AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.420

Diagnos CarSoft

pe
17
per-h
BMW 528iA -97
Jag har skaffat detta Diagnosprogram ver 3.4 och undrar vad förkortningarna betyder:

DME/DDE
COMBI
BC/MID
DWA
ZKM/ZVM
EGS

Jag kör Diagnosen på en 97:a E39 men ska även använda den på min 90:a E30 cab.

Tacksam för svar!

//per
Har du kopplat in och fått kontakt med bilen, och fått upp alla menyerna osv? Eller har du torrsimmat i programmet? Tveksamt om detta program kommunicerar med E39.

DME-digital motorelektronik, motorstyrningen
Combi- intrumentpanelen, kombiinstrumentet
BC-färddator
MID-Multi informations dispaly, panelen under stereon alt, displayen i instrumentet vid stora färddatorn
DWA-larm och/eller startspärr
ZKM- central chassie nånting, kommer inte på just nu...
EGS-Är detta en BMW-förkortning? Annars del av avgasreningen

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
zkm = central karosseri modul
egs = vxl styrenhet
pe
17
per-h
BMW 528iA -97
Tack för svaren!

Jodå jag har kopplat in i diagnosuttaget och har dock kollat Airbag, då lampan lyste. Programmet läste att det var fel på "passenger airbag ignition" (tror jag får strömspikar av ett par extrareläer, annars trodde jag att det var glapp i mattan, har lödit kablarna under stolen så det kan inte vara fel där). Det gick utmärkt att återställa lampan som lyste så irriterande.

Verkar som om det inte funkar med Combi eftersom datorn hittade spänningsfel tror jag, har dock inte kollat så noga ännu.

Tror jag hajar de mesta förkortningarna, men vad zkm= central karosseri modul är för något kan jag inte ens gissa till.

//per
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
ZKM/ZVM är olika typer av elsystem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Passenger Airbag Ignition tyder på fel (förhöjd resistans) i tändkretsen till airbagen, då kan inte felet ligga i stolens kablage. Du är säker på att du inte menar bältessträckaren i stolen, det är ett mera vanligt fel? Jag skulle nog försäkrat mig ordentligt om var ev. fel ligger i SRS-systemet.
Och det är på E39 -97 som du kört med CarSoft 3.4, och interfacet med de dubbla COM-portarna osv?

FP
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Då kan väl jag passa på å fråga: Till vilka/hur nya BMW kan man som hempulare köpa diagnosprogram? Som alltså klarar "alla" koder inte bara några vanliga till motorn?
Som klarar ABS, Airbag, Autlådan osv?
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Intressant, vad kommer grejerna ifrån och till vilken kostnad ?
Är det någon som provat denna ?
Länk
Skulle vilja se mer av min bil gärna på en bärbar dator.
pe
17
per-h
BMW 528iA -97
Folke: Jag misstänkte att det var ett brott i stolsmattan som gjorde att lampan tänds ibland (om det inte är strömspikarna av extra reläerna, har inte kollat dessa riktigt ännu). Om det är bältessträckaren, är det samma lampa som lyser och var brukar felet då vara?
Jodå det är det programmet med 2xserieportar m.m. Jag har ännu inte kollat om övrgia tester funkar. Combi gör det tydligen inte i alla fall, och inte på E30 caben från -90 heller (programmet säger att det är fel spänning i pin 20/15, men vad jag vet finns inga fel på instrumenten).

Mats: Ska gå till de flesta bla e30, e38, e39 mfl

Uffe: Köpte på Ebay för ca 650kr

//ph
Det finns bara en airbaglampa, den tänds för alla fel. Kablaget till bältessträckaren under båda stolarna är ett vanligt fel, det finns en repsats för detta. Isf står det nåt i klartext, vilken stol det gäller osv. Sensormattan är ett annat tänkbart fel men det framgår tydligt av felmeddelandet. Om ditt felmeddelande innehöll nåt i still med passenger airbag så måste det avse själva huvudairbagen i instrumentpanelen osv.
Hemmasnickrade program och interface i all ära, men om det är osäkert angående aitbagfel osv så skulle jag tveklöst låta en BMW-verkstad eller motsvarande avläsa felmeddelandena.
Jag är inte så säker på att programmet med interface av typ två comportar jobbar korrekt i en E39.

FP
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
vart kan man köpa carsoft? så man själv kan släcka airbaglampan mm
MVH

No Turbo shit - Just real power
Om du bara vill släcka lampan så är en återställare av samma typ som serviceåterställare att plugga in i diagnosuttaget i motorn att rekommendera. Carsoft "light" att ladda ner går att hitta men interfacedelen är värre. Det "riktiga" Carsoft är inte lösligt för vanliga dödliga och säljs nog bara till verkstäder. Billigast är nog att åka till en verkstad och låta dom släcka, behöver inte vara BMW, en allbilsverkstad går lika bra. Då får du även reda på varför lampan tänts, nog så viktigt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.