AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
13.171

Fixa ful omlackering

Sida 3 av 4
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Inhandlade en Rusta vinkelslip/polermaskin. Har känt på den och den verkar fungerar. Har ju ingen annan enkeltrissmaskin att jämnföra med. Tog hela bakluckan och efter någon timme kom jag på tekniken som passade mig. Man är ju lite rädd av alla skriverier om bränd lack så jag var alldeles för försiktig i början men när jag väl fått koll så vågade jag värma upp lacken men fick den ändå aldrig riktigt het. Men slipspåren suddades ut.

Fick den helt jämn och spegelblank i alla kanter men i mitten på bakluckan så ser den "bucklig" ut, som om den är ojämnt lackad. Ska man gå på med våtslip igen för att jämna ut eller kan man fixa det med polermaskinen, kör med Lahega #11. Missförstå mig inte klarlacken är spegelblank och repri men i dagsljus ser det ut som den är ojämn.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Nej, prova inte att slipa ut ojämnheter i lacken, är det en spackelsjunkning från en tidigare buckla så blir det aldrig bättre ,det kan bli värre istället.
En buckla är en buckla , thats it.
Lämna in på omlack istället.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det är inte en buckla utan klarlacken var ju väldigt tjock och i och med att jag slipat för hand så har det inte blivit jämn yta i det stora perspektivet (dvs hela bakluckan) utan mer som "böljande vatten", svårta att förklara men det är ojämnt i klarlacken. Ska se om jag kan få till en bild på det i morgon i dagsljus.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
ok, då tror jag att jag vet hur det kan se ut, men det kan vara väldigt svårt att få till.
Eller rättare sagt, det ÄR svårt att få till.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har tagit övre flanken på ena bakskärmen och jag har en tes. Eftersom det var så tjock klarlack ( de har riktigt flödat på den), så har jag inte varit tillräckligt aggresiv i våtslipningen, det är ju svårt att se jämnheten på hela lackytan (kommer fram som böljor vid rubbing). Så det blir nog att gå på med 2000 igen och vara lägg på hand och dra långa svep över hela sidan. Det är verkligen svårt det här. Inte att få den repfri och blank utan att få den jämn. Det går kanske med långa rörelser med maskin/rubbing? Jag är inte orolig för att gå ner under klarlacken för den är fortfarande väldigt tjock. Bifogar en Länk men trots många bilder tagna får jag inte fram "böljorna" på bilderna. Kanske ska ställa den i soljus och ta lite bilder
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Uppdatering:

våtslipade ner det böljiga partiet och körde rätt grov rubbing med masking efteråt, fick bort det mest till en jämn yta. Så nu är vänster bakskärm och baklucka färdiga, har gjort höger men utan Lahega #11 och vinkelslip så den går snabbt. Bild på färdig men ännu ej polishad/waxad bakskärm, Länk och Länk En viss skillnad mot mot innan om man jämnför med dörren :-)
Wow, det där blev ju kanon! Ser ut som dörren är målad med hammarlack eller något . Känns som den kommer bli riktigt snygg till sommaren.

Bilen:
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack, jo det blev ett rejält lyft och har nu en normal bakdel :-) Ska plocka bort list, backspegel, dörrhantag och lås innan jag sätter igång med dörrarna. Ska det göras ska det göras ordentligt!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bilen är nu klar. Ujj vilket jobb det var men på det hela taget så är jag väldigt nöjd. Kan nämna att Rusta vinkelslip inte är någon hit. 1 maskin bytad efter en vecka och den andra lämnad tillbaka. Den klarar inte att dra runt en trissa med rubbing i horisontelt läge (uppifrån alltså). Fick till en bra bild Länk där man ser resultat före och efter, Hela bilen såg ut som dörren men är nu spegelblank.Ska ta lite bilder i morgon och lägga upp till den nyfikne.
Nu när man gjort en hel bil så har man kommit på hur man ska handskas med tekniken att våtslipa, men jag tror inte att det blir på någon mer bil, men man vet aldrig :-)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Bra jobbat!
Ser fram emot lite bilder.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag är imponerad! Kul att du fick till det! Själv hade jag låtit bli att köpa bilen när den såg ut som dörren! :)

// Erik

----
No real power -just KCR :)
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
ser bra ut!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Heinz_Keller:
Då vet du inte omständigheterna hur jag fick tag i bilen :-)
bustorp
Stout:
Maskinen var kraftlös i låga hastigheter precis som jag sa. Funkar däremot hyfsat i högre fart men då som slip/kapmaskin.
Starkt av dig att fixa det ändå.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Stout:
Kunde omständigheterna var värre än lacken!?!?! :D

// Erik

----
No real power -just KCR :)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag lovade ju att återkomma med bilder när lacken (och bilen) var färdig och detta är väl i princip slutresultatet med hemmalackad frontspoiler.
Länk
Länk
bustorp
Ser ut som att du har lyckats kanonbra.
Starkt jobbat måste jag säga.
Men vilken maskin använde du till slut skulle vara intressant att veta?

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Till poleringen använde jag först Rustas vinkelslip, det gick åt två stycken pga utbränd motor, den klarade inte att dra runt trissorna med rubbing på. Så det blev till att låna en Festo variabel kanslip. Körde uteslutande Lahega #11 med den. Sen tog jag fram min "gamla" Rusta dubbeltrissiga polermaskin och körde faktiskt Sonax Pro Cleaner för att få upp definitiv glans, Sonax Pro Waxpolish och sedan Sonax Pro Wax.

Jag är väldigt nöjd med slutresultatet men det finns skavanker i lacken på vissa ställen (bla nedandel på förardörr) vilket sänker helhetsintrycket. Anledningen till skavankerna är att den som lackat om bilen har slarvat med grundlacken och när jag våtslipade klarlacken så försvann metallicfärgen och gul grundlack/primer visade sig som "knotter". Denna Länk visar vad jag menar. Annars blev det riktigt bra. Kommer ändå att lämna in den helstrippad i höst för totallack
bustorp
Rustas vinkelslip är fel utväxlad i förhållande till motorstyrkan. den går inte att köra sakta med belastad. Jag har provat, som jag skrev tidigare när du frågade om den, så nu ligger min nerbäddad i sin låda.

Ett tips (om du är sugen på fler sådana jobb) är att köra till en "karlsson"-affär (Åstorp är väl närmast dig). Dom har en som är kanon i förhållande till sitt pris (jag gav 499:- nu finns den visst för 399:-).
Jag köpte en för att ha i reserv om Flexen mot förmodan någon gång skulle stanna.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är det den där "Pace" du menar som du rekade från verktygsboden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.