AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.396

byta växellåda E30 tips beskrivnigar

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Hej!

På Lördag är det dags för mig att byta ut min rasade växellåda i min 320 touring 89:a. Är det någon här som gjort det förut och har lite tips el. dyl ang detta. Jag har alldrig gjort ett växellåds byte förr och skulle vara tacksam för lite tips.

/Ian
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Jag har gjort det på förut. det är trångt.

ett tips se till att ha tillgång till långa förlängare.

och en stor portion tålamod för skruvarna upp mot torpedväggen:=)

Lycka till!!!!

Alpina Power!
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Hur långa då som i 1 normal lång eller dubbelt så lång?
Tack på förhand /Ian
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kanske tre förlängare, inte fel att ha nån led också......

Det är verkligen trångt att komma åt de övre bultarna, men se till att släppa ner motorn så mycket det går, så blir det i alla fall lite enklare !!

Good Luck...
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
idde:

Lycka till!!!

Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Du behöver Torxhylsor, bara så att du vet.

Börja med att sänka ned lådan max i bakändan. Ta bort balken som sitter under lådan och montera dän kardanen. Sedan kan man sänka ner hela motor/låda tills toppen tar i torpedväggen.
Då kommer man *nästan* åt bultarna bra...

Det är nu du behöver dina x antal förlängare, en led samt en stor påse tålamod. Tror jag använde 2 långa (30cm), 2 mellan (15cm) och 2 korta (5cm) = allt jag kunde frambringa från två spärrnyckelsatser.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Du måste göra något åt avgassystemet så att du kan sänka ned max också.

Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Går att göra det utan att plocka ner avgasystemet

(Jon som hade ner lådan för ca 1 månad sen)

Länk
Race i Hälsingland!
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Böt för ett antal år sen koppling på en 320 86, upplevde inga problem alls förutom att det var trångt med övre bultarna. Har tidigare mekat mkt jänk o det är en fröjd med BMW. Välkonstruerat, lådan väger ingenting osv. (oj vad garaget blev stort dessutom när jag freaka ut på BMW ist för jänk) Fundera på om du inte ska byta koppling och stödlager samt bussningarna i vxl reglaget när du ändå håller på.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
MrVain>> Borde inte avgas knäckas rätt bra? Jag vet eg. inte själv då avgas ändå var borta på min bil när jag plockade lådan.

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jens

Menar du att jag ska lossa balken och häva ned hela paketet så mkt det går utan att lossa motorfästena dvs att den hänger ned i fästena?

/Ian
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Just det....
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Tack för tipsen alla!
Blev tvungen att göra två försök på lådan. 1:a gångn visade det sig att något hade skurit ordentligt och fått kardan låda & bakaxel att låsa sig, det tog ca 5-6timmar att få ur karban bultarna vid lådan (vi gav upp efter 7h då stängings dags av GDS hallen på OK började närma sig). Försök 2 gick mkt bättre ca 4,5h att få ur och i låda samt märka att det även var bak axeln som hade sagt tack och godnatt.
Igår skickade jag i den nya bak axlen och bilen funkar!!

ville bara säga att MrVain hade rätt det är inga problem att byta låda utan att riva avgas system, måste dock lossa det i skarven mot den bakre dämparen för att komma åt mitten lagret till kardanen.

Än en gång tack för hjälpen!

/Ian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.