AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.002

Pendlande tomgång 330 Ci -02

Jo
10
Jockeus
330 Ci 11/2001
Det har hänt några enstaka gånger att när jag startar bilen så pendlar tomgången mellan 800-2000 varv, precis som när man gasar. Motorlampan, EML och DSC lampan lyser. DSC är helt urkopplad om man kör. Startar jag om bilen direkt släcks oftast alla lampor och bilen går som den ska. Ibland lyser endast motorlampan efter omstart men jag märker ingen skillnad på motorn.
Någon som vet ungefär vad det kan vara eller måste man in o få diagnos på BMW.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Låter som check kontrollen i bilen är vajsing.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det där hände mig vid dåligt batteri... HAr du kört korta sträckor och använt mycket strömförbrukare på sistone? Prova ladda batteriet. Det är nog inte fel att göra en felkodsavläsning på BMW ändå. Passa samtidigt på att lägga in ny programvara till DMEn.
Mvh
Asken
Precis som Asken föreslår så åk in för felkodsavläsning samt uppgradering av motorstyrningsmjukvaran. Det är en bra början. Det låter dock som något är trasigt om ditt batteris laddning är ok.

Just detta med att DSC är urkopplat tyder på dålig laddning så mät upp batteriet efter laddning. Kolla upp syravikten och byt ut batteriet vid behov.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
10
Jockeus
330 Ci 11/2001
Det kan vara dåligt batteri för jag kör endast mycket korta turer och nu så används defroster & sitsvärme mycket.

Får man ut felkoder fast inte motorlampan lyser längre, har bara lyst kortare stunder?
Ja, de lagras. så de är inga problem.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.