AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.024

kopplingsbyte på m3

Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Vilka verktyg behövs för att byta ut lamellerna på en M3 -94:a? Har hört talas om att man behöver ett specialverktyg...men vad?

Nån som har några erfarenheter från ett kopplingsbyte på en M3:a och nån som vet om Dalhems sinterlameller är nåt att ha..ska köra me M/H slicks...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Ingen som vet?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Gjorde detta för ett tag sedan på en M3 E36. Du behöver inga specialverktyg däremot kan det vara bra att ha ett centringsverktyg när du ska monterna den nya lamellen är ganska svårt att få det rätt direkt annars (svårt att se för att det är trångt).

Plocka ner avgassystemet med värmeplåtar lossa lambdorna lossa startmotorn llossa växellänkaget på lådan sen kan du börja att lossa alla bultar på växellådan dom som sitter på över sidan är ett rent helsike du får stå och fiska med långa förlängare för att nå dem.

Lycka till!

Du behöver en tolvkants nyckel till bultarna till tryckplattan också om jag inte minns helt fel.
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Tack för tipsen!
Låter som att det kan ta en stund att byta. Hur lång tid kan det ta? Inte kul me såna bultar, kan göra en till vansinne när man inte får bort dom...hehe...

Inga mer tips som du kommer på? eller verktyg man ska ha...

Niklas Olsson, BMW M3-94
En bra verktygslåda, ett hemmagjort eller köpt centreringsverktyg
en tolvkantshylsa (m8 el. m10 minns ej vilken) gärna en växelådslyft, fint sandpapper och rengöringsvätska samt 6-8timmar på dig är väl vad du behöver

Jag plockade även bort luftboxen för att komma åt bättre vid torpedväggen och ovansidan av kopplingshuset, kardanen måste givetvis av också.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Första gången tar de ett tag andra går de mycket fortare ;) men glömt inte lossa på startmotorn! har du otur så kommer du inte åt andra bulten på startmotorn då måste du plocka ner hela insiget trattar å grejor.. De tar tid men de är inte så svårt! ett + är att du har en lyft så du kan stå under bilen! Lådan lyfter man rätt lätt ner med 2pers! Lycka till!
Mr M3
gjorde det sistnämda fick riva hela insuget :P lossa inte start motorn.lättaste sättet enligt BMW Själva är att demonter fronten o ta ur motorn rakt ut.med låda o allt
Mr M3
tidsmässigt tog det mig 4dagar men då får du räkna med väldigt försiktigt arbetstempo och en översvärming av garaget
gl
25
gligge
m3 coupe´ - 93
Hej!
Jag har nyss bytt motor i min m3a. jag bytte koplingen när motorn låg på golvet. en riktigt eloge till "TRNCE" att du orkade byta på plats. själv så har jag inte humör till sånt hehehe
för att riva ut motorn är inte så svårt som man tror....

Lycka till
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Har bytt på min 3,2a och vad jag minns så är det väl torxhylsor man ska ha till bultarna på växellådan sen tog man bort plåten som leder in luften till kupéfläkten mot torpedväggen för att kunna vinkla ner motorn (försiktigt) så man kan lossa bultarna. Men om det är likadant på 3,0 vet jag ej, hade långa förlängare för att nå dom övre bultarna.
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
tjena niklas jag rekomenderar dig att byta tryckplattan med jag bytte på z3:an för 3 veckor sedan tar en kväll, jag köpte den hårdaste tryckplattan från sellholm och sinterlamell att bara byta lamell och köra med m/h slicks funkar inge vidare har dödat ett par kopplingar själv..........

m3johan
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Tjena m3johan!
Hur mycket fick du ge för den koppling satsen på Sellholm?
Har du Några m/h slicks över att sälja lite billigt? I 16" då....

Niklas Olsson, BMW M3-94
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
jag ska kolla hur mycket det kostar för jag ska beställa till några andra med.........du vill ha m/h slicks och inte några r däck

m3johan
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
m3johan: Ja, gör det!!
Ja, jag tror att jag ska ha m/h slicks..kan ju gå bra me r-däck oxå...om man kör me r-däck..då räcker det bara me att byta lamellerna va? Hade tänkt dim 225(235)/50(55)/16...har du några? eller kan fixa billigt?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
hade du ngr däck johan? fått reda på priser på kopplingen?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
räcker det me 4-pucks sinterlamell eller ska jag ta en 6-puckad..tänkte på att den kanske blir svårkörd då..

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
m3johan: har du hittat ngr däck än?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
M3Johan: hade du ngr m/h slicks?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.