AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

var montera backventil på tds?

Parkerade i uppförsbacke idag och bilen började gå dåligt,slocknade samt var kraftlös immelannåt samt att lampan för insprutninge blinkade...så jag luftade systemet med hjälp av förpumpen och sen gick den fint..

Nu undrar jag var ni brukar montera en ev backventil?? nära filtret eller vid tanken?
har te,x mekonomen backventiler eller är det bmw som gäller?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror inte det hjälper att montera en backventil i ditt fall. Det låter som att förpumpen i tanken börjar bli dålig. Kolla efter luftbubblor i utgående slang ifrån dieselfiltret. Om du ändå vill montera en backventil ska den monteras på trycksidan någonstans påvägen innan dieselfiltret. Lämpligast bak i skuffen vid luckan till tanken (där slangarna går in.)

/Per
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nu ska kanske inte lampan blinka för det kommer luft, börja med att titta på dina returslangar mellan spridarna är dom dåliga så rinner bränslet tillbaka..är dom ok så kolla tankpumpen, skulle det komma luft med i bränslet från tanken så har du fått läck på ledningen i tanken ovan bränslenivån..ta bort inkommande på filtret vrid på nyckeln kommer det så är det inte fel på pumpen..backventil monteras som Per säger så nära tanken som möjligt och de finns att köpa på dieselverkstäder som tex Bosch...ser ut så här Länk ska även tillägga att även om du hör tankpumpen surra så är det inte säkert den funkar den kan vara otät men det ser du om du tar bort inkommande som jag skrev
Jag har monterat i en ny för pump för 500mil sedan och kollade även då i tanken efter skräp men den var ren,Har äveb kontrollerat retur slangar vid motorn,pump osv..Körde i går matar pumpen med + på säkringen efter att jag tog lös inkommande slang.. det var bra tryck kan jag lova..monterade ihop och bilen går hur fint som helst,har kört 30mil idag och inga problem..

Detta var första gången bilen gkorde så här.
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Tristar 7,3 "Power Stroke"
Jag monterade min backventil på slangstumpen under broms-
servon. Köpte den hos lokala John Deere återförsälgaren, 75:-
Mycket mindre och smidigare än t.ex den Branzells sälger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.