|
|
|
|---|---|
|
Vad kan det vara för fel när bilen drar 2 liter milen? Kom 37.5 mil på full tank 70 liter??? Kör mycket i stadstrafik men väldigt lugnt. När jag parkerade bilen i går kväll så visade bensinmätaren på 15 liter. I morse när jag startade så lyste lampan och mätaren var nästan i botten. Jag har eget låst garage... Funderar på att koppla bort batteriet och nollställa bilen. Kan det hjälpa? Om så, hur får man upp baksätet? Har provat men lyckas bara lyfta upp det lite grann. | |
|
Många kallstarter, korta turer och mycket stadstrafik kan säkerligen dra upp förbrukningen till 2L milen. Batteriet sitter inte under baksätet utan bakom luckan på i baggaget på högersidan, under förvaringsfacket. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Har du kollat så du inte har något bensinläckage? Du skriver att mätaren gick från 15 liter till botten över natten. Det borde den ju inte göra om det inte läcker. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Det har hänt med min mätare med, och i en 528IA -00, och i en 530iM -03 så det är nog normalt misstänker jag. inte från 15L till noll, men från 15L till att lampan tänds då dvs. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
även om det hänt tidigare så kan det ju knappast vara normalt |
|
|
Bränslemätaren kan vara lite oexakt ibland. Mät medelst tankning och nollställning av trippmätare. 330CiA med kortkörningar, kallstarter och stadstrafik kan komma upp i 1.5l/mil så 1.7 på en tyngre 530 är nog inte omöjligt. 330an gick snålare och framförallt bättre när den uppgraderades med nyaste programvaran till DME plus AGS, motorstyrning och växellådselektronik. Görs på med en DIS eller GT1a på BMWverkstan eller Bil&Motorteknik i Sthlm där jag gjorde det. Lycka till Asken |
|
|
Asken: Att uppgradera DME och AGS är det något man bör göra även på en 540 E39-02 ? Blir det stor skillnad och är det något man bör ta för vana att göra? Vh/Kermit. |
|
|
Läs av felkoder på motorn,jag hade liknande förbrukning men min var mycket slö oxå, fick byta kamaxelpositions givaren,ganska lätt jobb tog ca 10 min + ta bort felkoderna nu e den mycket piggare oxå BMW 4 EVER |
|
| Steg1 kolla luftfiltert, | |
|
Lite referenvärden. Min förra E39 523IA T -98 drog 1,4-1,5 l/mil med 80% stadskörning många kort turer till och från och i jobbet under 3 km. Min "nya" E39 530IA T drar mindre med samma körmönster 1,3 l/mil. |
|
|
Lite mer referensvärden: Jag snittar 1,4l/mil med min 525iA -01 och då är det 95% stadskörning. Ang att bensinmätaren så har det hänt mig med men min mätare går upp till 15 l igen när man har kört ett tag så det är nog helt normalt. /Rickard |
|
rsarits |
Vid ren stadskörning drar min 530 -95 mellan 1,1 och 1,3l/mil, beroende på körsätt. Det är klart, att om man skall vara snabbast vid varje rödljus, så ökar förbrukningen ytterligare, men 2l/mil låter väldigt högt. Jag snittar vid ganska hård blandad körning 1,06l/mil, detta är snitt på 5000mils körning och inkluderar också flera hundra mils körning i höga farter i Tyskland. |
|
Körstilen är ju alt. man kan lätt få bensinförbrukongen att dra iväg till 2 liter med tung gasfot och korta sträckor. Har du stått i kö mycket? Har man "driven" i så tok-gasar ju motorn hela tiden och häver i sig i bensin utan att man kommer en centimeter frammåt.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.