|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg som var hämtat från teknikensvärld som handlade om alla fel och brister på E30 Länk Eftersom jag ofta stöter på inlägg där det frågas efter vanliga fel och saker att se upp med hos E34 så tänkte jag ta och summera upp det jag känner till en gång för alla så har man en bra tråd att länka till nästa gång frågan dyker upp igen. Här nedan har jag skrivit om vad man bör tänka på när man köper E34. Fyll gärna i med egna erfarenheter. E34 generellt Fläktkopplingen på E34 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr. BMW E34 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar i fram- & bakvagn. När du är ute och provkör en bil, hör efter om du hör klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100 – 140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är, slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen), det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr. Bromsarna tar även mycket stryk av bilarnas höga vikt. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig pga. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva, uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Belysningsproblem har man kunnat läsa väldigt mycket om på forumet. Har själv varit besparad från problem inom det här området, iaf när det gäller E34, värre är det med E30. Många E34 klagar över ett svagt halvljus. BMW E34 har ellipsoidstrålkastare, så det rör sig inte om några skadade reflektorer, utan oftast är det en lins som börjar bli sliten/smutsig. Det finns de som har polerat rent sina linser med mer eller mindre lyckade resultat. Belysningen är i alla fall en punkt som man bör kontrollera på ett tilltänkt objekt. L.K.M. (Ljuskontrollmodulen), finns på alla E34 modeller med check-controll, har lödningar som kan bli dåliga med tiden. Som resultat uppför en eller flera strålkastare att fungera, åtgärdas enkelt genom att man löder på lite tenn på skadade lödningar. När man är ute och provkör en E34 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90 km/h, vilket oftast orsakas av sliten drivlina. Kardanaxel och stödlager brukar vara boven i dramat. Många av de objekten jag har varit och tittat på har varit drabbade av dessa symptom. Man bör också kontrollera om det är glapp i växellägena på manuellt växlade bilar, vilket görs enklast genom att man petar in t.ex. 3:an och provar att vicka spaken åt sidan, det ska helst inte glappa mer än 0.5 cm åt vartdera håll. Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E34 är dessvärre inget undantag även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs. på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tankocket. Styrservon är en punkt som verkar slitas mycket, i alla fall på många av de E34or jag har varit och kollat på. Det är ganska dyrt att åtgärda men relativt enkelt att upptäcka. Man vrider helt enkelt på ratten och känner efter när det blir motstånd i ratten. Normalt glapp är ca 1-5 mm åt vardera håll. 518i M40 (Rak 4:a – 8 ventiler) M40 motorn som sitter i denna bil har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och så väl spännrulle som rem byttes mot en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxel ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av tickande ventiler. 520i/525i M20 (Rak 6:a – 12 ventiler) På 1988 och i viss mån 1989 års modeller av 520i och 525i finns ett fabrikationsfel, skallarna på de bultar som håller topplocket kan gå av. Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom topplocket. Ofta trycks skallen in i en kylkanal där kylvätskan pumpas runt med ungefär 1 kilos övertryck. Då blir motorn vattenfyllt på nolltid vilket givetvis blir mycket dyrt att åtgärda! Kontrollera topplocksbultarna genom att skruva av oljepåfyllningslocket och se efter om skallarna är av vanlig sexkantstyp. I så fall bör man snarast byta till de hållbara torxbultar som BMW tagit fram. En sådan bultsats kostar ca 500 kr och det tar ca en timme att byta. 520i/525i M50 (Rak 6:a – 24 ventiler) Mycket hållbar motorkonstruktion. Inte alls samma känsliga topp som på M20 motorn. Kamaxelremmen är här ersatt med kramkedja. Har själv aldrig råkat ut för några problem med motorn, trotts ca 2000 mil bakom ratten på en 525i. Har dock varit med om objekt med tickande ventiler och vibrationer på tomgång. Tickande ventiler på denna motor orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventilyftare vilket indikerar slarv med oljebyten.1993 fick M50 motorn en teknisk uppdatering bl.a. i form av VANOS, vilket ger bättre vrid på låga varv samt lägre förbrukning. 530i/535i M30 (Rak 6:a – 12 ventiler) Modellen har en känslig topp och tickande ventiler är inte så ovanlig, vilket oftast orsakas av felaktigt ställda ventiler eller sliten kamaxel. För övrigt rätt hållbar motorkonstruktion. 530i/540i M60 (V8 – 32 ventiler) Personlig erfarenhet är att de flesta tror att V8 modellerna är dyrare i drift än vad de egentligen är, helt underbara motorer om du frågar mig. Så gott som omöjliga att slita ut om de varit servade som de ska. Finns dock ett par svaga punkter att kontrollera. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligen se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 heter läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämngång på tomgång. Själva membranet kosta ca 600 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring och i hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som både är billigt och enkelt att åtgärda. Köper man en automatväxlad BMW 540 så ska man kontrollera automatlådan extra noga! Plastkuleproblemet är ett tyvärr kostsamt problem som drabbar ZF5HP30 (Automatlådan som sitter i 540). Det finns plastkulor i lådan som slits med tiden och resulterar i att växellådan börjar växla konstigt. BMW 530 har en något mindre ZF5HP18 lådan som är besparad från det problemet. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § | |
|
Mugge: Mycket bra och utförligt inlägg! rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
| Touche! Mycket bra. Fått med det väsentligaste och lite till! | |
| Mycket bra och viktig information, jag skulle vilja påstå att den värsta och svåraste rosten att få bukt med är den vid tanklocket som beror på att rosten kommer krypandes underifrån, vaför vet jag ej. Även den som ofta finns under bakre nummerplåts- belysningen, den verkar många lida av och den kan vara jobbig att få bukt med. Är E34an tyskimporterad kan det innebära att sidoblinkers fram är ditmonteradei efterhand och man har sågat ut ett hål i plåten för detta. Problemet är att det kommer sågott som alltid upp rost efter detta ingrepp då de som gör det verkar sakna vetskap om rostskydd eller inte orkar göra detta jobb grundligt. Prova också att accelerera, det kan durra och skaka om bilen mycket då, då är Hardyskivan slut vilket den 535 jag kör råkade ut för strax innan 16000mil hade gått. Annars tror jag E34orna kan rulla många mil utan att behöva byta många bussningar eller stag om de körs normalt. Jag vet inte om jag haft tur men inga stag eller silentblock eller andra bussningar förutom Hardyskivan har behövts bytas under de dryga 7000mil den har rullat med mig bakom ratten. (15700-23000mil). | |
|
Mugget bra =) Dessutom (åtminstone m30) så är det ganska vanligt att gummislangarna till bränslerören (skarvarna) inne i motorrummet förr eller senare får sprickor med en tydlig besindoft i kupén som följd. Märks främst vid kallstart (då bränsletrycket är högt). Misstänker du att du har detta symptom, öppna motorhuven och låt någon starta bilen samtidigt som du har koll på motorns vänstra sida (i färdriktningen) för att kunna upptäcka ev. läckage. |
|
| Vindrutetorkarmekaniken tycker jag man ska kolla så inte höger torkararm tar i huven, vet inte vad det kostar att repa men det är irriterande. | |
-BeeMWe- |
Tillägg: Rostar som fan (ibland) i trösklar och vid domkraftsfästen. |
|
Mycket välskrivet! Lite tillägg: Kablaget till bakluckan brukar nötas av, gäller både sedan och touring. Brukar yttra sig som skumma elfel på c-lås, larm, torkare bak, lucköppning, belysning mm. 518i fick 1995 M43-motorn, som har kamkedja istället för kamrem. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mugge: du har glömt M5 :( Micke K. Länk |
|
|
Tack för alla vänliga ord :-) Jag har inte skrivit så mkt om M30, M5, 524 och 525 TD/TDS, just på grund av den enkla anledningen att jag inte har någon större erfarenhet av modellerna. Ni som har någon av ovan stående modeller, vänligen dela med er av era erfarenheter och kunskaper. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Glöm inte centrallåset som ofta strular. :) | |
|
All heder till dig mugge, grymt smart att lösa frågan med problem o dylikt. Jag själv som letar och inte bestämt mig vilken modell det ska bli förutom E34 hjälper detta mycket. Sen att du förespråkar v8:or e ju bara ett STORT plus. Man lever ju bara en gång vad jag vet,så varför inte en 8:a. ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul |
|
| Det var riktigt bra skrivet, du fick med de viktigaste delarna och sen gäller ju snuft förnuft... | |
|
Nu fattas bara ett liknande inlägg om e39.... Kan ju passa på med en gång.....vilken motor rekomenderas på e39 tillsammans med automat -01 å nyare?? |
|
|
Någon som kan något om något av följande? M30 M5 524 525 TD/TDS Vänligen skriv ett par rader, så att vi får en heltäckande tråd :-) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
En orsak till varför vissa e34 rostar så mycket i sparklådor är okunniga ägare, de lyfter helt enkelt bilen på fel sätt, de använder inte de speciella fästena, eller en balk osv. utan de lyfter direkt i sparklådorna. Jag har haft 3st e34, och 2st av dem var lyfta på fel sätt. Vad jag menade med det är att det kan vara värt att kolla upp ordentligt vid köp. Sen brukar gummibussningarna på stötdämpar fästena bak bli fort dåliga. //Simon |
|
|
Ytterligare ett tillägg: Ett återkommande problem när det gäller E34:orna är glappande styrväxel. // Jögge Länk |
|
|
Jögge38: Hur lagar man en glappande styrväxel? Misstänker att jag kanske har det eftersom styrkänslan i min bil är lite oprecis. Anders |
|
|
Den kan gå att justera till en viss del, sen är det byte/renovering som gäller. //Simon |
|
|
Är det att snäckan ska spännas då eller? Finns det någon "bult" eller nåt att typ dra åt? Var i så fall? Anders |
|
|
Läs bl.a dessa trådar: Länk Länk Länk Länk Finns massor om man testar söka //mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.