AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.670

HP IPAQ RZ1710 + TOMTOM NAVIGATOR 3 GPS NORDEN

Sida 1 av 2
ne
165
nedde
320i -06
Nu har det slagit mig också att jag behöver en GPS i bilen då mitt lokalsinne sviker mig för det mesta.

Här är produkten jag är sugen på: Länk

Nu undrar jag, kan jag byta programvara i handdatorn och använda samma GPS mottagare om jag så skulle vilja det?

Är denna något att ha och hur detaljrikt är det att navigera med den? Kan jag specifiera t.ex gatunummer och att den guiadar mig dit eller är det bara på lite grova avstånd? Har nämligen inte användt GPS tidigare.

Ska jag ta den eller ska jag köpa en annan liknande?

Funderar över en Tomtom Go dessutom.

Tacksam för lite tips...

MVH //Nedde
ne
165
nedde
320i -06
Här har jag hittat ännu en med palm handdator istället för HP: Länk

Vilken är att föredra...

MVH //Nedde
Inga problem att byta program.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Som Micke säger är det inga problem att använda andra program. Det är ju en "PC".

Plus att du i TomTom kan lägga till egna filer med fartkameror, kompisar etc. Detta visas i grafiken.

Det är bara att knappa in adressen du ska till så visas du dit med 5-10 meters noggrannhet . Du kan även navigera till en adress i din adressbok i Outlook.

Sen finns det en massa annat inlagt på kartan som mackar, restauranger osv.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jag rekommenderar IPAQ:en framför Palm:en utan tvekan.
I princip allt i tillbehörsväg verkar vara kompatibelt med ipaqen. Jag har inte alls samma erfarenhet av Palm även om de inte är några direkt blåbär.

Att välja mellan tomtom go och en ipaq är inte heller de svårt då Ipaqen är en dator. Den kan spal mp3, video, har internet explorer för surfning via GPRS osv. Den har snudd på allt som en vanlig pc har. Hdd utrymmet är dock ett problem som lättast löses med ett 512-1gb minneskort eller liknande.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ne
165
nedde
320i -06
Där har jag slutat tveka. Blev iaf den förstnämnda. Ipaq och tomtomen där. Bild: Länk

Tack för tipsen grabbar. Flyttar på tisdag, ny säng, bord, soffa, digitalkamera och gps. Får man käka nudlar resten av månaden igen då. :)

MVH //Nedde
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Värt att kolla när du avser att använda en Portabel GPS med "kort sladd" mellan GPS mottagaren och handdatorn är att bilen inte har värme reflekterande film på rutorna (oftast fram och sidorutor). BMW verkar att har det som tillval på några modeller. Har även råkat ut för att en simpel Opel Astra hade det vid ett tillfälle när jag hyrde och hade tagit med min portabla GPS (Navman 3400+IPAQ). Resultatet blir då noll mottagning påGPS signalen. Med Navmans Bluetooth lösning Länk slipper du oroa dig om minst har en "ofilmad ruta" i bilen . Dessutom får du kartor för hela västra Europa som baserar sig på Navtech kartor (samma som BMW original mfl.) . Inget negativt om TomTom, har tyvärr ingen erfarenhet av den.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Sorry, vart något fel med min länk ovan. Ett nytt försök Länk

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
är det lätt att fixa europa kartan till HP IPAQ RZ1710... den har ju bara norden kartan..
Beror ju på vilket program du ska köra, Tomtom och hela Europa är nio skivor.

Min sida: Länk
Jag är inte så förtjust i Bluetoothvarianter på GPS-mottagare. Dels brukar de behöva laddas när man behöver dom som bäst, och i bilen får man då koppla på laddkabel osv, då kan man lika gärna ha vanlig kabelansluten mottagare, dels kräver de handdator med Bluetooth. Förutom högre batteriförbrukning så händer det att synkningen (sammanparningen) på BT-sidan släpper och man får reseta och göra om anslutningen.
Vid metalliserade rutor (solskydd) brukar det finnas en öppen zon vid backspegeln på t.ex 540 (Hasso vet...), iaf om det sitter regnsensor.
Att försöka med GPS-mottagare på nån sidoruta går inte bra, den måste titta uppåt, helst även bakåt, som när den ligger långt fram i framrutan. Möjligen kan bakrutan på sedanmodeller funka, original GPS sitter oftast under bakrutan (under hatthyllan).

FP
ne
165
nedde
320i -06
Hmm visste inte detta med att det ska vara en öppen yta. Har en 320i 92:a med tonade bakrutor. Vart är det lämpligast att jag sätter antennen då? I framrutan? ska ju tydligen vara en hållare för just det har jag för mig. Den ska komma på tisdag. :))

MVH //Nedde
Håller med folke i detta fall och tycker faktist inte valet mellan en Ipaq med GPS modul (seriell eller blåtand) och tillexempel en TomTom Go är självklart. Som dedikerad navigator är TomTom GO betydligt trevligare med mycket bra ljud, navigering med fingret istället för penna, extremt enkel hantering och installation samt en skärm på tvären. Inga kopplingar mellan olika enheter behöver iheller göras Upplever det själv som att GO är duktigare på att få bra signal, en optimal lösning för dig som vill navigera utan strul punkt slut.

Vill man göra med än att navigera och har lite mer tekniskt intresse och en smula kompetens så köp som wendtan säger en Ipaq, utbudet och möjlighetenra är i stort sett obegränsat precis som i den "riktiga" windowsvärlden.

Att tänka på är att TomTom/HP:s senaste bundling innehåller mjukvara från en helt ny plattform som är betydligt mer begränsad funktionsmässigt men har en del nya lösningar som är positiva (i stort sett identisk med TomTom Go:s mjukvara)

Jag har testat en hel del olika lösnignar från olika leverantörer och den jag allra minst skulle valt idag är en lösning från navman som heter IC510. Den är betydligt krångligare att använda än tillexempel Go och saknar blandannat förvånansvärt många gatnummer, det enda jag verkligen tyckte om var formatet och att man kunde välja kortaste eller snabbaste vägen till sitt mål vilket du INTE kan göra med GO.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
nedde: Ev. vanlig toning med plastfilm hindrar inte signalen och har du ingen metalliserad solfilm i framrutan så är det fritt fram.

En annan aspekt på de olika navigatorerna är att de som har kombinerad antenn (mottagare) och display, antingen i form av färdig enhet typ TomTom Go eller handdator med inbyggd GPS, är att de måste monteras framme under vindrutan.
Förutom ev. problem på nyare modeller med solskydd så blir det himla varmt där framme på sommaren. Man kan knappast lämna kvar enheten ens när man tankar, rutor har knackats för mindre....
Personligen vill jag hellre ha display/manöver alldeles till höger om ratten en bit ner på panelen. Man slipper ifrån värmen lite för den stackars handdatorn, man slipper reflexer från displayens belysning i vindrutan och man kan lättare läsa av det hela vid motljus t.ex solsken osv. Det kräver givetvis separat GPS-puck, i mitt fall sitter den framme vid kanten av rutan, kabalge osv är dolt liksom strömförsörjning/laddning. Bara en liten stump sticker fram till hållaren, bara att sticka ner PDA:n när man sätter sig i bilen.

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag håller med folke vad det gäller placeringen. Likadant med problem att få kontakt via blåtand. Ibland får man göra några försök innan det funkar. Irriterande men det har aldrig "släppt" när det väl är igång.

Vad det gäller TomTom BT så kan jag inte ha gps-mottagaren i dockan som följer med. Det verkar som den stjäl lite ström för mottagaren stänger av sig när jag haft den igång i 3-4 timmar. Nu kör jag utan docka då funkar det bättre. Strange...

Sen kan man undra vilket smarthuvud som kommit på att mottagaren ska vara ljust silverfärgad. Det speglas rätt mycket i vindrutan i dagsljus. Jag har min mottagare längst ut till vänster så den inte ska störa så mycket. Länk

Undrar hur mycket det påverkar mottagningen att måla den svart?

För övrigt tycker jag TomTom funkar bra. Kartorna kunde visserligen vara mer uppdaterade på en del platser men det är nog ganska lika för de olika kartleverantörerna. TomTom har TeleAtlas och jag har sett brister hos Garmin som använder kartor från NavTech. Finns det fler kartleverantörer än de bägge?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Teleatlas och Navtech är ledande leverantörer, rätt likvärdiga skulle jag påstå, just nu sitter det TomTom i min PDA.
Det finns en liten risk med svarta lackfärger, en del kan innehålla kol, grafit, kimrök o.dylikt, och isf kan det påverka radiovågor. Men risken är rätt liten, iaf med sprayfärger.

FP
Hej, lyfter tråden då jag funderar på att köpa paketet som nedde köpte. På Tomtoms hemsida står för denna produkt: This product is not compatible with TomTom Navigator 3 products and Accessories. Länk

Vilka kartor köper man då om man vill ha kartor för resten av europa ? Ställer det här till problem som gör att man bör köpa någon annan produkt istället ?

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
bmw320i:
Jag vet faktiskt inte vem som säljer kartor till TomTom, men Dustin säljer kartor till Destinator 3 - Europa, för cirka 1500:-
Länk

Själv har jag TomTom 3(.07) med min HP iPAQ rx3715. Jag var rädd att 1715 skulle ha för klen processor (den har väl 200MHz).
Investerade även i en aktiv hållare från Brodit för 500:-

Mvh
Patrik

___
Jo jag har sett att det inte är några problem med att få tag på tomtom3 europa, men RZ1710 är som sagt inte kompatibel med tomtom3 så man behöver en annan mjukvara, som pcdoktorn var inne på. Frågan är bara om det är värt det eller om man ska sikta in sig på något annat istället...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
1710 m tomtom funkar kanoners!
Kanske skulle ta den här istället Länk

Den har BT, bättre processor och dessutom kartor för hela europa som jag tolkar det. Möjligen får man köpa till ett större minneskort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.