AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.003

Mapsensor Vad är det

Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Som rubriken lyder!!

Vad är en mapsensor? Och hur ser den ut?

Älska ofta men gift dig aldrig!
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Man kan välja mellan LMM eller mapsensor, fyller samma funktion. Varför man har mapsensor istället finns säkert många skäl, ett av dom är för att kunna köra med en öppen dumpventil. Rätta mig om jag har fel.
Mapsensorn mäter tryck förhållandet i insuget.
MAP -> Mainfold Air Pressure har jag för mig.

Min ser ut som en liten svart platta med en kontakt (har inte räknat med typ 4stift på) och en vaccum/tryck slang på.

www.535twinturbo.com
Hej, mapsensorn är en tryckmätare som visar trycket i insugningsröret. Den informationen plus motorvarvtalet talar om var någonstans elektroniken hämtar information om bränsle resp tändning, de programmerade värdena där avgör insprutnings-tiden och tändpunkten.
Vanligaste typen är en Delco som går från 0-2.8 Bar absolut tryck, alltså till 1,8 Bars övertryck. Den har 3 anslutningsstift.
Mer avancerade system som exempelvis MBE använder både mapsensor + spjällägesgivare eftersom en motor med trimkamaxlar ger så dåligt vacuum på lägre varv att motorn är mycket svår att justera med enbart mapsensor pga dålig upplösning som ger få mappunkter.

Det finns även liknande atmosfärs tryckgivare avsedda att kompensera för tryckförändringar om du exempelvis kör i alperna. Även dom har tre stift men kontaketen har spår som gör att det inte ska gå att montera fel typ.
LMM är luftmassemesser, luftmängdsmätare och den gör precis det, den mäter luftmängden och vet inget om trycket.

MvH/JC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.