|
|
|
|---|---|
|
kryptisk rubrik kanske men detta hände i förrgår: Jag åkte till västerås (ca 6 mil hemifrån),och bilen gick hur stadigt och fint som helst.Bilen parkerades och stod där i ca 3 timmar,när jag åkte hem så var bilen som en gammal gungig amerikanare,jag blev nästan sjösjuk. När jag kom hem så provade jag att gunga bilen i framänden och det fanns definitivt ingen stötdämpning alls,den fortsatte att gunga upp och ner ca 5 ggr innan den stannade hmmm. Det var ca 12 grader kallt då och jag ställde in bilen i varmgaraget över natten. Nästa morgon vaknade jag onödigt tidigt och gick givetvis direkt ut i garaget och provade gunga igång framänden på bilen igen,men nu var den hur fin som helst i dämpningen igen. Nån som har en aning om varför det blev så,stötdämpare brukar ju bli stumma om dom innehåller vatten och fryser. | |
|
Du har skrivit svaret själv gissar jag. Oljefyllda dämparna har dragit åt sig vatten och det är det som fryser? Dämparnas funktion är mellan 30-40% av ursprunget vid 15k mils normals körning. Jag gissar att ett byte inte är fel... Mvh Asken |
|
|
Som du säger, min fryser ibland och blir då stum, skall byta till bilstein på fredag, hoppas nån annan kan svara på din fråga. BMW CS #5206 |
|
|
Hade exakt samma fel som du beskriver för 2 veckor sen så jag köpte 2 st nya stötdämpare fram nu funkar det bara bra , passa på o byt dom 2 stagena till krängningshämmarna, dom brukar vara dåliga o e billiga CA 250 kr st |
|
|
EEEhhhhh är det jag som inte begrepp eller ? Du sa väll att symtomen var precis raka motsatsen till frusna dämpare. De blev inte stenhårda utan tappade dämpningen...... Enda förklaringen jag kan tänka mig är att backventilen i dämparna frös fast i öppet läge så att dämparen är lika lätt att dra isär som att trycka ihop. Då försvinner ju dämpeffekten. |
|
| Nog låter det som frysning,har själv bytt på min se: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Number 9 är ute för första gången i -16 får väl se om jag har en stelopererad eller hängande bil om några timmar så jag kan motivera ett dämparbyte :) ///MVH Hasso Länk |
|
jimcar: Jag begriper inte riktigt vad du inte begrep eftersom den förklaring du gav antyder att du begrep. Jag har aldrig dissekerat en dämpare så jag vet inte hur dom ser ut invändigt,men sitter det en backventil nånstans så är det säkert som du säger. Idag funkade dämparna utmärkt trots -17 i morse,men jag har ett par nya dämpare hemma nu så jag inväntar bara motivationen att sätta igång. |
|
|
jag uttryckte mig lite klumpigt kanske: Mvh Jimmy Carlsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.