AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
664

Skillnaden på BMW 323 och 328 Touring 97-98

Jga har kollat runt på olika forum och sett att E36an 323T är en ekonomisk modell och E36an 328T har mer pulver under huven. Jag ringde till ett BMW group företag i Göteborg och där sa dom att BMW är ett slitstarkt märke och problemen i stort sett bara är fram o bakvagn som har varit ända sen märkets början, men ni som har ägt nån av dessa bilarna vad tycker ni det är för skillnad på dem och vilka problem ni haft med dom som är bra att tänka på. Är det nån skillnad på 97 och 98 års modellerna förutom priset.

(Den enda BMWn jag har kör är e36 318 som det inte va nåt direkt drag i men den var rätt god att köra)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte att det är någon större skillnad på 323 och 328 när det gäller kvalitet, problem eller liknande. Båda motorerna är trevliga att leva med även om 328 har lite mer bett.

Det som är värt att kolla är hur försäkringskostnaden skiljer mellan modellerna i ditt fall. Har för mig att vissa bolag klassar 323 mer som en vanlig bil medan 328 har fått en sportigare stämpel = dyrare försäkring.

Gissar att 328:orna i regel har lite mer utrustning.

___
BMWCS #5157
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
323i ligger i samma försäkringsklass som en 320i så det skiljer en hel del.

En lustig grej hände en kompis pappa som precis köpt en 530D Touring -02. När han skulle fösäkra den så upplyste de honom om att han köpt en sportbil! Han tyckte det var lite märkligt eftersom det var både diesel och kombi! Men den går ju bra så ;)

Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.