|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag köpte ett par opel calibra fälgar billigt allt är samma men et skiljer. e30 har ju 35 o de fälgarna verkar ha 49. så de tar i fjäderbenet. däckdimenseion är 205/55/15 någon som vet om det går att köra med spacers o hur mycke kommer behövas isf? kommer jag få köpa längre bultar? /Mvh Daniel | |
| Jag har 205 och 16" ET35. Fick lov att fixa till 10 mm svarvade spacers för att överhuvudtagt få det att rulla fritt i framvagnen. Nu rullar det ca 1mm från fjäderbenet. Så jag undrar hur du ska få det att fungera! Men skam den som ger sig | |
|
ajdå jag tänkte köra ut till en kompis med en fälg o testa med hans 5mm spacer funkar inte får jag testa med dubbla 5mm. hoppas det funkar få får jag ta o köpa mig ett par 10mm spacers. kommer jag behöva köpa längre bultar isf? |
|
|
hmm.. hade tänkt trycka på ett gäng 18" på min.. har hittat ett par som är 225/40 med et 40.. går de käpprätt åt helvete då eller? .. ja har ingen aning om nånting sånthär faktiskt =) tackar vänligast för svar |
|
|
Dookie: I och med att fjänderbenet lutar inåt/uppåt kan det möjligen gå i och med att 18" är större än mina 16". Men jag tvivlar... Prova först och köp sen. Säkrast! |
|
| ah de har du ju rätt i.. jo prova först e ju ingen nackdel =).. men tack iaf | |
|
Som ett riktmärke BMWs mått för e30: med 5 1/2 - 6 tums fälg gäller ET 35 med 6 1/2 tums fälg gäller ET 30 med 7 tums fälg gäller ET 24 med fälgar på 8-9 tum krävs ett ET på nedåt 20 eller 15 (för 9 tum) för att inte hjulets insida ska ta i fjäderbenen och med så lågt ET tillkommer ökar risken att däcken istället tar i skärmkanterna. Diametern spelar in. Alltid bäst att prova först. |
|
|
Innebär detta att jag som har coilovers och 6 1/2 fälgar idag med ET30 skulle behöva gå mot ET 25 istället? Däcket tar i muttern som styr höjden på coilovern förnärvarande. För att kunna justera dem fullt ut? JohnC |
|
|
Ja om du behöver flytta ut hjulet från fjäderbenet. Att minska ET är att flytta hjulets mittlinje utåt (spårvidden ökar alltså). |
|
| En minskning av ET kostar dessutom hjullager... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.