AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.365

e30: tempmätare och varvräknare visar fel

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har sökt och läst och lärt. Har fått fram att om det felas med instrumenten så kan det vara SI-batterierna.

Jag har en tempmätare som fungerar men visar praktiskt taget nolll. Sätter man på tändningen så går nålen upp till första hacket, och kör man bilen varm så flyttar den sig 1-2 mm. Jag plockade ut instrumenthuset och lödade på två nya 1.5V batterier i hopp om bättring men felet kvarstår. Tilläggas skall att jag har rätt dåligt med värme i bilen. Det är värme men det tar väldigt lång tid innan det värmer och då är det ljummen luft trots att jag har värmereglaget på man och fläkten likaså. Någon som kan leda mig till felsökning?

Har också upptäckt att varvräknaren visar fel. Troligtvis är det fel instrumenthus som sitter i bilen så jag vet inte om olika varvräknare visar olika utslag eller om det är mätartavlan som är fel. Varvräknaren fungerar som den ska men vid högt varvtal så ligger jag på kanske 4-5k varv. På tomgång ligger den under mellan 500-1k varv. Är det olika varvräknare till olika motorer?

Hur många varianter av mätartavlor till varvräknaren finns det till e30 serien?

Många frågor blev det och jag hoppas att någon kan svara, framförallt på tempgivaren.

En fråga till..... Är det vanligt att själva temmätaren lägger av på e30?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ang temp.mätaren så låter de som att termostaten har börjat ge upp...Nålen stiger inte + att du knappt har någon värme.

Finns 2 olika typer av intrument till e30,eller de är väl igentligen 2 olika typer av kretskort. En till 4-cylindriga och en till 6-cylindriga.
Har man fel så får man fel impulser,och därmed kan mätarna flippa ur lite.
Har ingen aning hur man ser skillanden på dom...

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för svaret. Då blir det att byta termostat i helgen och hoppas på att det löser det hela. Ska först testa med att lufta systemet. Bara jag hittar luftskruven. Var sitter den på en e30 320i cab -88?

Jag har två varianter av instrumenthus framför mig. Det ena har en lucka framtill med ett litet kretskort, det andra har inte denna lucka samt batterlampan är större, samt att varningslampans fattning har olika utförande. "lampglasen" skiljer sig också.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
för att lufta systemet har du en luftskruv framtill motorn ovanför där termostat/vattenpump sitter.

hoppas du förstår vad jag menar.

Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har tidigare skrivit en del om varvräknare och olika utförande på intrumenthus, sök så hittar du mer.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Stout: När det gäller dina intrument så verkar det ena vara tillverkat efter 1/86 (det med kodkontakt med kretskort på framsidan) och det andra före 1/86 (med kodplugg på baksidan?). Det sistnämnda kan bli problem i din -88. Sök trådar om detta.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
OK Det som sitter i min bil har ingen kodkontakt på framsidan och jag tror mig kunna utläsa 83 på etiketter som årtal på det instrumenthuset så det är nog ett instrumenthus som inte ska sitta bilen. Får bli ett byte med tiden med andra ord. Jag satte dit den "nya" kåpan på det gamla huset och fick karva lite invändigt för att få det att passa. Det nya huset/"instrumentlampglasen" ser klart trevligare än det jag hade innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.