AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.035

jaha nu har toppackningen gått:( Sugen på erfarna svar!

finns det något speciellt jag bör tänka på när jag byter toppackningen på min 518i-86.... ska även bytta kamrem å lite sånt även packboxar, finns det något som man kan råka ut för pga oerfarenhet som jag kan tänka på nu när ja ska skruva själv??

tacksam över snabba svar!

vart får man tag på BILLIGA packningar mm??? knappast mekonomen så att säga:)

putte
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Köp en haynes. Tänk på att nolla kam och vev innan du tar isär, underlättar en del. Sen är det kedja i bilen så då sparade du kamremskostnaden.

När du köper topppackningen glöm inte ventilkåpspackning och insugspackningar. Vet inte va dessa kostar hos BMW men säkert billigare än hos mekonomen.

Glöm inte att plana toppen också. Ett ganska lätt byte faktiskt, bra med de gamla e28:orna, gott om plats under huven.
jasså kedja.... hehe hade ja ingen anning om men ska jag bytta den oxå??? lr vad bör jag göra med den? smörja?????

putte
kamkedja byts aldrig! det enda som kan bli slitet och orsaka rassel är om den hydrauliska kedjespännaren ger upp, då åker inte kolven i den som den ska och spänner inte kedjan...byt den när du ändå håller på, samt plastskenan som kedjan går i

MVH
Johan K
ka
49
kain
525I, -91
Att kedjan aldrig kan gå sönder var väl en överdrift, den kan bli utmattad och gå sönder som allting annat.

Men livslängden är enorm..

Istället för att köpa packning för packning, köp en hel sotningssats, så får du med alla packningar, till avgas, insug och hela fadderullan.

På M50 b25-motorn kan du ställa motorn i ett speciellt läge, när ettan och sexan är i sina översta lägen, och genom en liten plugg som man tar bort på motorn så kan man låsa vevaxeln så inte motorn kan röra sig under tiden man har isär den..

Jag bad dock en från bmw komma och hjälpa mig med att ställa kamaxlarna, han hade med två metall-saker som ska ligga på ett visst sätt mot topplocket och kamaxlarna, så blev det rätt

(renoverade toppen, då flyttades kamaxlarna).

Nu går bilen som drömmen.. :D

Nu blommar asfalten..
ja har en 4a men de kanske finns nå låsning där oxå, jovisst man kan låsa kamaxlarna men bara på dubbla överliggande, men det kanske finns något annan med ett bra förslag

putte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.