|
|
|
|---|---|
|
Ett par nya trådar om den heter det väl:) Säkert en störtenkel sådan men ialla fall. Upplever min bil som väldigt tyst när man sitter i kupen även om det går i över 150 km/h. Har läst om sk. dubbla rutor, vad är det mer exakt? Kan man mäta tjockleken på rutorna för att avgöra om man har det eller ej? På utrustningslistan står det dock ej fast å andra sidan hade jag enligt den ingen farthållare heller (sitter hur fint som helst i M-ratten:) och funkar underbart. Tacksam för info. Vh/Kermit. | |
| Dra ner rutan en bit så ser du om du har dubbla rutor | |
|
Precis som Birger säger märker du det om du kollar på dom. Titta på E36an så ser du om det är någon större skillnad. Sen är E39an en väldigt tyst bil även utan dubbelrutor. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hur ser jag att jag har dubbla rutor? Ska det vara nån synlig skarv i mellan dem eller? Tycker rutorna är betydligt tjockare än på min E36 (316i, sedan-94). Vh/Kermit. |
|
|
Du ser utan problem om du har dubbla rutor de är nog mer som 4 gånger så tjocka, alltså två rutor med luft emellan "isolerglas" Jag har sådana på min bil lite manligt att köra ner elhissen.... |
|
|
Får gå ut och kolla, tar med mig skjutmåttet för säkerhetsskull:) KRYSSA: Vilken tjocklek (om du har skjutmått) har du fram resp bak? Något jag kan jämföra med. Vh/Kermit |
|
|
Kermit: Dra ned en ruta. Du ser i kanten om det är två som ligger ihop eller inte. Det är en tjock(ca 1 cm) svart fält i ovankant mot rutramen om du har dubbla rutor. Det syns dessutom i utrustninglistan på sid 3 i serviceboken, all fabriksmonterad extrautrsutning! Mvh Asken |
|
|
Försökte få ner en ruta, ja faktiskt alla 4:a, men icke. De har frusit fast allihopa:) Asken: kan inte minnas att jag har nån svart överkant på rutan samt det står inget om det på s.3 Har förmodligen inte dubbla rutor således men det är grymt vad tyst den är ialla fall. Måste gå att höra en knappnål falla på en dunkudde i era bilar som har dubbla rutor:) Men är alltid nyfiken:) Vh/Kermit |
|
|
Man är alltid nyfiken, skall det stå:) Vh/Kermit. |
|
|
Vad är meningen med dubbla rutor? Mindre vägljud? stöldsäkrare? |
|
|
Har inte dom dubbla rutorna en svart lista ovanpå själva rutan? Jag vill minnas att jag har sett det på något forum. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
så det kan gå när man inte trycker på "Besvara inlägg" :) Här är en bild på det jag menade i varje fall Länk Den sista bilden på den sidan visa dubbelglas. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Aha, då har jag defenitivt inte dubbla rutor, lika glad är jag för det men gladast är nog........:) Den är tyst ialla fall men som sagt de med dubbla rutor måste kunna höra en lus lägga en smygfis fastän det går i 180:) Förresten kan man låta sätta in dubbla rutor ? Är det dubbla rutor även bakruta/vindruta? Vh/Kermit |
|
|
Endast sidorutorna. Hjälpte en kille på Roadfly med dokumentation. Han bytte senare till dubbelglas och la upp en beskrivning på bmwtips.com Mvh, Steaman |
|
|
Steaman: Det dokumentet hittar jag inte där, har du någon länk? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
nyfiken: hur mycket mer väger en dubbelglasruta jämfört med enkelglas? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.