AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
972

Halv goodwill?

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Bärarmarna byttes på min e46:a hösten 2001. Nu är en av dem glapp igen och verkstaden har skickat in en förfrågan till BMW, men säger att jag, om det går igenom, får betala arbetet - 1 700 spänn. Nu är inte det några jättesummor att bråka om för att få båda bärarmarna bytta när det bara är en som är paj, men jag blev ändå lite fundersam på denna "halva" goodwill. Nån som har några liknande erfarenheter?
Hejsan!

Det är alldelles riktigt som verkstaden säger. Tyvärr innebär goodwillåtagandena att BMW endast står för materialkostnaden och således ej för arbetet.

/D
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
njae, jobbet ska ingå i goodwillreparationer. det som gör att du får betala arbetet är att det är helt gratis i 3 år/8000 mil, men upp till 5 år/8000 mil (eller är det 12000 mil?) är delarna gratis men arbetet kostar. så var det med min förra X5:a, som var 4 år gammal och hade gått 4500 mil.

mvh Johan
Ra
385
Rammstein
Tackar Johan och dominik, då vet jag att jag inte ska bitcha om det. Det kan vara 12 000 mil, för min har gått 9 500.
Oooo, det där med att även arbetet ingick i goodwillåtagandet i 3 år/8000 mil hade jag faktiskt ingen aning om. Var övertygad om att efter att garantin gått ut var man tvungen att bekosta arbetet själv vid eventuella fel. Man lär sig alltid något nytt.

/D
AJ
28
AJN
Z4 3.0 -03
Hade min bil på service idag, -01 8250 mil. Bärarmar fram behövs bytas, men det är enligt Solna inget goodwill. Efter mycket tjat har de skickat en goodwill ansökan till BMW.

Någon som fått igenom en goodwill efter 8000 mil? Solna hävdade att det är goodwill till 8000 mil och att de är stenhårda.
Ra
385
Rammstein
Vi får se till veckan...
Ra
385
Rammstein
Avslag. Vilken lycka.
Ra
385
Rammstein
Ringde och pratade med BMW Solna. Det är lite intressant de har att säga om reparationer och goodwill faktiskt. Tydligen är det så att goodwill bara gäller bilen, vilket betyder att bäst-före-datum är passerat, och att goodwill aldrig gäller reservdelar. För reservdelar gäller bara garantin, som ju är 2 år. Hårda bud.

Trist för mig, men jag ska åtminstone bjuda tillbaka med en prick i besiktningsstatistiken.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jäkligt trist detta med länkarmarna på E46..jag vet att det är bytt på min bil för ca 2,5 år sen och runt 6000 mil men jag misstänker att jag kan komma att åka på detta igen...

vad var symptomen på din bil Rammstein? märkte du av nåt eller var det bilprovningen som klagade?
Ra
385
Rammstein
Jag är ingen förarkkung, så jag kan ärligt talat inte säga om jag har känt nåt eller inte. Det upptäcktes på en förbesiktning hos min BMW-ÅF, så det är ju möjligt att de har ryckt lite extra för att tjäna några lappar, vad vet jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.