraktas som fortskaffningsmedel. Men på en BMW hör dom inte hemma,(min åsikt) vore de så bra så skulle de säkert vara orginalmonterade på tyska bilar.Men där sitter Conti Michelin Uniroyal därför tyskarna är kräsna bilister när det gäller däckval.Men det finns ju dyra dåliga däck också. MVH Hasso |
|
hasso: jag får hålla med dig i åsikten om kvalitetsdäck kostar lite mer men betalar sig. Kör ca 6000mil om året på skiftande väglag, den dumdristiga misstaget jag gjorde en gång var att gå på priset och köpte ett asiatiskt lågprisalternativ. Vid första regnvädret tappade jag grepp i en rondell, knäckte både fälg och delar av framvagnen. Sen dess ligger det GY på bilen. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Körde slut på en uppsättning Continental EcoContact på tre säsonger med ix:en (kör inte så hårt, men dåliga vägar), köpte sedan Kuhmo 712 för halva pengen. Var efter en säsong inte mer slitna än Conti däcken varit efter lika många mil. De var dock lite bullrigare och bilen drog ca 0,05 l. mer/mil. Annars utmärkt grepp i alla lägen. Tycker Kuhmo var avgjort mer prisvärt. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Hej... Bridgestone har haft ett höjdardäck en gång i tiden:RE71...fast utvecklingen har nog gått framåt sen dess,men det däcket var fullt i klass med dom bästa då det begav sej. MVH |
|
|
I däcktester så ligger ofta Bridgestone bland de bästa däcken, Kuhmo. Det är ju tester med datorutrustning som känner av hur bilen beter sig å grepp å så. Men även ofta körkänsla också. Då ska det ju självklart vara de däck som är gjorda för vårt klimat och inte de som tas in billigt för en annan marknad än vår... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
På min gamla alfa gtv så körde jag med Dundelop sp och Bridgestone re71 och det krävdes väldigt mycket innan den släpte. |
|
|
Eftersom alla, särskilt enligt hasso, har rätt till en åsikt kan jag inte låta bli att komma med ett litet inlägg. Sumitomo tillverkas i Japan av Sumitomo Rubber Co, som faktiskt också är delägare i Dunlop. Sumitomo/Dunlop är precis som Marin skriver världens tredje största däckstillverkare. Och om man tittar på på HTRZ 2:s mönster påminner det inte så lite om mönstret på Dunlops regndäck för racing. Fast mönstret är ju lite tätare förståss. Och frågan är väl om inte också stommen är influerad av Dunlop... Parallellt med HTRZ 2 tillverkas nämligen SP9000. Visste ni föresten att alla Dunlops racingdäck tillverkas i Japan? (I denna globaliseringens tidevarv är det svårt att veta vad som är tyskt...) När det gäller BMW och vilka däck man skall ha på den monterar, om inte jag missminner mig, BMW själva Bridgestone på Z8. Och om man beställer sin E46 med 18" hjul från fabrik kan det hända att det sitter Bridgestone Re040 på dem. Men nu var det ju inte Bridgestone det skulle handla om! Jag har själv provat Sumitomo HTRZ 2 och tycker det ger väldigt bra valuta för pengarna. Såväl våt som torrgrepp är bra och de verkar inte heller slitas speciellt fort. Även komfortmässigt är de helt OK, bra mycket bättre än t.ex. GY Eagle F1. Lite mer info om HTRZ 2 finns på: Länk //Mart |
|
|
Mats E "bilen drog ca 0,05 l. mer/mil" Ja må då säga att du håller då kolla på bensinförbrukningen =) Mvh:Roger |
|
henkeboy |
Var köperman dom däcken? och vad kostar dom? |
|
Roffa<< Tja ganska hygglig koll mellan tankningarna. Bilen gick från att ha dragit 0,90-0,95 till att dra 0,95-1,00 vid min vanliga vardagskörning. Mats E BMWCS 3050 |
|
Gizzmo |
det med däck e en jävla skit fråga, hadde toyo denna sommaren var billigare och bättre än mina förra F1or.. så toyo blir det nog denna gången oxå, sedan fall det lyser biltema så får det göra det jag åker på det som e bäst för penngarna |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.