|
|
|
|---|---|
|
Självklart beror det väl på bilens skick, men rent generellt? Har länge velat ha en e32:a och man surfar ju runt en hel del (fanatiskt, nästan lite hjärntvättat faktiskt) och letar info samt kollar annonser o så. Men vad är detta!? Länk Han måste ha haft otur och råkat på en riktig skrothög eller är detta vad man kan räkna med om man införskaffar en 7:serie? "Gick sönder hela tiden", "Vågade inte ta bilen på långturer", "All in all, the cost of driving that car was more than $1.000 a month"!? | |
|
Jag vågade köra min rätt risiga E32-87 t.o.r Frankfurt, det som hände var att ventilationen krånglade mer än vanligt, men i övrigt inga problem alls. Generellt är bilenmodellen problemfri, det du behöver ta hänsyn till bilensålder, men en E32:a är inte värre än Volvo 740, Mazda 323, Toyota Corolla, VW Golf av motsvarande årsmodell, vad som helst kan gå sönder, och gör det ibland, det händer även nya bilar, även om det blir oftare och oftare ju äldre bilen blir. Otur, dåligt exemplar plus ett mycket dåligt land att äga en E32:a, Sverige är otroligt mycket bättre på den punkten, så tveka inte köp en E32:a och njut av tillvaron! Mvh Stephan |
|
|
Jag tror inte min 735:a strular mer än andra 10000 kronorsbilar som rullat 28000+ mil. Det dyra är bensinen men man ska ju inte förvänta sig att den rullar på i det oändliga utan strul. En buffert på några tusen plus möjligheter att meka bör man ha tycker jag. //Magnus |
|
|
Den här länken har ju synts till några gånger här på forumet: Länk |
|
|
Körde till Kroatien ToR sommaren 2004, totalt över 600 mil utan problem. På autobahn (ca 130-180) med en del fullgaskörning så gick det åt ca 1 liter olja/100 mil, annars drog den ingen olja, soppaförbrukningen låg på ca 1,1l/mil i snitt för hela resan. Mvh |
|
|
Ok, kul att höra era egna erfarenheter med 7:an. Har själv planer på att åka neråt i Europa på semester nån gång i år. Lär ju vara en bekväm långfärdsbil har man ju hört. |
|
|
Jag vill påstå E32:an är driftsäker. Jag har haft 6 st exemplar och kör ca 4-5000 mil per år så det blir en del åka. Detta är mina fel under åren: 735iA: Bytte skivor runt om pga vibrationer vid inbromsning 750iAL: Enda driftstoppet, kass batteri, nästan nytt BMW org. en cell var kass. Annars gick perfekt. 750iA: en tryckslang till servon började läcka och fick bytas, kostade ca 1500 kr inlusive pentosinolja. 740iA: Fick byta plastkulor i automatlåda, kostade mig 500 kr plus oljan, samt kolla bultar till oljepumpen. 750iAL: En spolarpump byttes, 200 kr, plus stötdämpare fram, bytte kompletta ben bättre begagnat för 1500 kr. 750iA: Fick byta insugspackningar på grund av felaktiga avgasvärden, dock så köpte jag den med felaktiga värden, så det var ingen överaskning, dock visste jag inte att det just var packningarna som var dåliga när jag köpte den. Jag tycker inte att det är så farligt med tanke på hur mycket jag kör, samt med tanke på att bilarna har varit mellan 10-14 år gamla. Så att säga att det är problembilar tycker jag är fel. Just 750:n har jag en väldigt stor tilltro till, den känns driftsäker med sina 2 st separata styrboxar, och man vet att man alltid kommer hem på 6 burkar om det skulle bli något fel, istället för att bli ståendes som vanliga bilar. Jag tvekar inte alls på en långfärd med en E32, visserligen har jag inte varit utomlands med mina exemplar, men land och rike runt i Sverige har jag i alla fall varit :) BMW CS #5139 |
|
|
Hej... Jag var precis som du jens, jag sökte en E:32 (750) att sätta tänderna i. Det var med skräckblandat förtjusning och nästan lite ångest som jag rattade hem min nyförvärvade E:32, men så här i efterhand så inser jag att jag oroat mig i onödan. Bilen har gått över förväntan problemfritt och givit mig många euforiska upplevelser bakom ratten :) En bilmodell som definitivt har talat om för mig hur det är att äga och köra en riktig bil! Mvh Skalman |
|
|
Fin vagn OCH driftsäker måste jag väl också säga..Köpte min i Juli 2003. Hade lite problem för ett tag sedan,det var en defekt luftmängdsmätare(kostade mig begagnad inkl. frakt ca 950kr)+en tempgivare till insprutningen(för ett par-tre hundralappar). Visserligen så hade jag också störningar med generatorn i somras,kostade mig ca 1000kr(renoverad då),men det är ju inget konstigt alls med 27000mil på mätaren. Mvh Janne. |
|
|
läste någon stans att bmws 7-serie var den bilen som hade blivit ståendes minst av alla på vägen. men jag har bogserat hem bilen 2 gånger på 2 veckor så det finns 7-or som stannar också men det är jävligt goa bilar för dom pengarna (när dom funkar). |
|
| hej,har haft min 740 sen i oktober förra året,har gått som en dröm hela tiden fast den gjort sina modiga 32000 mil.allt funkar i bilen,tomat lådan utan problem,motor inga defekter,en sann dröm bil att ratta,lite törstig men va fan det får man räckna med.jag har inte ångrat en minut att jag köpte denna bil,jo en sak kan jag ångra,att jag inte köpte en väldigt mycket tidigare | |
|
Intressant spörsmål.Köpte en 735 för ett tag sen . Min har gått 22000 mil (dokumenterat). Tror tyvärr att kvaliten är ganska likvärdig med både ex vis volvo o audi dvs motsvaras absolut inte av vad man borde kunna kräva av en bil med så otroligt högt nypris (även utan en massa lull-lull). När man snackar runt med andra BMW ägare så är det samma snack ungefär med läckande bakaxlar, glappa bussningar, dåliga kamaxlar efter sisådär 20000 mil. Min visar samma tendenser. Sen är elektroniken ett speciellt kapitel. Man var väldigt tidig med massor av elektronik i dessa bilar vilken inte alls håller måttet jämfört med dagens.Pga dåliga testmetoder mm. Tro mig jag vet efter många års arbete med bilelektronik. Otroligt skön bil att köra så jag kommer iaf behålla min trots detta.Vilket jag tror är huvudargumentet för dom flesta som äger denna vagn. Börjar bli gott om delar på skroten desssutom. Jag har sett att vissa på forumet talar Volvo miltal för en E32 (dvs bortåt 50000 mil) men det får man nog ta med en nypa salt för dessa maskiner. Att dom dessutom är snorbilliga begagnade styrker denna tes. Ska vi snacka kvalite så ta min sambos 9000 turbo -93 har gått 40000 mil . Inget gjort senaste 10000 milen inte ens olja eller tändstift eftersom vi tänkte "kör så länge det håller sen skroten" . Fortfarande luffar den på prefekt med 0,8 i snittfölbrukning o förbluffande 0,7 på snabb landsväg. OK iofs otroligt lågvarvig 1800 varv i 90 km/h men ändå. Hade själv en Audi 100 innan dess som gjort 37000 mil och var långt ifrån så besvärlig som min 735:a. Givetvis svårt att generalisera om olika bilar beroende på exemplar men 735 är inte precis ekonomibilen och det är inte heller anledningen att äga en sådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.