|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Använd ej cleaner, det är helt bortkastad tid. Använd 2000 våtslip, dra ej bara åt ett håll och tryck ej med fingertopparna, söla mycket, var ej snål med vatten. Det behövs alltid rubbing hur fint du än slipar så kör ordentligt med rubbing så du ej ser några sliprepor kvar, sen kan du med fördel köra en lättare sväng med ett finare polermedel för att minska risker med "flammigt" utseende. Använd då en oscillerande polermaskin, även för vax. Avsluta med en polish el vax , typ smartab mirror image. Använd ej skitmedel som sonax eller turtle. åk förbi nån bilvårdsfirma dom brukar ha fina proffsmedel till försäljning. Kostar lite mer än på macken, men är värt varenda krona. Lycka till. //Jocke |
|
|
Återigen tack för tipsen. Jag körde våtslip 1200 och sedan 2000 och ytan såg jämn och fin ut på den bakskärm jag testar på. Tog sedan och rubbade ytan och maskinpolerade i två steg. Ytan blen högblank och en helt annan bildel uppdagades. Det var svårt att se jämnheten efter våtslipen. Överdrev inte utan gick precis så långt ner så att javaklarlacken var jämn. Nu i efterhand ser jag att jag skulle gått djupare då den ser ojämn (liknande småbucklig) ut på den raka ovanplåten. Jag slipade allt för hand och kommer att göra om det fast med en kloss. Med kloss tog jag bakluckan och jag märkte genast skillnaden. Du har helt rätt i att man måste vara väldigt lätt på hand. Nu när jag testat mig fram så är jag helt övertygad om att resultatet kommer att bli utmärkt. Det tar tid, men det har jag så det räcker denna påskvecka. |
|
|
Använd ej kloss! du gör stora repor med klossens kanter. |
|
|
Testade att använda kloss men inte vilken kloss som helst utan en liten kantmålare med handgrepp (för väggfärg) med en mjuk toppyta. Klossen är bara 9x5cm och fungerade kanon. Resultatet med denna på den andra bakskärmen blev mycket bättre och jämnare än den första skärmen. Jag har ju väldigt tjock klarlack men upphöjningar på kanske 1½ mm som mest så den underlättade att komma ner till jämnt underlag. |
|
|
ok jag trodde du använde en annan typ av kloss. Men huvudsaken det funkar! |
|
|
Jocke, jag uppskattar tipsen du ger mig. Har nu våtslipat halva bilen. Från dörrar och bakåt. Tar många timmar men så är jag pedant. Har en oscilernade maskin. Kan man köra rubbing med den eller ska det till en enkeltrissa? Eller ska jag ta det för hand? Är det överkurs att köra Först Lahega 11 och sedan 17? Vilken rubbing är bäst err-bee eller Lahega? När rubbingen är klar. Vad hade du gjort. Lagt på en försegling eller bara polish+wax? Om försegling, vilken? Många frågor :-) |
|
|
Du kan aldrig köra polering med en oscillerande eller för hand, du måste ha en typ "vinkelslip" enkeltrissa m kardborre för fästa polerkuddarna. Ställbart varvtal är att föredra då du bör ligga kring 1800-2000 varv/min. Den oscillernade maskinen ska du använda då du är klar med poleringen. dvs en helt ren o blank yta utan sliprepor kvar. Då kan du använda en finrubbing/polish för att få bort lite flammighet från poleringen. Jag skulle använda Lahega 11:an för grovpolering, sedan en snabb sväng med nr 17. errBee är ett bra polermedel ,men nackdelen är att det är svåranvänt, det bränner fast lätt, svittrar som fan och sånt, lahega 11 är klart min favorit i alla fall. Vad gäller försegling eller vax, har Autosmart bästa produkterna, Mirror image, eller lackförseglingen Silver seal. Jag hade lagt silver seal utan tvekan. //Jocke |
|
| Okej, får leta upp Silverseal i Malmö. Hmm då får prylgalne Lars chansen att köpa ytterligare ett verktyg då. Räcker det med en billig enkeltrissa då den kommer att användas några enstaka gånger? | |
bustorp |
Ett litet tips är att kolla www.verktygsboden.se efter en polermaskin som heter Pace nånting o som kostar ca.500 spänn. Ett billigt o bra alternativ med reglerbar hastighet. Jag tror jag har sett den på Järnia o karlsson´s också. Håller med Jocke om AutoSmarts grejor. Ett alternativ till rubbing kan vara deras R3. Finns på 1-liters om jag inte minns fel o funkar till övrig grovpolering o oxidlösning också. Går att köra ganska varmt. Silver Seal på toppen blir perfekt. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Tack för tipset bustorp. Den är restad tyvärr och jag behöver en rätt omgående. Hmm hittade denna Länk Den är ju varvtalsreglerad, frågan bara om den är lika bra som deras oscilerande? Vågar man sig på att köpa en? |
|
bustorp |
Den är ganska kraftlös (för svag motor/fel utväxling?) på lägre varv så den funkar bättre som vinkelslip än polermaskin. Köpte en på skoj i höstas men packade ner den i sin väska igen med det samma. Men, visst för 300 spänn och en stor dos tålamod duger den också. Personligen rekommenderar jag den inte. Men vi kanske har olika krav, vad vet jag...............Leta efter Pace, där blir du garanterat inte besviken. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Stout: Bra alternativ till silverseal är annars brightguard 37a+b. Finns hos autoexperten :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: jag måste "kritisera" :)) din rekomendation ang brightguard....jag har provat den på några kundbilar och dessutom på en av mina egna, och hållbarheten går ej att jämför med silver seal, Dessutom är det bökigt att jobba med, eftersom det är ett 2-komponentskydd. Smaken är som baken, men enligt mina ögon är det en dålig produkt. Vad gäller polermaskiner, kom ihåg att man får vad man betalar för. Om rusta eller andra lågpriskedjor säljer en s.k polermaskin för ett par hundringar, så kan man ju räkna ut att den inte håller kraven. |
|
|
Jo, jag är fullt medveten om att kvalité kostar. Minns att jag köpte en sån där gul slipmaskin på Bauhaus för 200:- för att slipa några stolar. Efter 30 minuter åkte jag tillbaka med den och köpte en Bosch för någon tusing mer, och den fungerar utmärkt än i dag, Men i mitt fall känns det overkill att lägga ner tusenlappar på en maskin när bilen ska rubbas en gång. Då blir det ju billigare att lämna in den, men det är ingen sport :-) Även om den inte är tillräckligt motorstark så har Rusta maskinen i alla fall varvreglering och fungerar säkert till en rubbing över hela bilen. Vi får se vad det blir. Fråga. Varför går det inte att rubba med oscilerande maskiner? Är det för väremutvecklingens skull eller vad är anledningen? Eller är det så att det är yrkesskada och stolthet att kunna hantera en "slipmaskin"? |
|
|
Jocke: Jag har precis samma uppfattning som du fast tvärtom. Silverseal höll inte måttet när jag provade det på 2 av familjens bilar. Att Lackförseglingar är flerkomponents är väl bara att vänja sig vid då de flesta är det. Efter påläggning på sensommaren förra året på min 330(finns en drös med bilder på länken nedan efter behandlingen) så håller skyddet måttet väldigt bra även nu efter vinters många avfettningar. Silverseal tappade mycket av sina egenskaper redan efter 4-5 månader på de bilarna jag behandlade. Alla har sina "favorit" produkter, men att säga att Brightguard är en dålig produkt då är man ute med monarken. Jag har provat de flesta lackskydd som finns på marknaden som går att köpa och av den skaran är Brightguard min favorit. Till skillnad från dig så tycker jag produkterna är väldigt lättarbetade om man bara följer anvisningarna angående tid för "härdning" osv. Det verkar finnas mycket fördommar i denna branschen vilket jag tycker är synd. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Jag ber om ursäkt, jag ser nu jag har blandat ihop produkterna, den jag menar heter inte 37a+b, den heter eller hette 7a+b, det är föregångaren till 37a+b. Den produkten kan jag inte uttala mig om för jag har inte provat den....hoppas du kan förlåta mig för att jag för att jag försökte dra ner din favvo-produkt i skiten....:) Jag ska prova den vid tillfälle. Jag känner lahega-säljaren för mitt distrikt, så jag får väl be han om varuprover.... Stout: varför det inte går polera med en oscillerande? Ja, det beror mest på värmeutvecklingen, dom flesta polermedel behöver värme för att verka på rätt sätt. Du kan få en yta ganska blank med oscillerande , men repor från våtslipning kan du omöjligt få bort, okej ....3 veckor senare kanske. Jag tycker att du ska köpa en bra maskin som du kan ha nytta av till flera bilar. eller kanske rent av tjäna en slant o polera grannarnas bilar? Ha en skön påsk! Åker till custom show i jönköping imorron. //jocke |
|
|
Jocke: No harm done. Återkom gärna med rapport om vad du tycker om Brightguard 37a+b. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
wendtan: Du skriver: "Silverseal tappade mycket av sina egenskaper redan efter 4-5 månader på de bilarna jag behandlade." Kan du specificera det lite? Tappade vad? Det stämmer inte alls med mina erfarenheter av SilverSeal. Jag har jobbat med produkten sen den kom ut och säkert lagt den på över hundra bilar med toppresultat. Konstigt att man får så skiftande resultat med samma produkt. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Bustorp: Visst kan jag det. Jag lade Silver seal på en nästan helt ny toyota samt en 5 år gammal volvo. Bilarna tvättas frekvent ca varannan vecka. Avfettas vid behov osv. 2 veckor efter detta lade jag Brightguard på min 330 samt en 2 år gammal passat. Tyckte de skulle bli väldigt intressant att följa dessa behandlingar åt då alla bilarna finns inom familjen. Förfarandet är detsamma egentligen, lades på med maskin tas av för hand. Grundar med Sonax VaxPolish pro samt eventuellt mindre punkt instatser med rubbing innan dess. Sen läggs försegligen med maskin enligt anvisningar. Efter ca 5 månader så tvättades bilarna noggrannt nästan samtidigt och avrinningen och glattheten har avtagit markant på bilarna med silver seal. Bilarna är fortfarande väldigt lätt tvättade men som sagt så har både den där hala känslan och glansen avtagit markant. På bilarna behandlade med Brightguard finns halheten framförallt kvar och har bara avtagit ytterst lite. Bilarna går mer eller mindre att högtrycka helt rena om man lägger avfettning på torr bil innan. Jag upplever dessutom de brightguard behandlade bilarna som mer resistenta mot tvättrepor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
jocke7718: Var i väg i morse och köpte Lahega 11 och testade att på bakluckan köra min oscilerande, visst blev det blankt men massvis med repor trädde fram, så jag fick köra 2000 igen men med ännu mjukare hand och massvis med vatten. Nu ser ytan repfri ut och jag är på väg att åka och köpa en polermaskin. Pust det är mycket jobb och många timmar tar det, men skam den som ger sig. Är väl uppe i en halv arbetsvecka nu och då har jag inte börjat rubba :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.